Kpn xgs-pon aansluiten met openwrt via UTP (geen fritzbox)

Hallo,

Ondanks de vele topics over dit onderwerp blijft de fysieke aansluiting mij onduidelijk. Over enige tijd ga ik naar KPN XGS-PON van Freedom, weg van de trage (freedom) ADSL. Bij deze glasvezelaansluiting wil ik opnieuw mijn bestaande openwrt router (1Gbit UTP) aansluiten.

Klopt mijn aanname dat er, bij oplevering van de XGS-PON van KPN via Freedom, altijd een media converter (met eigen voeding) wordt geplaatst met een RJ45 socket voor een cat5e/6a UTP kabel (dus conversie van glas naar koper)?

Klopt mijn aanname dat ik deze media converter met een UTP kabel kan aansluiten op de bestaande openrwrt router en daar weer de PPPoE sessie opzet? Zo ja, dan heb ik het net zo als nu met de ADSL Fritzbox modem in bridge mode naar de openwrt.

Bijna alle topics die ik vind gaan over het direct aansluiten van de ONT op een eigen aangeschafte SFP+ die dan in een eigen router zit, dat is wat ik niet wil. Ik wil zo dicht mogelijk bij de standaard hardware blijven die Freedom/KPN biedt, maar niet de router. Ik heb geen canaldigitaal/IPTV.

Met vriendelijke groet,

Max

Ja en ja.

Als je niets anders organiseert, krijg je gewoon een KPN Netwerk doosje in huis die jij van stroom moet voorzien. Hierop sluit je via UTP je router aan.

Ik kan zo nog wel even een foto maken van het kastje. Die heeft de KPN monteur gebruikt om de lijn in eerste instantie op te leveren. Daarna hebben we hem er weer vanaf gehaald om mijn router rechtstreeks op glas aan te sluiten. Daar lees je dan waarschijnlijk van alles over…

1 like

Dank je voor de snelle bevestiging! Dat scheelt werk enalleen wat aanpassingen omdat er een nieuw IPv4 en IPv6 adres wordt toegewezen.

Max

OT: ik had je topic over de eigen SFP gezien, erg handig. Ik wacht daar voorlopig even mee. Een snelle overgang zonder onderbreking is voor nu het belangrijkste. De media converter kan ik altijd nog op een later moment er tussen uit halen.



1 like

Zelf heb ik AON-glas, en weet dat er (via huur of koop) daarop door Freedom een Fritz!Box5530 wordt aangeboden. In deze router wordt dan een bij jouw situatie passende glasvezelmodule geschoven. (2023-huurprijs € 2 per maand)

Op deze manier is de Fritz!Box5530 dus zowel MediaConverter als Router in één.

Je kunt die FritzBox “zo ruim mogelijk” instellen en dan jouw eigen spullen via UTP cat5e/6 daarop aansluiten aan een snelle LAN-poort. Voordeel:
bij storing ‘garandeert’ Freedom een werkend internet tot in die FritzBox.

In het verleden werkte KPN wel altijd met een aparte MediaConverter (zoals te zien op voorgaande foto’s). Maar of dat nu nog steeds ‘altijd’ gebeurt, dat weet ik niet … …
Het veiligste is om aan Freedom rechtstreeks te vragen wat er (standaard) bij jouw installatie zal worden geïnstalleerd.

De vraag hierboven van @gdh gaat over een nieuw op te leveren aansluiting van KPN Netwerk. Alle nieuw aangelegde aansluitingen van KPN Netwerk zijn sinds medio 2020 met de XGS-PON techniek en worden (momenteel) met een Genexis mediaconverter opgeleverd.

Glasvezel aansluiting van KPN Netwerk (v/h Reggefiber) van voor medio 2020 waren techniek AON en voor die situaties gebruikt Freedom de Fritzbox 5530 met een directe aansluiting met een SFP+ in de router.

(afaik)

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.