[Linux:] Al (eerder) overwogen? .... Probeer het (nog) eens!

Iedereen heeft een keuzevrijheid voor wat betreft het besturingssysteem. Linux is aan een opmars bezig en een groot deel van onze community maakt gebruik van een Linux distributie.

Het doel van dit topic is om het Linux operating system en distributies wat meer in de spotlights te zetten en handvatten aan te reiken om zo eenvoudig mogelijk uit te leggen waarin Linux zich onderscheidt en om koudwatervrees weg te nemen.

Ook voor de gebruikers van andere besturingssystemen kan het steeds interessanter zijn om een overstap te wagen naar een Linux distro of een keertje te proberen om naast je bestaande systeem een ‘Live’ versie te gebruiken.

Om af te trappen post ik een verschenen artikel met daarin zeer toegankelijke argumenten om je voeten eens in het koude water te steken:

direct lezen

Here’s Why Switching to Linux Makes Sense in 2021

Linux is a good choice for many reasons - but if it isn’t for you, it still makes sense to try it in 2021. Let me tell you why.

by Ankush DasJune 19, 2021

linux

Linux does have several benefits over Windows and macOS in certain areas. People are realizing it, and it is slowly gaining popularity in the desktop OS market.

Of course, the majority of desktop users still swear by Windows or macOS, but a greater number of users are trying out new Linux distributions to see if they can switch to Linux.

They may have heard good things about Linux as a desktop choice, or just want to try something different while confined to their homes. Who knows?

Here, I will be presenting you all the good reasons why Linux makes more sense in 2021.

Linux is Great, But What Makes it Relevant in 2021?

If you already know the advantages of using Linux, you may have an idea what follows next.

1. You Do Not Need to Purchase a License

License contract

You do have to pay to get a Windows 10 license.

While there are cheaper options available, such as getting an OEM key. But, if you want to avoid visiting shady websites and get a license from the official website instead, it will cost you at least $140 for the Home edition that authorizes just 1 PC.

Of course, macOS is an entirely different story (you need to purchase premium hardware to access macOS) — so we will stick to Microsoft’s Windows here.

The point is – amid the pandemic with several people jobless, setting up a new computer is a challenge. Moreover, you need to spend money for an operating system’s license while you can use Linux for free on multiple computers.

Yes, you do not need to get a license key for Linux. You can easily download a Linux distribution and install it on as many devices as you want.

Fret not, if you did not know about Linux distros, you can take a look at our list of the best Linux distributions.

2. Revive Your Existing PC and Save Money

The global chip shortage situation has significantly affected the price of PC components, especially the graphics card . Not just any hike, but you will have to pay 2-5x times of the retail price to get a graphics card for your computer.

Of course, if you do not have a PC, it is incredibly challenging to build one now but what if you have an old system that cannot run Windows 10 without crashing or stuttering?

If you do not want a Windows-powered system, what about macOS? Well, the entry-level Mac system will cost you upwards of $1100 or more depending on where you live. It is definitely an expensive endeavor for many.

You surely need an upgrade – but what if I say that Linux can revive your old system and save you money as well?

You will be able to run Linux on the very same system that you think is incapable of running the latest version of Microsoft’s Windows. Yes, that is correct.

Linux is resource-efficient and can run on a variety of older system configurations.

All you need to do is simply refer to our list of lightweight Linux distributions and pick one that you like.

3. Reduces e-waste by Reviving Systems

ewaste

Considering that e-waste is being constantly generated all over the globe, especially by the miners, we can try not to follow the suit? Unless you really need new hardware, it is best to reuse and repurpose existing hardware for new tasks.

And, thanks to Linux, you can turn your old PC or a single board computer to a media server or your personal Nextcloud server.

You can do so much more with Linux on your existing hardware.

So, this will drop the need for new hardware significantly and let you efficiently reuse your existing system.

4. Stay Safe from Viruses and Malware

system malware

In a time where remote work is a thing everywhere, there has been a significant rise in viruses and malware. So, even if you wanted to work peacefully, you might end up getting affected by a malware.

Both Windows and macOS are susceptible to malware more than ever. But, for Linux? It is highly unlikely.

Linux distributions are regularly patched to ensure the best security.

Also, just because the userbase is small, the attackers do not spend much time crafting ways to fool Linux users. So, less chances of you to meet some form of malware while using Linux.

5. No Forced Updates

system update

In a time where everyone is stressed out, getting a forced update and finding your computer to not boot can be a major annoyance.

At least, this is the case for Windows users.

But, with Linux, you can keep using your system without any updates forced to download in the background.

Your operating system, your decision.

Only if you want to update your Linux distro, you can – or else, it stays that way and will not bother you unless you haven’t updated in a long time.

Wrapping Up

These are only some of the few reasons that I can think of where Linux as a choice of operating system makes sense in 2021 more than ever.

Of course, depending on your requirements, the benefits may not reflect with your use-case. But, if you did not know about Linux, at least, now you have a choice to make and evaluate your needs.

3 likes

Zo koud is dat water nu ook weer niet. :wink:

Ja hoor, meermaals overwogen.

Maar als de applicaties die ik gebruik niet onder Linux kunnen draaien ben ik snel klaar met overwegen.
En nu niet zeggen dat er vast wel alternatieven zijn, ik heb ze bekeken en ze vallen al heel snel door de mand…

Als je genoeg hebt aan web browsen, mailen en wat office-werk (en dat is denk ik wat 90% van de computergebruikers doet) is het m.i. prima, voor serieus fotografisch werk loop je tegen problemen aan.

Ik ben oud genoeg om de analoge videorecorder te hebben meegemaakt.
Je zag toen dat de technisch superieure systemen (Sony Betamax en Philips) het aflegden tegen VHS. Reden: beschikbare films op tapes die er veel meer waren op VHS dan voor de andere systemen. Je ziet nu iets dergelijks bij Linux, het kan nog zoveel voordelen hebben t.o.v. Windows en Mac, als de software er niet is zal het niet doorbreken.

Ik ben twee maanden gelee voor het eerst aan Raspberry Pi 4 begonnen. Als je een krappen beurs hebt is het een uitstekende oplossing om als een pc alternatief te gebruiken. En ook daar zit een linux distributie standaad bij genaamd “Raspbian”. Tot nu toe aardig wat plezier van.

De verschillen tussen operating systemen met een Linux kernel zijn te groot om ze onder één noemer te plaatsen. Vergeet niet dat Android en FRITZ!OS hier even goed onder vallen. Voor een eindgebruiker zal de kernel ook niet het relevantste deel zal zijn.
Er is jarenlang gesproken over “year of the Linux desktop”, maar dat kwam er nooit echt.

Mijn suggestie is om alle verschillende system los van elkaar te zien, ookal delen ze toevallig dezelfde kernel en wellicht aardige compatibiliteit. Het gaat hierbij om Ubuntu, OpenSUSE, Parabola, Fedora, etc. Verder kan je naar GNU wijzen als het gaat om de vertrouwde command-line omgeving met Bash, grep, tar, etc. Die omgeving is ook voor platformen als Windows beschikbaar in vormen als Cygwin en MSYS. (Linux-compatibele versies van GNU systemen werken zelfs in Windows 10.) Belangrijk bij GNU is ook het doel om gebruikers vrijheden te garanderen in de vorm van vrije software. Het uitgangspunt is dus niet zozeer functionaliteit of stabiliteit, maar überhaupt een computeromgeving bieden waarbij niet plotseling beperkingen opdoemen omdat een stuk source code ontbreekt. Veel systemen met GNU+Linux bieden die garantie niet meer door propriëtaire onderdelen toe te voegen, daar staan dan weer bepaalde features tegenover. Wat zegt het een gebruiker die niet aan de kernel sleutelt, dat ergens toevallig een Linux kernel onder zit? :slight_smile:

In mijn kennissenkring zijn meerdere mensen met een oudere computer/laptop en enkele met een heel kleine beurs. Een enkeling heeft zelfs nog een 32-bit, waarbij Xubuntu 18.04 dus de laatste versie is.
Allemaal zijn ze tegen het probleem aangelopen dat windows 10 niet goed wilde draaien.
Ik laat ze eerst aan Firefox en Thunderbird wennen op hun oude os en daarna zet ik ze over op Xubuntu.
Stuk voor stuk zijn ze verbaasd over de snelheid van het systeem en nog mooier dat het ze geen geld kost. Een gratis os, gratis programma’s (o.a. Libreoffice) ,ze kunnen het amper geloven. Ik vraag tijdens installeren en bij ondersteuning diverse koppen thee en een stoel met een zachte zitting, desnoods via een kussen :wink:

Ik kan het niet laten; mocht je nog een laptop hebben X86 die je niet meer gebruikt, ik houd me aanbevolen om deze liefst gratis tegen betaling van porto over te nemen en door te geven aan iemand met een heel smalle beurs.

6 likes

Zelf doe ik iets dergelijks als @Lidwien , steunend op 2 gedachten:

  • .1. compleet & nog werkend materiaal hoort niet op de vuilnishoop
  • .2. mensen zonder (voldoende) geld horen ook mee te kunnen doen (zijn er meer dan je denkt)

Eerst laten wennen aan Firefox, LibreOffice en VLC (nog op Windhoos)
en zet ze later om op xUbuntu-linux op een nog werkend apparaat.

Met het grootste gemak kun je ook nog eens verschillende talen op een oude PC laten draaien (bijvoorbeeld in multi-taal gezinnen).

Dus heb je nog compleet- en werkende laptops, denk dan aan onderstaande oproep, en stuur haar een PersoonlijkeMail via dit forum :

( … en mocht het huis van Lidwien vol raken, dan stuur de rest maar hierheen, onder dezelfde voorwaarden; maar zij gaat vóór ! )

3 likes

Deze bijdrage van mij is vloeken in de kerk, dus sorry alvast…

Laatst kwam ik bij de Kringloop iemand tegen met een stapel oude laptops onder zijn arm. Ik vroeg wat hij ermee ging doen. Antwoord: CloudReady erop zetten, voor mensen met weinig tot geen affiniteit met computers en een zeer smalle beurs.

Voor de grap heb ik ook CloudReady op een oude HP-laptop geïnstalleerd (wat moeiteloos ging trouwens). Voor wie alleen wil internetten en soms eens een doc of pdf openen, is dit wel een gelikt besturingssysteem dat soepel draait op stokoude hardware, moet ik toegeven. Streamen via een Chromecast naar de tv werkt ook perfect. Maar het grootste bezwaar natuurlijk is dat al je activiteiten volkomen doorzichtig zijn voor Google.

1 like

Wat nog niet ter sprake is gekomen is een eventuele GUI. Als je oudere hardware hebt zijn de compacte DE’s (zoals LXDE) goed bruikbaar. (velen hebben een windows look en feel). De grote bekenden in deze wereld zijn Gnome en KDE. Waarbij veel features die in KDE worden waargenomen vaak later ook op windows beschikbaar komen.
KDE kan zeker zo ingericht worden dat het lastige te onder scheiden is van Windows. (handig voor de overstap).
Gnome is een heel andere interface, daar ligt de nadruk met name op reductie van Keuze stress… of eigenlijk meer keuze uitstel.
(KDE heeft een Kprinter tool voor afdrukken met diverse opties voor papier formaat etc. indien gewenst. Gnome heeft dat niet, een beheerder moet maar extra printer queues aanmaken (bv. 1 queue voor foto papier, 1 queue voor A4 een queue voor A3 etc.)
waarbij de keuze voor een queue ook aanpassen van formaat inhoud…)
Voor ex Windows gebruikers is KDE waarschijnlijk de minst problemen veroorzakende keuze. (KDE ondersteund trouwens ook alle GTK (=gnome based) software, andersom is dat nog wel eens een dingetje.)

Voor mensen die heel oude hardware hebben (systeempje <1GB geheugen oid, of beperkte harddisk) dan is Slitaz misschien een leuk tussendoortje. SliTaz GNU/Linux (en) heeft een disk footprint van 45MB (heel OS + user tools). Er bestaat ook een bootfloppy beschikbaar voor systemen die niet van USB kunnen booten).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over een laptop die ik bij Skikk heb gekocht.
Daar kan ik kiezen met of zonder OS. Je kunt ook voor Ubuntu, Zorin of Windows kiezen.
Ook kun je vaak zelf de configuratie van de laptop verder aanpassen aan je behoefte.
Nee, ik ben niet verbonden aan Skikk, gewoon een klant van hen.

1 like

Linux is in veel opzichten beter, ik draai ProxmoxVE, OPNsense etc (niet perse Linux, maar BSD is ook opensource).

Maar voor bepaalde zakelijke software zit ik helaas vast aan Windows… Siemens TIA portal, ABB software, Vacon, etc etc.
En dat is helaas, want het komt regelmatig voor dat die software ook nog eens admin-rechten wil hebben op soms totaal verouderde Windows versies (XP, Win7 en soms zelfs nog wel win 98…)
Dus ik zit regelmatig met een NUC (met ProxmoxVE) en een laptop op een project om industriële hardware te programmeren.

Ik ben net van Android (of eigenlijk playstore af). Graphene OS is in principe Android zoals het zou moeten zijn, zonder meekijkers.
De aanbevolen appstore is F-Droid, het heeft niet alles maar het meeste wat ik nodig heb wel. (De leverancier levert evt. ook exemplaren zonder microfoon/camera’s indien gewenst, dan moet je zelf een head-setje gebruiken).
Waarom zou ik dan dergelijke apps elders ook willen draaien? Hetzelfde voor windows applicaties, vrijwel alles (alleen net even anders) is ook op linux beschikbaar, de eerste paar maanden is het even wennen aan de andere omgeving & namen.

Ook hier een gelukkige Linux-gebruiker :slight_smile: . Ik begon met een dual boot van Windows en Ubuntu. Op een gegeven moment ben ik helemaal overgestapt op Linux, nu Debian op een HP-laptop en Tuxedo OS (dat laatste op een pas aangeschafte Tuxedo laptop). Verder ben ik op mijn Pixel 3a geheel op CalyxOS overgestapt. Op CalyxOS heb ik F-Droid en Aurora Store (dat laatste voor het geval op F-Droid bepaalde apps niet beschikbaar zijn, zoals bankieren-app). Ik heb Microsoft en Google geen enkel geen moment gemist!

3 likes

Hier alweer jaren terug naar Linux. Ooit begonnen met Slackware en RedHat Linux in dual boot met Windows 3.11. Tijdje volledig Windows gedraaid en nu weer vele jaren terug naar Debian.

Nog wel dual boot voor een aantal specifieke situaties namelijk configureren en upgraden van apparaten, denk aan intercom systeem, thuis cinema versterker. Ook gebruik ik (helaas) nog iTunes voor Windows om een volledige offline back-up van mijn iPhone te kunnen maken.