Netgear (R7800) router rechtstreeks op de ONT is gelukt na overstap vanuit Tweak. (Internet Only abbo)

Ik ben overgestapt van Tweak naar Freedom omdat Odido o.a. geen internet-only aanbiedt. Bovendien bevalt me de vrijheid filosofie van Freedom wel. Bij een eerdere provider had ik ooit al eens een Fritzbox en ik wist maar één ding echt zeker. Dat nooit meer :slight_smile:
By Tweak werkte de combi ONT en Netgear Router perfect maar nadat ik de Huawei ONT en opgeleverde glasaansluting had, bleek de Netgear aansluiten zeker geen fluitje van een cent. Om mijn dag lange frustratieverhaal niet te lang te maken ga ik direct door naar het happy end. Overigens wil ik nog wel vermelden dat ik 1 keer naar de helpdesk heb gebeld om er zeker van te zijn dat de verbinding wel was opgeleverd en de medewerker zeer behulpzaam was en aanbood mee te denken waarom het aansluiten niet lukte. Dit ondanks dat het dus om een eigen (niet Fritzbox) ging. Het voelde bijna als de oude XS4ALL service uit de begintijd :slight_smile: Ik heb dit toen afgehouden omdat ik het eerst zelf beter wilde snappen waarom het niet eenvoudig lukte. Uiteindelijk heeft een post op het adido gebruikersforum me gered. Uiteindelijk was de oplossing een soort omweg om de niet standaard aanwezig Vlan mogelijkheid toch toe te passen. Een zeer goede stap voor stap uitleg met voorbeeldafbeeldingen. Het enige dat ik van de uitleg moest veranderen was het Vlan getal. In de uitleg gaat het om Vlan 300 terwijl dit bij Freedom Vlan 6 moet zijn.
Eén opmerking die ik nog wel wil maken is dat overal het woord modem of modem/router gebruikt wordt en ik dit verwarrend vind. Volgens mij is er bij glasvezel geen sprake van een modem. En als je de term Modem toch wilt gebruiken dan zou ik zeggen dat het eerder ONT-modem is dan modem-router. Anyway wil je een Netgear aansluiten of loop je tegen de Vlan “laag” aan bij je eigen routerkeuze, dan bekijk deze geweldige stap voor stap uitleg hier eens: https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/how-to-je-eigen-router-gebruiken-bij-odido-glasvezel-netgear-voorbeeld-360338

1 like

Maar wat is er eigenlijk niet goed aan de Fritzbox anno 2024?

Glasvezelmodems bestaan inderdaad niet. De detailhandel houdt deze kromme benaming in stand.
Een ONT (Optical Network Terminator) is een zgn. mediaconverter die het optische signaal uit een glaskabel omzet naar een electrisch signaal op een UTP-kabel.

Bekijk de heldere uitleg maar eens op het volgende stukje Freedom-Community,
ooit begonnen door een enthousiaste en deskundige Founding Member:

En “router” is ook de verkeerde term. Een router ontvangt een packet, maakt een next-hop beslissing op basis van een forwarding tabel, verlaagt de TTL en past de checksum aan en stuurt het pakket door.
Dat is al een router doet. Niet meer.

“poorten openzetten”, “IP adres veranderen” → dan heb je geen router, maar een NAT-box. En ik zou willen dat mensen deze dingen niet steeds verkeerd blijft noemen.

NAT-box is dan ook weer niet echt de officiële term, een firewall is over het algemeen het device wat dat soort functies heeft.

De meeste apparaten die je voor op je internet lijn thuis koopt zijn vaak een combinatie van switch (de lan poorten zitten vaak via een switch aan elkaar), firewall tussen de lan en wan kant (en firewall impliceert router functionaliteit omdat het op een hogere laag werkt) en bij sommige wan technieken een modem. Of het bij glas nog steeds een MOdulator DEModulator is daar kan je terecht je vraagtekens bij zetten.

Waarom is modem een verkeerd begrip?

Als we de data via bv FSK moduleren op een lichtsignaal dan is het toch gewoon een modem? Zelfde geldt voor andere modulatievormen, ik zie het probleem niet. Dat men modem’s associeert met DSL of nog ouder, voice modems, doet niks af aan het gegeven wat een modem kwa functie doet. Data encapsuleren op een fysische drager (elektromagnetisch, geluid, rooksignalen etc).

Voor zover ik weet is een glasverbinding niet heel veel meer dan een standaard ethernet interface, eventueel met wat extra tunneling technieken om onderscheid te maken tussen klanten. Als dat een modem is, dan is je ethernet interface op je PC ook een modem :slight_smile:
Dat is denk ik ook waar het grote verschil zit met een echt modem, daarbij pas je het signaal aan om de passen op een compleet andere drager (coax, telefoonkabel, enz.).

Ik heb “modem” even opgezocht op wikipedia: Modem - Wikipedia
Ook daar wordt de term tot aan xDSL gebruikt.