Niets goeds komt van de EU

Ursula bouwt NOODKNOP om internet uit te zetten

Link: GeenStijl item

De Europese Commissie bouwt aan een “crisis-respons-mechanisme” in de zogenaamde Digital Services Act (DSA). Vrij vertaald: een dikke vette Sovjetrode NOODSTOP voor het hele internet. In geval van een crisis kan de EU een unilaterale noodtoestand uitroepen en daarbij “online platforms als Facebook, Instagram en Twitter dwingen om de vrijheid van meningsuiting en online informatieverspreiding in te perken.” Oh dat klinkt helemaal niet Chinees of zo. Deze nummer 27a met zwarte lijst van het EU-menu is opgedoken in uitgelekte documenten, want de DSA wordt uiteraard achter gesloten deuren geschreven - ook dat klinkt helemaal niet Chinees of zo. De definitie van een “crisis” blijft ook vaag, dus voor je het weet wordt de stekker uit je internet getrokken, 4 en 5G uitgezet en zit je achter je raam te wachten tot een staatsdrone door je straat rijdt om te vertellen wat je moet weten (en vooral te verzwijgen over wat je niet mag weten). Klinkt ook helemaal niet Chinees of zo…

Bron: GeenStijl

GeenStijl is nou niet echt wat ik een goede bron van informatie noem :slight_smile:

Dit is het originele document waar ze het over hebben:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020PC0825&from=en
Als ik daar artikel 27 lees dan zie ik daar niet iets wat ook maar in de buurt komt bij wat GeenStijl beweert. Of zie ik iets over het hoofd?

1 like

Klinkt als een 1 april grap.

Niet zo grappig als je er straks zelf slachtoffer van bent.

Nop, er staat alleen dat grote platformen (facebook, twitter en andere oninteressant geneuzel platformen) moeten bewaken dat er niks illegaals wordt uitgevreten (illegale content, in strijd met privacy rechten en fake news) en moeten rapporteren. Ik vind het wel een voordeel dat er iets aan vuilspuiterij wordt gedaan.

1 like

Zoals ik het lees,
Het is een begin om Europese internet bewakers aan te stellen.
Komt er dan zoiets, zoals het blokkeren van de Russen.
Dan gaan die bewakers dat regelen.
Uiteindelijk ga je naar een systeem, dat providers zelf niet meer beslissen wat ze doorgeven.
We krijgen verkeersregels, net zoals op straat.
Dat kan alle kanten op groeien, dat ze ook gaan uitmaken welke wegen er gebouwd moeten worden op het internet. En welke afgesloten.
Ze zullen voor ieder probleem een regeltje bedenken.

Maar zover is het nog lang niet.

Welke providers:
Content providers (FB, TW… )
Internet Service providers (Freedom, KPN…)
Connectie providers (AMSIX, Hurricane)

Ik denk dat ze zich met iedereen gaan bemoeien.
Dus alle providers.