Looptijd abonnement

Een paar maanden geleden zijn we overgegaan naar freedom.nl (glasvezel 200MBit via het KPN glasvezel netwerk). We zijn op zich heel erg tevreden met de dienst, maar aangezien de concurrent 5x zoveel bandbreedte voor dezelfde prijs aanbiedt, zijn we toch naar de concurrentie aan het kijken.

Helaas kan ik nergens concreet vinden wat de minimumlooptijd van ons abonnement is. Wel zie ik op het factuur “Maandabonnement”, wat zou kunnen suggereren dat de opzegtermijn een maand is óf dat we maandelijks betalen (ipv. per jaar).

Waar kan ik de resterende looptijd vinden?

Gevonden:

22.1 Het Abonnement sluit je af voor de termijn van 12 maanden.

Dus dat wordt dan even even uitrekenen :slight_smile: , zou wel handig zijn als dit in “Mijn Freedom” te vinden zou zijn.

Freedom is niet de goedkoopste internet provider , dat pretenderen ze ook niet. Maar, goedkoop is duurkoop.
Freedom staat voor iets waar geen enkele andere provider voor staat, optimale privacy voor hun leden en een enorme maatschappelijke betrokkenheid.
Persoonlijk betaal ik graag wat meer voor deze waarden. Met exact diezelfde reden ben ik vanaf het prille begin lid geweest van xs4all. En ook zij waren niet de goedkoopste internet provider, maar voordat kpn het er voor het zeggen had, wel de beste. Een plaats die Freedom gelukkig in heeft kunnen nemen.

3 likes

Stel jezelf eerst de vraag of je de bandbreedte van wat precies nodig hebt en twee of dat er dan ook zal uitkomen. Het is op afstand erg moeilijk iets te zeggen over uiteindelijke uitkomsten. Ook de definitie wat bandbreedtje precies voor de eindklant is, kan vragen oproepen.

Iets aansluiten op 1Gbit, het chips bevat of een (gedeelde?) backbone bevat die dat kan, is wat anders dan het effectief (zelf) kunnen gebruiken. Los daarvan zijn er tal van andere - ook technische - overwegingen waarom de een provider ondanks ene lagere sneleheid mogelijk beter uitwerkt. Probleem voor ons als consumenten is dat er geen SLA’s te maken zijn die (effectieve) performance garanderen.

Ik werk veel met grote data sets en eindpunten met 1GBit of 10GBit transfer. We hadden bij Xs4all een 500MBit abo en dat haalde ik in de praktijk ook (minus de gewoonlijke overhead). Ik ben naar Freedom.nl gegaan omdat ik achter de principes sta en wou proberen of ik met 200MBit uit de voeten kan. Nu ben ik in de praktijk vaak aan het wachten omdat 200MBit toch wat magertjes is.

Nu zou ik natuurlijk naar 500MBit of 1GBit op Freedom.nl kunnen gaan, maar dan worden de prijzen wel heel erg gortig.

We zitten voorlopig nog even vast aan Freedom.nl wegens de minimumlooptijd, dus we gaan het volgend jaar opnieuw evalueren.

Helder waarbij ik wil(de) aangeven dat consumenten snelheden niets zegt en vooraf ook niet zijn te geven. Ik heb thuis een zg. flat 1Gbit abbo en kom in de praktijk niet veel verder dan (speedtest) 100-150Mbps als up/down doorvoer. Prima voor mij, internetten/rdp en mijn “zware” data-/server stond sws elders.
Los dat principes mij hier eenvoudig stuurden, ging ik er op vooruit want bij x4all had ik voor dezelfde kosten een 50/50.

De abbo prijs wordt vooral bepaald door de kosten die Freedom moet betalen aan de uitbater van de netwerk (last-mile?) infa.
Indien je die hogere snelheden echt nodig, zou ik eerst nachecken of die doorvoer dan ook wordt bereikt cq gegarandeerd. Zou vervelend zijn als je een abbo afneemt dat niet tot zijn recht komt.

Ms kan je een test/deal maken dat je een maand de hogere snelheid kan uitproberen en kan terugvallen op de lagere prijs als het niet bevalt. Je Freedom abbo loopt dan gewoon door.

We hadden bij xs4all een aanzienlijk lager tarief. Je kunt bij het verlengen na een jaar vaak een gunstiger tarief te krijgen om je als klant te behouden (dan zit je natuurlijk wel weer een jaar vast).

Volgens mij kan dat sowieso:

https://freedom.nl/helpdesk/faq-up-of-downgrade-snelheid

(Als ik het me goed herinner kan dit ook bij xs4all en zelfs KPN.)

KPN heeft de tarieven onlangs verlaagd. Niet dat ik zeg dat Freedom.nl tarieven zou moeten verlagen, dat is een keuze. Maar als de afstand tussen Freedom.nl en de concurrentie heel erg groot worden, dan maakt dat Freedom.nl natuurlijk wel voor een grotere groep minder interessant.

1GBit kost bij Freedom.nl (via het KPN netwerk) momenteel 84 Euro per maand, terwijl het bij KPN 60,50 Euro per maand kost.

In ieder geval bedankt voor de reacties, mijn vraag is inmiddels beantwoord :+1: .

Ik vermoed dat Freedom dan ook diezelfde tarieven die zij KPN (wholesale) moeten betalen, overeenkomstig ook zal verlagen. Los van alles ben ik benieuwd, in welk gebied je die €84 voor 1Gbit voor wat precies neer moet leggen (in.excl modem/service/korting/termijn/1jr/mnd/etc).
Prijzen vergelijken is sws erg lastig en KPN in haar eigen netwerk speelt natuurlijk ook mooi weer onder haar dak.

Ah, ik zie er al één (puur random voorbeeld 2133EP) : €82 1gbit Freedom via KPN, terwijl abbo rechtstreeks via KPN €57,50 zou zijn, alles exclusief modem/tv/voip etc.etc.
Zelf zit ik op €47 (1Gbit/freedom/excl modem) terwijl ik bij KPN dan 57,50 (idem) en via xs4kpn (incl modem) €71,50 per maand zou moeten betalen.

Kortom wat de gek ervoor geeft.

1 like

Is niet nodig hoor, je kunt gewoon naar de Internet pagina gaan:

En daar scroll je naar beneden naar Landelijk en zie je dat 1GBit via het KPN netwerk € 84,- kost. Ik gok dat er heel erg veel adressen zijn die op het KPN netwerk zitten en dit soort exorbitante bedragen moeten betalen. Uiteraard is het niet gek dat de prijzen hoger zijn via het KPN netwerk als KPN’s wholesale prijzen hoger zijn. Maar aangezien andere providers (bijv. Youfone) hier ook voor 60 Euro 1 GBit kunnen leveren, zullen de wholesale prijzen daar toch een stuk onder liggen.

Ik betoog wederom niet dat Freedom.nl qua prijs met KPN or Youfone zou moeten concurreren, meer dat het prijsverschil inmiddels wel heel erg groot is.

Thx… zat dus deep down outside te zoeken… :stuck_out_tongue:

Dat het prijsverschil (€84 vs €57,50) zo groot is, lijkt mij dan vooral te komen omdat KPN als netwerkprovider dat aan anderen kan opleggen en zichzelf+franchisenemers daarin (als internet/content providers) zo als marktpartij “bevoordeelt”.

Freedom kan simpelweg niet, laat staan eerlijk, concurreren. Freedom zou ws beter kunnen concurreren, als het zich lieert met KPN die dan (haar) voorwaarden zal gaan stellen. Voorwaarden die strijdig kunnen zijn maar de uitgangspunten die Freedom als onafhankelijke partij heeft. Maar goed dit is allemaal (landelijke) bedrijfspolitiek. En gaat verder (deels mijn schuld) offtopic.

Wel goed te weten dat indien van toepassing, iemand per maand bij Freedom de snelheid kan wijzigen en ik wederom aangeef dat er (ook bij KPN) geen zekerheid is dat die snelheid dan uit de verf komt. Ook weten dat doorgaans 100Mbit voor een gemiddeld consumenten huishouden doorgaans ruim voldoende zal zijn.

1 like

Ik ben vandaag gebeld door KPN, over een internet abonnement.
Dat zou 57 EUR / maand voor kaal internet zijn. (Ik heb nu een Freedom via Reggefiber aansluiting @ EUR 49,-/maand ).
Dus KPN kan lang niet overal concureren.

Blijft interessant hoe dit werkt. KPN kan wel degelijk anders, maar waarom zou zij dat doen ? Sws verbiedt de overname-afspraak van Reggefiber door KPN (lees) hogere prijzen aan de consument.

These conditions include, amongst others, an obligation to provide non-discrimatory open access to the network of Reggefiber Group, a functional and operational separation between KPN and Reggefiber Group and a price cap.

zie ook bron 2008 19dec2008 inzake openstelling aan anderen zoals bv Freedom:

Ook wordt de huur voor de toegang tot de (aan te leggen) glasvezelnetwerken vastgelegd op maximaal EUR 14,50 tot 17,50 (afhankelijk van het gebied) per maand per aansluiting (met een jaarlijkse inflatiecorrectie).

Iemand kan dus met ws wat inflatie/btw correctie inschatten wat Freedom ongeveer zou betalen aan de netwerkprovider voor het kale netwerkkabel/lijn gebruik. Freedom moet verder zelf zorgen voor aan -en afvoer van data.

NB: Concurreren met je eigen dochter zal op enig moment wel gebeuren, mensen wennen aan het voorwenden, wanneer KPN proberen haar GPON aspiraties (die technisch andere netwerkproviders uitsluit) ook op te leggen aan overgenomen netwerkstructuren.

NB: dit draadje is/was voor mij even te boeiend om dit offtopic te laten liggen.

1 like

Helaas is die ACM verordening door de rechtbank naar het oud papier verwezen.

Zie ook “Update markstudie uitrol van glasvezel in Nederland, 6 mei 2021” van de ACM.

Ook deze kaart van het aantal aanbieders spreekt meer dan woorden (de kleuren zijn niet per ongeluk zo gekozen, groen is KPN glasvezel)

De tarieven zijn hier te vinden: [ODF Access FttH](ODF Access FttH

Maandelijkse kosten:

3.1. VVA Tarieven – City-ring en Collocatie
Tariefelement Bedrag per maand
City-ring dienst Area-PoP € 716,78
Collocatie dienst Area-PoP/City-PoP (tot 2.772 Aansluitingen per Area-PoP) € 597,32
Tabel IX: VVA tariefelementen City-ring en Collocatie

Dan nog per aansluiting:

En optioneel nog:

Maandelijks tarief Premium SLA per Aansluiting € 13,81

En energie: per aansluiting per maand : €0,45

Dus ja, denk dat Freedom nog vrij scherp is qua prijsstelling, gezien alle kosten per maand voor een aansluiting die door KPN gerekend worden…

Uit: Annex Tarieven bij ODF overeenkomst Reggefiber v3.1.10 (geldig vanaf 01-01-2021).pdf (580,0 KB)

Voor verder inzicht in wat kost een aansluiting: de WEAS tarieven van KPN: Annex1 - WEAS Tariff Schedule version 7.4 (valid from 01-04-2021) - Final.pdf (366,3 KB)

1 like

(de kleuren zijn niet per ongeluk zo gekozen, groen is KPN glasvezel)

Het gebied waar ik woon is ook groen en KPN is hier in geen velden of wegen te bekennen. Alles is hier E-fiber.

Thx, inhoudelijk complex contractverhaal en ik lees dat in het gebied waar Reggefiber (als onderdeel van “groen” KPN) actief is, er een bovengrens is aan de tarifering. Een prijsstelling die het bv Freedom mogelijk maakt, wat gunstiger tarieven door te berekenen aan afnemers (zoals ik).

Elders, in het zelf aangelegde KPN (wholesale?)) netwerk mag/kan KPN weer hogere tarieven doorrekenen waardoor de individuele abbo’s automatisch hoger worden en oneerlijk zijn omdat KPN aan zichzelf, lagere tarieven berekend.

NB: Zou ik trouwens KPN glasvezelf nemen zou ik (ook) minimmaal die €57,50 betalen. KPN, in mijn simplistisch denken, rekent dan €10 meer omdat zij dat kan maken.
Probleem met overstappen hier is o.a. dat mensen gewend zijn (gemaakt) aan bv KPN TV en dan vanwege die gezinsfactor, niet willen overstappen naar zg. CanalDigital.

Ik kan het niet goed verwoorden of onderbouwen maar koppelverkoop producten op de infra als drager, lokt hier oneerlijke concurrentie uit. Oneerlijk omdat een andere partij geen keuze heeft dan de prijs te betalen en zo indirect wordt uitgesloten.

Het is best een ingewikkeld verhaal idd.

Wat ook best geniepig is, is eenmalig maar moet ook verdisconteerd worden:

Aansluitbijdrage per Area-PoP (2.772 Aansluiting per Area-PoP)1
€ 3.583,92

En deze maandelijks terugkerende kosten:

City-ring dienst Area-PoP € 716,78
Collocatie dienst Area-PoP/City-PoP (tot 2.772 Aansluiting
per Area-PoP)1
€ 597,32

Als je dus maar een paar abbonees op een Area-PoP hebt zitten, dan kost dat geld :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: dus ook dat moet je over alle abonnees omslaan.

Dus ik lees vooral dat de prijsstelling van Freedom, gezien het relatief geringe aantal abonnees, wel goed te verklaren is. En er wordt echt maar heel weinig winst op gemaakt. Komt ook bij dat dit alleen de ODF tarieven zijn van KPN, de WBA tarieven liggen nog iets hoger. Om kostendekkend te zijn moeten er op elke PoP eigenlijk minimaal 100 abonnees zijn.

Op de overige glasvezelnetwerken worden heel wat schappelijker wholesale tarieven gerekend, en dan is een 1G abonnement wel competitief aan te bieden, maar ook op die abonnementen moet een opslag verrekend worden vanwege de hoge tarieven op het KPN netwerk.

2 likes

Autch … dan ben ik vast een erg dure klant :flushed:

Aangezien ik in een klein nieuwbouw wijkje, wat als enige glasvezel heeft via KPN, in een dorpje woon.

Mooie uitleg dat het mij wat inzichtelijker maakt. Relatief hoge instap (weliswaar eenmalig) kosten en daarna terugkerende, die lastig maken om het rendabel te krijgen.
Daarmee complimenten & enorm respect voor wat Freedom - met dank aan investeerders - hier al wist te bewerkstelligen.

Dat bundelgetal van 100/gebied komt aardig overeen met wat ik ook ruwweg inschat. De kosten van “Soverin” (laag), Voip en Canal zijn dan simpel gestapeld. Daarnaast komt er dan nog een component routing/server/logistiek/helpdesk/etc. bovenop, waarmee totaal gezien de bomen - in beginsel - zeker niet tot in de hemel zal groeien. Wat dan weer fijn is dat Freedom niet primair gericht is om winst te maximaliseren en gewoon (samen met ons) haar best doet “transparant” te leveren.