in plaats van het (nog kleine) team van Freedom internet te belasten met het zoeken-van en schrijven-van pagina’s over privacy bij kijken-en-luisteren,
kunnen wij ook zèlf een item hierover beginnen.
(Vergelijk met degeen die het item startte: Terminologie rondom glasvezel - INTERNET TOEGANG - Freedom Community )
Noot: DAB bestaat niet meer (in de praktijk) het is tegenwoordig DAB+…, de + staat door DRM en dan met name: “Don’t copy bit” in de audiostream. Waarmee de verzender bepaald of de stream wel of niet bewaard kan worden.
Ook de Free-to-air DVB-T is aardig beperkt. In vrijwel alle gevallen is een abonnement bij Digitenne (KPN) vereist.
In een inmiddels redelijk ver verleden waren er kastjes om het “don’t copy bit” in de stream gewoon om te zetten, en opname apparatuur kon ook gehackt worden om het bit te negeren en ook niet opnieuw in de opname te zetten… Ik weet niet of dat nu nog steeds zo eenvoudig werkt…
Hier is het ook nog steeds mis. Ik heb er een “officieel” helpdeskticket van laten maken. Ik stel me zo voor, dat hoe meer mensen dat doen, hoe sterker het argument van Freedom naar CD wordt…
We hebben dit vele malen bij CD aangekaart. Vooralsnog is hun opstelling dat:
a) Dit een vereiste is vanuit de content leveranciers;
b) Linux vanuit CD niet ondersteunt wordt.
c) Als de community een work-around vindt zij dit niet zullen blokkeren
Met a) en b) zijn wij het oneens en hebben geprotesteerd. Ik verwacht geen korte termijn wijziging in hun plannen. Wat betreft c)…wellicht een uitdaging?
Klinkt goed!
Het zou mooi zijn als we kunnen reverse engineeren wat de box doet als je een bepaalde zender opvraagt. Als CD z’n goede wil laat zien en met documentatie aankomt zou dan uiteraard helemaal mooi zijn, maar gezien dit topic denk ik dat dat niet reëel is .
Ik neem aan dat dit de gegevens zijn voor canal digitaal bij mensen die TV in hun abbonement hebben zitten? Niet de publieke streams vanuit NPO zelf (NPOstart).