Lelystad KPN -> Fibercrew overstap probleemloos

Nou, vandaag de grote dag. Monteur afspraak tussen 13:00 en 15:00. Ik had om 15:15 nog geen monteur gezien en zelf alles al aangesloten exclusief de fiber kant. Dan zelf maar aansluiten en yeah… werkt. De aansluiting in de centrale was reeds in orde en m’n lijn werkt naar verwachting.

Speedtest geeft ± 450M up, 510M down. Met een externe USB interface op een RPi 4 lijkt dit me een prima snelheid. In elk geval is ie sneller dan de 50 Mbit die ik had (die ook maar 46 Mbit down haalde).

Enige nadeel was het uitblijven van de monteur. Ik hang nu aan de telefoon om die dan maar te cancelen, hij is niet op komen dagen en nu niet meer nodig.
Edit: en monteur afgezegd.

1 like

Mooie ervaring. Benieuwd of de niet opgedaagde monteur wordt gefactureerd.

Om eerlijk te zijn, ik ook wel.

Oeps, iets te vroeg gejuigd… TV wil niet.

Zie je een foutmelding uit deze lijst?

Nop, gewoon geen beeld, ook niet op de 3 publieke zenders.

Overigens heb ik ook geen IPv6 connectifity en geeft mijn.freedom bij internet ‘Bestelling’ en geen andere gegevens… Alsof alleen ipv4 is geactiveerd, ipv6 niet (of een ander segment) en de TV is gedeactiveerd. Ik kreeg wel een ‘beeindiging abonnement’ email samen met de ‘nieuw abonnement’ email.

Ik heb er maar een tocket voor ingeschoten. Voor IPv6 heb ik 2 tunnels, maar geen TV is wel wat vervelend. (Ik vind het wel best, mijn vrouw denkt daar anders over)

Je zou nog even het kastje kunnen resetten met het knopje in de bodem.
Wellicht is er iets veranderd.
Het MAC adres van het kastje moet in het CD systeem staan om tv te kijken.

En via mijn.Freedom webtv/app account aanmaken, lukt dat?

Even een gratis 14-dagen account aanmaken bij NLZIET om de periode te overbruggen totdat TV gefixt is. :slight_smile:

Interessant, ik kan wel m’n opnames kijken (worden via pppoe opgehaald), maar normaal kijken en de rest gaat via vlan4 en dat werkt niet. Ik krijg daar ook een adres in de 100.66 reeks ipv een 10 adres. Het lijkt erop dat igmpproxy anders ingesteld moet worden. (of de TV gaat niet over vlan4 maar een ander)

Oh, na cancelen van de monteur kreeg ik van dezelfde monteur ± 18:00 een telefoontje of tussne 8 en 10 die avond ook kon of anders morgen. (vandaag dus) Ik heb nogmaal vriendelijk vedankt, de aansluiting doet het goed genoeg om verder te kunnen. Met de TV issues kan ie toch niet helpen, ik heb geen Fritz hier.

Edit: De troughput van de lijn varieert als ik via de website (ipv4 only) test (Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test) . Als ik via de commandline test zie ik flinke verschillen tussen ipv4 en ipv6:

speedtest -i 2a10:3781:<mine>
   Speedtest by Ookla
      Server: T-Mobile Netherlands B.V. - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: Freedom Internet BV
      Download:   771.05 Mbps (data used: 703.0 MB)                                                   
                 20.41 ms   (jitter: 33.76ms, low: 4.27ms, high: 301.20ms)
      Upload:   589.75 Mbps (data used: 455.6 MB)                                                   
                  8.43 ms   (jitter: 2.28ms, low: 5.51ms, high: 28.67ms)

speedtest -i 45.<mine>
   Speedtest by Ookla
      Server: Netprotect - Amsterdam (id: 37566)
         ISP: Freedom Internet BV
    Download:   348.27 Mbps (data used: 174.0 MB)                                                   
                  5.30 ms   (jitter: 2.08ms, low: 3.43ms, high: 29.98ms)
      Upload:   476.64 Mbps (data used: 358.9 MB)                                                   
                  5.66 ms   (jitter: 1.63ms, low: 2.93ms, high: 44.63ms)

Het is nog steeds (veel) meer dan 50 Mbit, dus nog steeds happy.

Omdat je een 100.66 adres krijgt moet VLAN 4 wel werken. Mogelijk wordt multicast niet goed doorgezet.

Voor de goede orde. Je gebruikt wel de ONT van ZTE? Geen eigen GPON-SFP?

Yup, de ONT. Ik had al doorgekregen dat dat de enige manier is om TV werkend te krijgen.
Moet de ontvanger een reset krijgen om andere settings te ontvangen? (Ik heb 'm meerdere keren van de spanning gehaald om werkend te krijgen)

De ontvanger heeft nergens weet van. Maar het kan geen kwaad het ding te resetten.

Ik laat het verder aan de helpdesk over om je ticket op te pakken.

Ok, 1 dag later en alles werkt. Het lijkt er op dat het een en ander wat vertraagd is geraakt door de tech change. Kan ook doordat ik (een van) de eerste was in Lelystad.

Wat wel opvalt is dat ik ± 700 Mbit haal op ipv6 (commandline firewall) en tussen de 250 en 400 Mbit op ipv4 (commandline en web page) bij Ookla, afhankelijk van de target host. De site speedtest.freedom.nl scoort zelfs het laagst met 130-250 Mbps (server 1 en 2 scoren gelijk). Die laatste zou ik het snelst verwachten.

Edit: en het verse ip adres levert weer problemen, deze keer bij asn. Die doen aan geoip based blocking met een blijkbaar verouderde database.

@KoffieNu wat voor router gebruik je?
Is de router geschikt voor 1000Mb/s over pppoe?
pppoe kost ook wel wat processor power.

Ik gebruik een RPi 4b waarbij IPv6 and IPv4 over dezelfde pppoe interface gaan. (of loopt ipv6 buiten pppoe om?) Die RPi staat uit z’n neus te vreten.

@KoffieNu ik doelde eigenlijk meer op je doorvoer snelheid.

Ik ook, de RPi zit direct aan de ONT.
1Gbps haalt ie vast niet, want het interface aan de lijn hangt via USB aan de RPi. Ik zou echter verwachten dat ie op IPv4 en IPv6 ± dezelfde snelheid haalt. IPv4 zit op slechts 50% als ik een flinke snelheid op IPv6 haal (770 Mbps max) of krap 2/3 als ik ook op IPv6 niet boven de 250 Mbps uit kom.

Daarnaast zou ik ook verwachten dat de performance naar de freedom speedtest servers beter is dan naar externe servers. (Niet andersom) Er lijkt nog ergens een configuratie issue te zijn.

@KoffieNu Misschien is het een idee om een keer testen hoe de snelheid is rechtstreeks op de pc.
Dus een pppoe verbinding maken direct met de pc zonder router.
Dan weet je in ieder geval of je verbinding doet wat hij moet doen.
Ik denk dat de RPi op zijn tenen loopt, zeker betreft de USB interface.

De RPi doet de pppoe verbinding en verder niets (anders dan firewall spelen) en haalt 770 Mbps op IPv6 en komt niet boven de 400 Mbps uit op IPv4. Beide protocollen gaan over dezelfde pppoe verbinding naar buiten.