KPN heeft de zaakjes weer strak op orde

Niks serieus, ik moest gewoon even lachen en wilde dat met jullie delen :clown_face:

Edit: voor wie dat nog niet wist, je kunt sinds eind december geen klant meer worden van xs4all

Het blijft idd hilarisch :joy::joy:

Net zoals de kpn medewerker die mij onlangs belde en ik vertelde dat ik er niet over praktiseerde om over te stappen naar kpn na het killen van Xs4all.
Het verweer van die vriendelijke man was dat er sinds die tijd echt veel veranderd was.

Tsja, daar kon ik hem alleen maar gelijk in geven :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

3 likes

Ik moet er stiekem persoonlijk eigenlijk ook een klein beetje een traantje om laten. :cry:

3 likes

Ik ook. Een historisch merk en groep mensen door het slijk gehaald, tenminste zo voel ik het.

2 likes

Maar dat kon je al heel lang zien aankomen, lees de summiere planning maar eens op

Er verandert “niets” … 't wordt alleen :shushing_face: een ‘beetje anders’

Gelukkig is de structuur van :spraydot: Freedom zódanig, dat dit niet snel kan herhalen. Dàt vind ik één van de goede zaken van mijn huidige provider.

Niet-kunnen-worden-ingepalmd is ook een vorm van Freedom.

5 likes

Ik heb gisteren de gewraakte brief van XS4all ontvangen met de boodschap dat mijn aansluiting tussen begin april en begin juni wordt “omgezet naar de techniek van KPN”.
Ik heb wel eens plezieriger berichten gelezen, enfin daarom ben ik ook ingestapt (maar nog niet overgestapt) bij Freedom. Ze hadden zo waar hun best gedaan om uit te leggen dat er bijna niets verandert en dat je bijna niets opnieuw hoeft in te stellen, en ze suggereren zowaar dat het ook nog iets goedkoper wordt.
De waarheid is het tegendeel: er verandert heel veel, je moet veel dingen opnieuw instellen/configureren en als je alle diensten wilt blijven gebruiken gaan de kosten omhoog omdat je zaken elders moet betrekken die KPN niet wil leveren. En dan nog waar ze het niet over hebben.
Laat ik beginnen met wat ik in hun uitgebreide boekwerkje niet kon terug vinden.

  1. IPv6. Er staat niets over vermeld. Na bellen met de XS4all helpdesk, kwam ik het volgende te weten. De omgezette XS4all klanten houden voor zover bekend een dual stack IPv4/IPv6 aansluiting. Je krijgt een ander IPv4 adres en een ander IPv6 prefix. Het is niet bekend of je weer een /48 prefix krijgt. Een week van te voren krijg je per brief (uitsluitend per brief) je nieuwe IPv4 adres te weten, en dan kan je bij de helpdesk ook je nieuwe IPv6 prefix opvragen.
    In combinatie met het vervalen van de Hostname faciliteit op je aansluiting, moet je dus een externe hoster nemen en een eigen domein en vervolgens zelf nieuwe A-records en AAAA-records maken voor je omgezetten aansluiting. Hoezo goedkoper?
  2. Ik ben systeembeheerder voor enkele familieleden en bejaarde kennissen. Ik moet alle functionaliteit ook voor hen omzetten om hun ononderbroken internet te kunnen garanderen. Daartoe beschik ik over VPN-verbindingen tussen mijn Fritzbox en hun Fritzboxen en over de toegangsgegevens van hun MijnXS4all omgevingen.Die omgevingen worden vervangen door MijnKPN omgevingen waarvan de toegangsgegevens pas na de omzetting worden toegezonden. Bijgevolg kan ik de omzetting niet voorbereiden en niet op afstand vanachter mijn eigen computer regelen. Omdat de omzettingsdata van elke site waarschijnlijk verschilt van de mijne, moet ik vermoedelijk twee keer naar elke site toe om lokaal nieuwe VPN instellingen te configureren, een keer voor de wijzigingen vanwege mijn omzetting, en een keer vanwege de wijzigingen van de omzetting van de remote site. Gaat KPN mijn reiskosten vergoeden?
  3. Ik maak gebruik van DNSSEC. Het meegezonden boekje vermeldt dat het gewoon blijft werken. Bij doorvragen blijkt dat dat na ca 2 maanden waarschijnlijk plotseling niet meer zo is, omdat dan de DNS-servers van XS4all en de URL: resolver.xs4all.nl komen te vervallen. De DNS-servers van KPN zijn niet met een URL bereikbaar, maar alleen via hun IP-adres. Dus dan toch maar andere up-link DNS-servers gaan gebruiken? Nu alvast die van Freedom?!
  4. De kwaliteit van de helpdesk is ook fors achteruitgegaan. De oude situatie was dat je een bevlogen medewerker aan de lijn krijgt die desnoods vrijdagavond om 22:00 nog terugbelt totdat hij er zeker van is dat je probleem is opgelost. De nieuwe situatie: je krijgt eerst een commercieel medewerker aan de lijn, die constateert dat je voor een technisch probleem belt, je dan doorverbindt met een ander, die constateert dat je een technisch expert nodig hebt, die vervolgens constateert dat je met vragen komt waarvoor nog geen oplossing bekend is. Over de vriendelijkheid van de medewerkers heb ik geen klachten, wel dat ik niet direct met de juiste persoon in verbinding kan komen, en dat ze blijkbaar zijn opgezadeld met een technische conversie die onvoldoende is voorbereid.
  5. Dit had ik de helpdesk nog niet gevraagd, maar wat gebeurt er met news.xs4all.nl ?

Voor zover ik heb begrepen is het /56 en SLAAC. Dus anders.

Het is een /48 prefix na overzetting naar KPN. De rest van wat er in dit draadje staat klopt. 1 grote ellende met KPN.

Dat vind ik dan wel weer aardig (48)

Dat zal niet gaan, want de resolvers van Freedom werken alleen vanuit het Freedom netwerk.

usenet is al overgezet naar een externe dienst.

Eerlijk gezegd valt me dat nog me, een echte IPv6 range. Ik had ze er voor aan gezien om een CGNAT met Teredo neer te kwakken en hun schouders op te halen. Ze zijn wel goedkoop tenslotte.

Ik maak gebruik van DNSSEC. […] niet meer zo is, omdat dan de DNS-servers van XS4all en de URL: resolver.xs4all.nl komen te vervallen […] andere up-link DNS-servers gaan gebruiken?

Gebruik je toevallig ook de bescherming (tegen known malware C&C, phishing etc) die de XS4All resolvers bieden? In dat geval zou ik (voorlopig) Quad9 instellen:
https://www.quad9.net/service/service-addresses-and-features
Andere opties zijn Cloudflare 1.1.1.1 en 1.1.1.1 for Families. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt doet Google DNS 8.8.8.8 NIET aan filtering van malware etc.

Tja, dat is niet moeilijk, eerst word mijn /29 subnet zonder pardon opgeheven. Ik zou door KPN gebeld worden voor een alternatief. Je raad het al nooit wat gehoord, toen ik zelf maar ging bellen, kreeg ik een of andere grappenmaker aan de lijn, die niet eens wist of ik bij KPN MKB ook gewoon een vast /48 prefix zou krijgen, buiten dat ging hij ook nog zeuren over een KVK nummer. Beloofd om terug te bellen, nooit meer wat gehoord. Nu word ik ineens met mijn hele verbinding naar KPN gemoved. Geen RDNS, ander IP/IPv6 prefix. Tja, dan is het niet zo heel moeilijk. ik ben weg bij XS4all.

CGNAT op IPV6 ? dat is niet logisch, kan me niet voorstellen dat dit bestaat.

Nee, CGNAT is inderdaad IPv4, vandaar de Teredo tunnel. De hele opmerking was meer sarcasme en een sneer naar de “experts” van KPN en geen serieus te nemen uitleg.

Tja, Ik vind het echt jammer dat deze hele zaak op deze manier behandeld word. Het subnet dat verdween was al een aderlating, maar geen RDNS was voor mij absoluut onaanvaardbaar. Wat een stelletje prutsers Ik begrijp, mensen zoals jij en ik zijn uitzonderingen, maar wel goed betalende klanten. Die hele KPN straat kan het allemaal wel op MBK, en ik was volledig bereid om die weg te bewandelen, maar dan moet je wel je afspraken nakomen. Niet op deze manier.

En trouwens, paar maanden geleden een /48 aangevraagd voor mijn backup DC in atom. Werd gesuggereerd om nat te gaan doen de reden voor native ipv6 is juist om gewoon al mijn servers een public ilv6 te geven, NAT is ugly en niet nodig,

2 likes

Ik denk dat de meesten van ons het niet eens zover hebben laten komen. De dag dat in de media verscheen dat de migratie was begonnen heb ik opgezegd en als de belangrijkste dingen hetzelfde zou blijven zoals was belooft dan had ik nu bij KPN gezeten waarschijnlijk. Maar met een beetje rondzoeken op Internet werd al gauw duidelijk dat tenminste de addressen zouden veranderen en dat was voor mij de druppel. Ik heb ze niet eens de kans gegeven. Zelfde dag Freedom mijn overstap laten regelen. Overstap ging vlekkeloos. Helaas ook voor mij een stap terug in meerdere opzichten maar al met al geen spijt (gezien alle omstandigheden)

1 like

Heel herkenbaar. :smiling_face_with_tear:
Ik ben vanaf het prille begin van mijn internet geschiedenis lid geweest van XS4all. En als iemand mij had verteld dat ik ooit nog eens weg zou gaan bij XS4all, dan had ik hem voor hartstikke gek verklaard.

Echt jammer hoe het grote geld uiteindelijk toch de doodsteek is geworden van XS4all (en dan bedoel ik niet het grote geld voor XS4all, maar uiteraard van kpn)

1 like

Ik volg geen media, ik werd afgelopen donderdag middels een brief op de hoogte gesteld. Heb daarna even gebeld om het een en het ander te bevestigen, de geen PTR nonsense was voor mij genoeg, dat is niet acceptabel. Ik hoop dat freedom.nl snel subnet ter beschikking stelt, zodat ook die aderlating voorbij is.