Mail versturen gaat niet meer als doorverwijs mail adres

Een hele gekke vraag, of misschien ook weer niet. Ik zit met een probleem die ik een aantal weken nog niet had. Ik krijg onderstaande informatie als ik met een e-mailalias verstuur via het mail adres, waar deze e-mailalias binnen moet komen:

Wat moet ik doen?

Verifieer dat het adres van dit bericht klopt. Controleer de SMTP-serverinstellingen in de Mail-voorkeuren en vraag je systeembeheerder of eventuele geavanceerde instellingen juist zijn.

De reactie van de server was: <—@—.nl)>: Sender address rejected: not owned by user —@—.nl)

Selecteer een andere server voor uitgaande e‑mail in de lijst hieronder of klik op ‘Probeer later’ om het bericht in de postbus ‘Uitgaand’ te bewaren tot het kan worden verstuurd.

Mijn ervaring met dit probleem is dat het vooral aan de ontvangende provider ligt die dit blokkeert.
Een oplossing heb ik hier helaas nog niet voor gevonden.

Dit ligt niet aan een ontvangende mailserver, deze mail wordt nog daar voor geweigerd door de uitgaande mailserver.

Zit de alias op dezelfde domeinnaam? Dus bijv. mail@domein.nl is de mailbox en piet@domein.nl de alias, waarbij afzenderadres in Apple Mail (aan de foutmelding te zien) piet@domein.nl is en de gebruikersnaam voor de uitgaande mailserver mail@domein.nl is.

Als de alias op een ander domein zit (buiten jouw account) kan ik me de foutmelding voorstellen (anders zou je namens elk ander domein bij Freedom kunnen mailen), en natuurlijk helemaal indien de alias extern gehost zou zijn.

Alias en mailbox onder dezelfde domeinnaam/account zou moeten werken, tenminste dat deed het enige tijd geleden nog wel. Ik kan dat nu niet testen. Mogelijk is er bij recente updates/onderhoud iets gewijzigd door Soverin, dat zou Freedom dan even moeten nagaan…

Bedankt voor jullie informatie. Ik gebruik, zoals je dat goed hebt gezien, Apple Mail. En ik heb een mail adres (postbus) test@eigenwinkel.nl en ik heb een alias internet@eigenwinkel.nl.

Nu heb ik in Apple Mail een afzender adres aangemaakt met internet@eigenwinkel.nl en daar stuur ik ook mee uit (maar natuurlijk met uitgaande smtp van test@eigenwinkel.nl). Want internet@eigenwinkel.nl heeft geen eigen mailbox.

Wat je zegt, voorheen werkte het prima. Maar sinds enkele dagen (dat valt me nu op), werkt het niet meer en dat is best vervelend. Ik weet dus niet hoe ik dit nu moet aanpakken. Het ging altijd prima, geen enkel probleem en nu lukt het me niet meer.

Ik zou het even aan de helpdesk melden als ik jou was, zodat Freedom HD dit kan uitzoeken bij Soverin. Snelle (tijdelijke) oplossing is forwarder even verwijderen en een extra mailbox aan te maken voor de alias, die als extra account toevoegen in Apple Mail, zodat je tenminste weer direct uitgaand kan mailen.

Dat is een goed idee, al heb ik niet veel vertrouwen in de ervaring van de helpdesk. Maar goed, ik ga het toch even proberen, wie weet is mijn vraag nu wel hoog genoeg om geholpen te worden (want bij spam mailbox heb ik ook al enkele keren van alles toegezonden en krijg geen reactie terug).

Ik heb wel 30 aliassen aangemaakt, dat gaat nog een probleem worden, als het niet meer, of niet goed, werkt. :slight_smile:

Je verstuurt mail met als afzender de alias? Zo ja dan verwacht ik bijna met zekerheid dat dit door een configuratie aanpassingen of patch komt (vraag me niet welke) wat deze mogelijkheid niet meer toestaat. Ik heb dit een paar jaar geleden (ik meen toen bij Versio gehoste mail) ook plotseling gehad en kreeg toen te horen dat dit om security redenen was angepast (het niet meer kunnen versturen van mail met een alias als afzender) en ik voor elke alias die ik als afzender wilde gebruiken een mailbox moest aanmaken. Wat mijn menig toen was kun je denk ik wel raden…, maar ik verwacht dat je tegen zo’n soortgelijke situatie aanloopt.

Mogelijk dat beide de oorzaak kan zijn. I
k heb het iig (overigens niet met Freedom mail) gehad dat de doorverwijzing naar de ene mail provider prima werkte terwijl naar een andere mailprovider nooit aankwam.

Is op zich iets voor te zeggen hoor. Als je niet op account niveau kan beveiligen (gebruiker mag dus alleen aliassen gebruiken in zijn eigen account) creëer je de situatie dat gebruiker A met een @freedom.nl mailadres dat zo kan aanpassen naar ieder ander @freedom.nl adres (van gebruiker B). Mogelijk zelfs in elke andere domeinnaam op dezelfde server. Dat is een serieus beveiligings issue, daarom moet je als aanbieder wel zorgen dat elke gebruiker alleen rechten heeft aliassen in zijn eigen account te gebruiken. Als de gebruikte setup daar geen mogelijkheden voor heeft, dan is blokkeren in het geheel de beste keuze.

Maar over welke server hebben we het? Wat voor ontvanger was dit, Gmail, outlook.com, een consumenten provider, MS 365…? Als er bij de ontvanger forwarding aan staat kan er ook veel mis gaan. Bij dit soort problemen test ik altijd bij dit soort verschillende adressen. En mail-tester.com kan ook veel informatie geven over wat er mis gaat.

Vooral Gmail en outlook.com passen hun spamfiltering algoritmes voortdurend aan. Elke week wat nieuws. Je bent aan het schieten op een bewegend doel.

Ik heb wel 30 aliassen aangemaakt

Dertig :scream:? ‘Eigen Winkel’ is toe aan een echt webhosting abonnement, waarbij je veel of onbeperkt mailboxen kunt aanmaken. Door de continue oorlog tussen de spammers en de spamfilters worden uiteindelijk alle trucs waarbij je niet per adres vanuit een volwaardige mailbox verstuurt onmogelijk.

Ik heb natuurlijk geen eigen winkel, dit was maar een voorbeeld. Gebruik voor elk bedrijf, die ik aanschrijf, een eigen mail adres. BV freedom@mijndomeinnaam.nl of NS@mijndomeinnaam.nl enz enz. Dit doe ik omdat ik dan kan zien van welk mail adres ik spam ontvang. Het is mij al 2x voorgekomen dat ik spam kreeg en daardoor direct wist wie de boosdoener was. Vaak krijg je spam binnen en weet je niet eens waar het vandaan komt, of wie er heeft gelekt. Goed, een spambot kan ook op zoek gaan naar mail adressen, maar dat is nog niet gebeurd :slight_smile:

2 likes

OK, dat doe ik ook bij webwinkels e.d., maar ik ga daar geen aliassen voor aanmaken, dan zou ik er honderden nodig hebben. Ik gebruik daarvoor: webshopnaam@mijnvoornaam.mijnachternaam.freedom.nl . Dat vul ik in bij bestellen en daar ontvang ik dan berichten op. Nooit nodig gehad om ook mail te versturen met zo’n adres. Die mails komen toch meestal vanuit noreply@ adressen. Bij problemen moet je toch via online formulieren of chat werken.

Ik zie trouwens dat de truc met whatever@mijnvoornaam.mijnachternaam.freedom.nl niet meer op helpdesk.freedom.nl staat. Vroeger wel. Het werkt nog steeds.

PS even geprobeerd met een echte alias van mijn eigen domein. Ik heb er een paar ivm beheer van webites. Daar kan ik nog steeds prima mee versturen.

Als ik echter probeer te verzenden met terplekkeverzonnen@mijndomein.nl dan begint eerst mijn e-mailprogramma Thunderbird al te waarschuwen dat dit fout kan gaan, en als ik het toch doe krijg direct van Thunderbird een foutmelding zoals jij noemt in je oorspronkelijke bericht:

Sending of the message failed.
An error occurred while sending mail. The mail server responded:
<terplekkeverzonnen@mijndomein.nl>: Sender address rejected: not owned by user meganerd@mijndomein.nl.
Please check the message recipient "testadres@hotmail.com" and try again.

Dit moet afkomstig zijn van smtp.freedom.nl , die neemt het niet aan. Weet je zeker dat je de alias correct ingesteld hebt op mijn.freedom.nl?

Hoe bedoel je of ik wel alias correct heb ingesteld?
In mijn.freedom.nl ga ik naar Domeinen, daar kies ik mijn eigen domeinnaam aan en dan kies ik voor aliassen. Daar zie ik een hele lijst met aliassen zoals hier:

alias@mijndomein.nl → allesopeenhoop@mijndomein.nl
alias2@mijndomein.nl → allesopeenhoop@mijndomein.nl
enz enz

Daar kan ik toch niets aan fout doen? En ik gebruik dan met uitzenden van de mail:
allesopeenhoop@mijndomein.nl - imap.freedom.nl en smtp.freedom.nl (en stuur uit met alias@mijndomein.nl).

Doe ik hier iets fout dan?

Ziet er correct uit, precies als bij mij. Tijd om een ticket aan te maken bij de helpdesk denk ik.

1 like

Doorstuuradressen kun je niet mee mailen.
Een Alias van een mailbox wel.
Je moet dan ook uitgaand mailen met de login van dezelfde mailbox.
Net getest, mijn aliassen werken nog.

Extreem korte mailtjes en zonder onderwerp kunnen ook problemen geven.
Vroeger mailde ik nog wel eens gewoon met 1 woord, zoals: Ja.

Ik gebruik geen doorstuuradressen (dat is me duidelijk dat je hier niet mee kan mailen). Ik gebruik, zoals je kan lezen, alias mail adressen van 1 mailbox en daarmee kan ik niet uit mailen. Ik mail uit met 1 mailbox (bv hoofdmail@mijndomein.nl) en ik heb daar 30 mail aliassen onder en ik mail dan uit met mailbox hoofdmail@mijndomein.nl. Ik gebruik dus in Apple Mail uitgaande mailbox met als alias naam, van mijn alias.

Hier onder zie je dat ik alias mail adres heb aangemaakt in mijn Apple Mail en die gebruik ik dan als afzender. Maar ik verstuur via smtp.freedom.nl met account van hoofdmail@mijndomein.nl

En korte berichten zijn het niet, ik stuur gewoon een flinke mail met informatie en vragen over iets en dat wil ik nu een keer versturen en dat werkt niet. Normaal is het wat @meganerd ook zegt, je krijgt er alleen mail bij binnen (want het gaat hier eigenlijk om webshops of iets). Echter, nu krijg ik een mail van een bedrijf die mij echt iets terug mailt en ik antwoord op wil geven en hij mailt niet uit :frowning:

Kan ik wel mailen via de hoofd mailbox maar dat wil ik niet want dan blijven ze daarop terug mailen en daar heb ik de aliassen niet voor aangemaakt :slight_smile:

2cts. Hier met twee mailboxen waar de verzonden mail niet meer aankomt in de mailboxnaam met bv whatever@mailboxnaam.mijndomein.nl
Twee andere mailboxnamen doen het daarmee nog zo wel prima.

NB: Ik kan zo niet meer 123 terugvinden op/in helpdeskpagina’s wat de beschreven logica als werking was of zou moeten zijn.

Ik ga afwachten of en wanneer er een mailbounce optreedt.

Update 21u20: ik krijg nu bounces van relay-delay terug.

  • Wat er lijkt te gebeuren dat Freedom de aan mailbox@mailbox.mijndomein.nl verstuurde mail, probeeft af te leveren op poort 25 van fqdn domein: “mailbox.mijndomein.nl” , mogelijk omdat ik daarvoor - totaal ander doel - in DNS, ook een A-record heb aangemaakt. Foutboodschap:
    Diagnostic-Code: X-Postfix; connect to mailbox.mijndomein.nl[11.22.33.44]:25: No route to host

Kortom mail afleveren op “mailbox@mailbox.mijndomein.nl” werkt mits @fqdndomein niet dns naar wat anders verwijst.

Bedankt aan iedereen die me heeft geholpen en ik wil de helpdesk heel erg bedanken voor de oplossing. Het spijt me zeer dat ik geen hoge pet op had van de helpdesk (maar dit kwam ook omdat ik al eens eerder iets heb gehad en geen antwoord op heb gekregen).

Ik ben nu uitstekend geholpen door de klantenservice en het was ook nog eens mijn eigen fout. Jawel, ik had een email alias aangemaakt en daar was een extra letter in geslopen (bv groenteman en er stond groenterman). Jawel, echt super STOM van mij zelf natuurlijk. In de alias een letter teveel plaatsen en in het versturen wel goed gezet. Ja, dan gaat die natuurlijk melden dat het niet klopt.

Nogmaals mijn excuus en heel erg bedankt aan de helpdesk van Freedom. :face_with_peeking_eye:

5 likes