Korte (PPP) lijn onderbrekingen

Fijn! Houden zo.
Hier getipt een instelling in de Fritz!box aan te passen, dat lijkt te werken. Lijn is al 3 dagen stabiel…

Welke instelling wijzigen?

Gaat om Fritz!Box 7581.
Internet > DSL information > tab ‘Line settings’
Vinkje bij ‘Limit DSL sync rate to the available bit rate’

bij de 7583 is er op dezelfde tab een instelling waarbij je

  • vorige dsl versie kan aanzetten
  • een setting van max stability naar max performance in stappen kan veranderen.

ik heb hier niks aan veranderd dus max performance omdat het eerder prima stabiel
was met deze settings en firmware. (210/66 Mbit/s bonded, plm 310 m)

Rudi

vanmorgen trouwens een korte onderbreking om 05:59, maar geen ppp of pppoe error. wellicht automatische een reset oid van de DSLAM poort.

R

Kijk hier even naar : Fritz!box 7581, af en toe valt internet weg - #22 door jcmraats

Dat is zeker niet de oplossing. Lijnsneheid halveert ongeveer en aantal fouten rijst de pan uit.
Gauw weer vinkje uitgezet.

Zo weer de oorspronkelijke goede snelheid terug en de error counter blijft nu redelijk op 0 staan. Alleen de corrected DTU gata een beetje omhoog en de anderen blijven nu weer op 0. Met dat vinkje aan was het een ramp qua aantal fouten.

Dat is 'm niet, inderdaad.
De 7581 heeft daar minder mogelijkheden, de helpdesk geeft het volgende aan:

Sommige DSL-providers begrenzen meestal niet de doorvoercapaciteit van de DSL-verbinding (DSL syncrate), maar verlagen op IP-niveau de transmissiesnelheid tot de overeengekomen waarde. De FRITZ!Box brengt de DSL-verbinding daarom altijd tot stand met de hoogst mogelijke doorvoercapaciteit, waardoor de verbinding gevoeliger is voor storingen. Begrens daarom de DSL syncrate tot de overeengekomen waarde

Dat is dus een ander vinkje …

Leuk advies, maar daar kan ik in de 7583 niets voor vinden.

Klopt, dat was mijn alternatief voor de input over de 7583. Kijk even naar mijn verwijzing 4 posts hierboven: Korte (PPP) lijn onderbrekingen - #27 door BertW

Heb de linesettings wat gewijzigd, heb de indruk dat het helpt in de stabiliteit (minder (herstelde) fouten) zonder een echt negatief effect op de snelheid. Nu de komende weken zien of de lijn er ook minder uitvliegt.

De oude instellingen:

De nieuwe instellingen en effect:

Zal voor je duimen.
Zie ook dat je nog een paar extra stappen over hebt om de stabiliteit te verhogen, mocht dat nodig zijn. Dat is bij de 7581 maar één vinkje.
Ook hier nog steeds stabiel…

Ik heb eea nog op max performance staan, en heb al bijna 48h (na KPN) geen onderbrekingen. Wel corrected errors (ad Fritz! kant), zo ongeveer <10 per minuut. wat is hier eigenlijk normaal ?!

Ik weet niet wat normaal is, ik had er dus ongeveer 11/62, nu nog maar 0.22/2 en recent 0.17/3. Dus duidelijk veel beter.
Met de 7581 bij XS4KPN had ik eigenlijk nooit dat de lijn er even uitging, zeer zeldzaam.
Met de 7583 bij Freedom ongeveer eens per week/twee weken.
Hoop dat het met mijn nieuwe instellingen en duidelijk veel minder corrected errors beter zal zijn.

Het probleem zal wel de 7583 tov de 7581 zijn. De aansluiting is namelijk niet gewijzigd, zelfs de kabeltjes niet.

Ik had bij xs4kpn ook een 7581, een jaar of 4 zonder problemen daarna een 7583 (omdat een collega er nog eentje nieuw in doos had liggen en ik de laatste firmware wilde kunnen draaien (wel zo safe)).
Die 81 had ik nooit enige problemen mee, die 83 heb ik een maand of twee voor de overgang in gebruik genomen, absoluut geen enkel probleem gehad tot echt 3 dagen vóór de overgang van xs4kpn naar Freedom. Ik denk dan toch echt niet dat het aan het modem ligt bij mij, noch aan de firmware en bekabeling…

Hoop dat het nu stabiel blijft, en anders moet KPN maar even de DSLAM poort omzetten, dat is de enige variabele die nog niet uitgesloten is.
R.

Met de 7583 kregen we de pairbonding niet aan de praat. Te ver van de centrale. Daarom terug naar de 7581 in afwachting op een opvolging van de 7583 met een sterkere DSL chip.
Eerder nooit problemen, sinds vorig jaar zomer af en toe uitval van DSL of alleen ppp.
Na het ‘vinkje’ nu al 6,5 dagen stabiel…

1 like

Nog wel stabiel (mijn lijn) maar wel veel corrected errors :frowning:

Geen idee wat die corrected errors betekenen. Merk je iets in ‘performance’?
Hier is de lijn nog altijd stabiel, blij mee, en zie geen enkele corrected error.

Waar heb je het schuifje op de “Line settings” pagina staan. Zo te zien haal je 210/33 terwijl je abonnement misschien goed is voor 200/30. Zou dat schuifje iets naar links zetten en kijken wat er dan met die corrected errors gebeurt, en of je snelheid maar een klein beetje daalt. Op dit moment rum 3.5 dag geen onderbrekingen met corrected errors op dit moment 1/10.

Inmiddels ruim 2 weken stabiel.
Had nog contact met helpdesk over dit euvel en zij melden dat zij liever niet voor het schuifje of het vinkje kiezen, omdat dit het onderliggende probleem maskeert. Als de lijn niet stabiel is moet dat worden aangepakt.
Bij mij was dat allemaal al bekeken, dus ik hou het vinkje aan tot de nieuwe verbeterdere Fritz!box er is.