Wie weet welke SFP met de GPON van ODF werkt en of deze dan door OpenWRT ondersteund wordt? Of, wie weet hoe de EG8242H van Huawei in bridge mode kan worden gezet? Beide vragen heb ik ook bij de helpdesk neergelegd.
Ik zit nu op KPN glas bij Freedom en verhuis naar ODF. KPN werkt met een media converter waarbij direct een UTP kabel naar de mijn Openwrt router gaat (zie ook bericht Kpn xgs-pon aansluiten met openwrt via UTP (geen fritzbox)). Vorige week ontving ik een Huawei als ONT voor de ODF fiber en lijkt niet in bridge mode te kunnen staan, zo lijkt het. Via google, of in deze community kan ik geen bruikbare info hierover vinden.
De openwrt router is zo betrouwbaar en flexibel dat ik heel graag daar mee wil doorgaan. Mijn openwrt router kan een SFP aan dus dat mooi zijn als het glas direct er op aangesloten kan worden. Mocht bridge mode werken op de huawei dan vind ik dat goed genoeg. Dus hopelijk zal 1 van de twee opties gaan werken.
Dank je voor je antwoord. Dus als ik het aansluit zoals beschreven in Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk, waarbij Huawei lan1 naar de bestaande de openwrt router gaat. Dan moet dat resulteren dat Freedom het public IP toewijst aan de port van de openwrt, met gebruik van de bestaande PPPoE settings die ik nu met KPN gebruik? Dat zou heel mooi zijn. Ik heb dan de verkeerde aanname gemaakt dat de Huawei als router met NAT werkt.
Ik zal het eerst opzetten met de Huawei als ONT en daarna pas gaan denken over andere hardware,
P.S. dubbele NAT is evil inderdaad, vanuit mijn werk weet ik dat.
Ik heb zo’n hele koelkast (EG8242H) hangen voor een fiberoperator verbinding, en daar gewoon openwrt aan gehangen via UTP. PPPoE over VLAN6 gaat prima. Niks voor hoeven instellen of doen. Gewoon aangesloten, aangezet, en nooit meer naar gekeken. Afgezien van het formaat, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Wil opzich wel eens nadenken over een SFP module, maar die zijn nog best prijzig volgens mij en ik weet ook niet welke je precies nodig hebt. Het scheelt waarschijnlijk ook alleen maar stroom (verbruik in watt en stopcontacten ).
@Meh, dank je voor de hint van vlan6 daar had ik niet aan gedacht. PPPoE kwam niet up, vast een vlan probleem. En bedankt voor het bevestigen dat het bij jou “gewoon werkt”.
Je hebt gelijk een eigen SFP geeft niet zo heel veel voordelen. Maar ik dacht daar aan, aannemende dat ik openwrt niet meer kon gebruiken icm de Huawei. Dat heb ik, gelukkig, verkeerd gedacht. Vanavond de vlan aanpassen.
opgelost. Bleek dat de ONT door ODF niet goed was aangemeld… En idd UTP er in 2 tellen, presto! De PPPoE sessie weer up op de openwrt router. testje met speedtest.nl nu 450Mb/s download and 800 Mb/s upload, je zou andersom verwachten en ook meer bij een 1Gbit/s. Maar dat zoek ik verder wel uit. Dank voor alle antwoorden, daardoor wist ik snel waar ik het moest zoeken.