Nieuw Dashboard/MIJNfreedom - opmerkingen

Ziet er goed uit, maar…
Bij velden verderop is het onderscheid tussen velden title en inhoud minder duidelijk.
Op het login scherm zijn ze nog wit en blauw/grijs.
Na logon is het wit/wit een stuk minder duidelijk. (Zeker omdat rechtsboven in het titel deel het tekentje voor het openen van een drop down staat, maar niet werkt).

Account - Authenicatiies bij mij weer helemaal leeg… mogelijk is toewijzing aan wie waar aanlogt niet helemaal in orde.
Opgelost door 3rd party scripting aan te geven. (ik herken de adressen op een na, en dat is waarschijnlijk een SOVERIN proxy die alle externe contacten (SMTP, availability check? webfrontend?) doorstuurt naar de freedom server.

Bij E-mail > email-acount > gebruik link:
Onder: Domeinen in gebruik voor jou account staat niets, wel rechts een knop voor toevoegen.
Terwijl al een domain via freedom.nl in gebruik is.
Email in sub menu staat wel het extra domein maar elders niet…

opgelost door 3rd party scripting toe te staan.

Bij TV instellingen staat: “Er is een bestelling actief” … maar die als een halfjaar geleden opgeleverd, ik ben me niet bewust van een andere bestelling.

Om positief te eindigen, wel leuk om in te kunnen stellen waarvandaan logins toegestaan zijn voor het platform.

(getest vanuit chromium op laptop).

1 like

Nou, ik ben er nog niet kapot van. Vooral het navigeren in het zij-menu is een crime. Dat verdwijnt en komt waar je bij staat. Getest overigens op een iPad (Safari).

1 like

Allereerst wil ik graag zeggen dat het goed is om te zien dat er verbeteringen worden doorgevoerd en ‘het oog ook wat krijgt’. De nieuwe MIJNfreedom omgeving biedt weer nieuwe kansen.

Het is als buitenstaander heel makkelijk om kritiek te uiten, spijkers op laag water te zoeken, toch denk ik dat er nog even goed gekeken zal moeten worden naar een aantal zaken om het geheel te optimaliseren.

Hierbij mijn eerste op/aanmerkingen:

Functionele beperkingen
  • na het inloggen op mobiel device is alleen ‘instellingen’ zichtbaar. Het navigatie menu wordt niet weergegeven. MIJNfreedom is dus niet bruikbaar op mijn Linux smartphone.
Tekstueel

Algemeen: is er heel bewust gekozen voor het gebruik van ‘je kan’ in plaats van ‘je kunt’? Dan zal je :wink: dat ook door willen/moeten voeren op de website in het geheel. Dit is nu niet het geval.

  • [Welkom!]
    “Ook leggen we hier alles uit om het meeste uit Freedom Internet te halen”

Beter: Ook leggen we hier uit hoe je het meeste uit Freedom Internet kunt te halen

  • [Factuuradres aanpassen]
    *"…, dit adres wordt gebruikt voor als adres op je Freedom Internet facturen.

Beter:
…, dit adres wordt gebruikt als adres op je Freedom Internet facturen.

  • [Freedom Internet wachtwoord]
    “kwijt raakt”

Beter: kwijtraakt (kwijtraken is het werkwoord, vervoeging is kwijtraakt)

“Je kan eventueel …als je dat wilt”

Beter:
Als je dat wilt kun je er ook voor kiezen om wachtwoorden per applicatie in te stellen (via Account / Authenticatie

  • [E-mailaccount]
    Menu -> “Importeer email / Exporteer e-mail”

Beter: Importeer e-mail / Exporteer e-mail (consequent)

  • [Domeinen]

Algemeen: Inconsequent gebruik van ‘kan’ en ‘kun’

"…makkelijk koppelen met je Freedom Internet account"

Beter: …makkelijk koppelen aan je Freedom Internet account

“Domeinen in gebruik voor jou account”

Beter: jouw account (jouw is bijvoegelijk naamwoord)

‘Showing 1 to 1 of totaal 1 rows’

Dit zijn enkele voorbeelden en ik ben maar gestopt met opsommen. Mijn advies is om er nog eens serieus naar te (laten) kijken in taaltechnisch opzicht en qua consistentie (ook Engels -> Nederlands).

Praktisch
  • e-mailadres zal altijd @freedom zijn en kan daarom alvast (voor)ingevuld zijn. Het opsplitsen in twee gedeelten |gebruikersnaam| |@freedom.nl| is logisch.
3 likes

Ziet er goed en strak uit, alleen ontbreken nu de meeste functies. Wellicht iets te enthousiast met invoeren voordat alle aanpassingen klaar zijn?

Heerlijk frisse aanblik.
Alleen merk ik dat Freedom graag zachte kleuren gebruikt ( roze, geel lichtgroen, enz. ) Kunnen jullie een functie toevoegen om in hoog-contrast te kijken? :sunglasses:
Want er zijn veel mensen in ons land, die een verminderd zichtvermogen hebben. En die willen wij er toch ook graag bij hebben?
Voor degene die een voorleesprogramma gebruikt is het heerlijk dat jullie snelkoppelingen niet allemaal “hier” heten, maar een logische naam hebben.
We blijven de boel verbeteren :slightly_smiling_face:

3 likes

In ‘Canal Digitaal zenderpakketten’ zou ik graag de optie zien om me (tegen betaling) te kunnen abonneren op specifieke kanalen. Ik ben me ervan bewust dat hier (nog) geen afspraken over zijn gemaakt met Canal Digitaal.

Op een kinderpakket of sportpakket zit ik niet te wachten, wel op een aantal specifieke zenders die al bij CD beschikbaar zijn. Het toevoegen van deze optie zou de ‘Zender Pakketten’ veel toegevoegde waarde opleveren en werkelijke keuzevrijheid voor de klanten.

Dat is niet per sé een wens voor de MIJNfreedom omgeving. Dat is dus meer een wens voor de televisie dienst. :wink: En ik kan je vertellen dat het een hele lastige is wens is om in vervulling te laten gaan…

On-topic:
We zijn ons ervan bewust dat de pagina’s op de helpdesk website niet helemaal meer 100% overeen komen met de werkelijkheid. We zijn bezig om deze aan te passen.

Vier opvallendheden. Geen ernstige dingen hoor:

Account - Authenticatie - Sessies: hier staan 4 pagina’s vol met ip-adressen die niet van mij zijn. Ze komen uit heel Nederland, ook locaties waar ik zeker niet geweest ben. Hebben boeven echt al zo vaak geprobeerd om mijn account te benaderen?

Het submenu Instellingen bevindt zich onder het hoofdmenu Account, je kunt op beide klikken maar beide verwijzen naar dezelfde map en in beide gevallen opent dus dezelfde pagina. Ik weet niet of ik dat zo fraai vind, Waarom laat je het submenu Instellingen niet gewoon achterwege? Dat scheelt je een menuoptie. Ik vind het bovendien verwarrend want als je op Account klikt en daarna doorklikt naar Instellingen dan gebeurt er ogenschijnlijk niets, logisch want je bent er al. Hetzelfde doet zich voor bij menu Internet.

Canal Digital: hier verschijnt een foutmelding ‘Er is iets fout gegaan, probeer nog eens neem contact op met de helpdesk als het probleem zich blijft voordoen.’. Ik heb overigens geen Canal Digital, maar om nu te zeggen dat dat fout is gaat wel heel ver ;-)…

Email - Domeinen: in het sub-submenu dat zich hier opent staat slechts 1 domeinnaam genoemd terwijl ik er 2 geregistreerd heb staan (3 als ik Freedom meetel). Ik zou dus 3 domeinnamen verwachten in het sub-submenu ipv 1.

Nog eentje:

Internet: “Je Internet Fiber KPN 100 verbinding is actief sinds 28-10-2020. De maximale theoretische up- en downloadsnelheid van je verbinding is 511Mbps / 511Mbps.”

Het lijkt me dat daar 100/100 moet staan ipv 511/511 (sowieso vind ik 511 wat vreemd, maximale abonnement is toch 512?)

1 like

De fysieke wereld is niet helemaal binair… Datacom heeft met de fysieke werkelijkheid te maken en minder met marketing en voor mensen herkenbare getallen. De 100/100 wordt bereikt door rate limiting, dat is een software beperking vanuit de wijkkast.
De link wordt overigens aangeboden als max. 500/500 door KPN dus je krijgt zomaar 11Mbps “gratis”…

1 like

Er is geen DNS editor te vinden dus ook niet te controleren of DKIM registratie is gelukt.
Mijn Freedom: op mobiele telefoon niet leesbare pagina’s - grote achteruitgang !!
Filter pagina is helemaal een drama - onoverzichtelijk
etc
De layout rendeert een slecht leesbare site.
Is er een gebruikersgroep geweest die dit heeft uitgeprobeerd?
Er is nu eindelijk een CalDAV kalender - heb ik gelukkig ontdekt via webcal.soverin.net. Toen ik abonnee werd vorig voorjaar was het beloofd als onderdeel van het pakket, komt nu pas
Zelfde geldt voor CardDAV. De CardDAV lijkt er aan te komen, ik kon tot mijn verrassing vorige week een aanmaken, nu niet meer. Zal wel komen neem ik aan,
Als ik eerder over CardDAV/CalDAV met de helpdesk belde (slecht bereikbaar trouwens) of mailde kreeg ik nietszeggende antwoorden, en soms wist men niet wat het was…
De DKIM activatie lukt soms wel en soms niet, ik wordt daarvoor al 2X per mail naar de helpdeskpagina verwezen, Die had ik al gelezen natuurlijk. Dat lost mijn probleem niet op …
Ben Founding Member, dus ik bijt maar op mijn lip en heb geduld, maar reclame voor de zaak kan ik nog niet maken.
Over het pauzeren van de live TV uitzending dat niet lukt en de mopperende huisgenoten over de onoverzichtelijke Canal Digitaal layout is al genoeg gemopperd. NPO Start zal na een jaar abonnement zeker een overweging zijn.
Sterkte

Lijkt me dat Freedom niet op de scores via het consumentbond panel moet wachten. Niet van mij tenminste.

2 likes

@Klaas: volgens mij is alleen je 1e zin nuttig en relevant voor het onderwerp waar het hier over gaat. Misschien even met de bezem door je bericht heen gaan?

2 likes

Ik zie onder domeinen de tekst “Loading” met een ‘lopend cirkeltje’ ervoor. Maar ik krijg mijn gekoppelde domein niet te zien.
En dit terwijl mijn domein in het menu wel te zien is. :slightly_frowning_face:

1 like

In geen van de drie browsers op mijn iPad wilde mijn.freedom.nl het linker menu laten zien :nauseated_face:. Pas toen ik er een PC bij pakte begreep ik waarom ik het niet begreep :frowning:

1 like

Ik hoop dat de problemen op phone en tablet snel worden aangepakt. Heel vervelend dat ik nu niet even een e-mailadres kan toevoegen aan de lijst ‘nooit als spam markeren’. Om nu telkens daarvoor de pc op te starten…

1 like

Klopt het dat het Dasboard zich niet automatisch uit laat loggen binnen een vastgestelde tijd of op basis van idle use?

Dit is n.a.v. een andere reactie uit Nieuwsbrief

Hier gebruik ik hoofdzakelijk een iPad. iPad Air 3e generatie, 10,5 inch, 1536 x 2048 pixels.

Ik kan bevestiging dat de menu balk niet verschijnt. (ook niet in desktopmodus). Ik gebruik verschillende workarounds om de balk te tonen.

  • verkleinen van lettertype naar 85%.
  • links ergens in de witte marge tikken.

Wel is het vaak zoeken naar de diverse functies.
Waar staat de domein editor? Waar zijn de filters?
En bij iedere poging verdwijnt het menu of submenu. Dat is wel ‘een beetje’ onhandig. Sterker nog, door het verkleinen van het lettertype is het aantikken net iets lastiger en zit ik er wel eens naast.

Mogelijk dat het een stuk beter gaat op een laptop of desktop. Dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Wat mij betreft is het menu en navigatie voor een verbetering vatbaar.
Ik zie liever een menu wat blijft staan (eventueel met een optie volledig/ingeklapt).

Is het echt nodig om 3 niveaus’s diep te navigeren (bijvoorbeeld bij email) Of is het mogelijk dit in 2 niveaus’s te comprimeren? Al dan niet om Domeinen te promoveren naast Email (in plaats van een submenu)

2 likes

Ik zie nu ook dat er een anoniem email adres zit in mijn freedom.
Het zou mooi zijn als daar een knopje bij zat, die het ververst in een nieuwe.
Ik kan me voorstellen dat te vaak drukken van het knopje onwenselijk is.
Maar dat kun je oplossen met een timer, die je dat maar eens in de 30 dagen toestaat.

Gebruik van het adres kan spam aantrekken, een noodrem is dan handig.

1 like

Nog even op iPhone getest, maar dan kun je er helemaal niks mee. Dit is duidelijk geen ‘responsive design’. Ook de menustructuur van meer dan 3 niveaus is niet meer van deze tijd. Ik weet niet welke ontwikkelaar hier mee bezig is geweest (waarschijnlijk iemand van Soverin, want die hebben toevallig ook een een nieuwe portaal), maar dit is echt niet rijp voor productie. Geef mij de oude interface voorlopig maar terug.

1 like

Ik zag eerst niet alles.
Toen kwam ik er achter dat ik in NoScript ook toestemming voor soverin.net moet geven.
Ook de IP adressen van de sessies, komen niet zonder deze toestemming.
Hoe meer domeinnamen in die NoScript lijst komen, hoe meer jeuk ik krijg.

2 likes