Mobiel abonnement: suggesties?

Met de gaten in de privacy-statements van telecomaanbieder, hoe men omgaat met (al- dan niet geanominizeerde) persoonsgegevens door het delen met partners en adverteerders vraag ik me af welke abonnementen nog wel ‘te vertrouwen’ zijn.

Zijn er suggesties vanuit onze community voor goed dekkende netwerken, met (SIM-only en/of Pre-paid) abonnementen met onbeperkt bellen/SMS en databundels die wel zorgvuldig omgaan met onze gegevens? Of is en blijft dit een utopie?

1 like

M.i. is dat een utopie. Zeker zolang T-Mobile en CBS alvast aan het in kaart brengen van de mogelijkheden voor het volgen van personen begonnen zijn in het kader van Corona… :frowning:

Het zoeken naar een betrouwbare provider wordt er niet makkelijker op gemaakt als blijkt dat gegevens ook gewoon beschikbaar worden doordat een derde partij (zoals Huawei) toegang weet te verschaffen tot persoonlijke data door de overeenkomst die zij hebben met de provider zelf (in dit geval Telfort/KPN) :face_with_raised_eyebrow:

Wel vreemd dat er (langdurig) alleen data van Telfort-abonnees zijn “overgedragen”, en niet van de KPN-abonnees; zijn de Telfort-abonnementen daarom goedkoper ? Immers Huawei betaalt het verschil wel (in ruil voor een handje gegevens) …

Daarnaast verbaast het mij, dat HP meerdere keren aangaf dat deze gaten gedicht moesten worden: zonder logging kon worden gekopieerd, gewijzigd en verwijderd: zowel gegevens als programma’s …
Hoe luxe wil je het hebben als “inbreker”, sorry, “leverancier” bedoel ik.

De beschikbaarheid voor Huawei kwam door de “klant- en facturatieomgeving die Huawei had ontwikkeld en beheerde”. Dat was specifiek voor Telfort. Voor zover mij bekend heeft KPN niet dezelfde omgeving.

Dat wordt gissen. Omdat er toch al een einde zou komen aan Telfort? Kosten niet meer terug te verdienen in de eindfase? Macht/invloed/afhankelijkheid van Huawei om de omgeving door te laten draaien binnen lopende overeenkomst? Onbekende krachten binnen de KPN structuur die dit destijds door de vingers hebben gezien in de hoop dat met de teloorgang van Telfort als merk dit niet naar de oppervlakte zou komen?

Mobiel abonnement:
welke eisen stellen wij aan de telecomaanbieder ?

Ik begin met een eerste opzet :

  • keus SIM-only moet mogelijk zijn
  • kiezen op welk netwerk ik wil zou fijn zijn : 2G, 4G, 5G (want bv. 5G houdt de hele tijd contact open, dus jouw mobiel is perfect te traceren)
  • vrije keus in eigen mobiel apparaat
  • welke info eist de provider van mij, en wat bewaart-ie daarvan
  • contante betaling mogelijk als ik dat wil, liefst totale vrijheid in betaalmogelijkheden
  • bedrijfsstructuur van de provider ( er IS een bedrijf, dat in de structuur veilig is opgezet :spraydot: )
  • welke gegevens worden hoe-lang bewaard (en waar: graag in NL)
  • … vul maar aan …
1 like

Goede eerste opzet!

Eerste aanvulling

Wordt er informatie gedeeld met derden

  • wordt er duidelijk wie dat zijn?
  • opt-in/out?

Duidelijke applicatie waarin verbruik/bundel zichtbaar is

  • wordt de informatie van die app gedeeld?
  • Transparantie wie de eigenaar is (onderdeel van nationale provider X of Y)

Transparantie over beheer van de infrastructuur.
Als een Provider de eigen infrastructuur niet beheert, wie dan wel en wie hebben er dan toegang toe en wat doen die ermee…
mogelijk in het verlengde: wat gebeurt er bij misbruik van data:

  • Vergoeding in de vorm van een reële contra prestatie bv. vergoeding van de waarde van de gegevens aan de EIGENAAR.
  • Oopsie zoals gebruikelijk bij (wan)beheer van de data.