Heb je die ONT dan niet in bruikleen van Odido? Anyway, ik kreeg voor mijn overstap van DSL naar ODF een Huawei EG8242H toegestuurd. Aan de aansluitingen te zien (4 x LAN, 2 x POTS) kan dat kastje meer dan nodig, dus ik vroeg me af: “waarom geen EG8010?”. Maar het blijkt maar rond de 3 Watt te gebruiken, dus ik lig er niet wakker van.
Nu een Huawei HN8010Ts-20 NTU. Echter kan ik mij voorstellen omdat het ODF blijft dat het alleen switchen van vlan 300 naar 6 wordt en pppoe actief maken. Zie technisch niet echt een rede waarom er een andere NTU zou moeten komen.
Er zit een wezenlijk verschil tussen een NTU en een ONT.
NTU is voor AON verbindingen.
ONT is voor GPON en XGSPON verbindingen.
Als ik de Huawei HN8010Ts-20 op zoek, dan kom ik een ONT tegen. Nu verwacht ik dat dit een apparaat is wat Odido wel terug verwacht (of je moet het met ze hebben afgesproken dat je deze mag behouden of overkopen).
Soms wordt er ook informatie in de ONT (denk aan management VLAN’s e.d.) die er voor zorgen dat een ONT van de ene provider niet werkt op de verbinding van een ander.
Neem niet weg dat je natuurlijk altijd mag kijken of de hardware die je hebt (als je die mag behouden) werkt op de verbinding van Freedom (een ONT moet alleen wel geregistreerd worden).
Als je kiest voor eigen hardware bij de bestelling van internet, krijg je sowieso ook een ONT van Freedom opgestuurd bij ODF GPON/XGSPON verbindingen. Dan heb je altijd iets als back-up.
Ik heb XGSPON op een KPN glasvezel.
De ONT is door KPN geleverd. De FRITZ!Box is mijn eigendom.
Na een paar maanden kreeg ik snelheidsproblemen. Gemeld aan de Freedom Helpdesk. Die hebben KPN ingeschakeld. De Genexis ONT bleek niet goed meer te werken en is toen vervangen door een Nokia ONT.
Het hele glasvezeltraject tot en met de ONT is de verantwoordelijkheid van de glasvezelboer. Bij storingen worden de problemen snel en adequaat opgelost.
Als de ONT je eigendom is (of een module in je WiFi router) vraag ik me af of het oplossen van glasvezelproblemen ook zo soepeltjes verloopt.
De omzetting van optisch naar elektrisch (bv NTU) laat ik met graagte aan de ISP over. Eenmaal op koper is het dan doe het zelf. Het ISP doosje is dan dus 1x LAN en 0x POTS. Dan zit het doe het zelf niet in de weg.
Ik heb de indruk dat dit kastje afhankelijk van de firmware allerlei verschillende functionaliteit kan hebben, tot aan WiFi router met IGMP en SIP. Maar bij mij is het gewoon een bridge. Voor zover ik kan zien heeft hij geen IP-adres. Alleen LAN1 staat aan, geen WiFi signaal, geen lusstroom op de POT poorten. Mijn Friz!Box doet de PPPoE e.d.
Volgens de specs gebruikt het ding 5,5 W, maar bij mij nog geen 3.
Alle ruimte voor zelfdoen dus, tenzij je graag zelf een SFP in elkaar wilt solderen…
Ik schrok wel even van de merknaam Huawei. Die Chinese fabrikant staat voor steeds meer telecom netwerken op de zwarte lijst vanwege vermoedens van aftap praktijken. Maar eerlijk gezegd heb ik nooit een verhaal gezien waar iemand dit met logs uit een packet sniffer aantoonde.
FTU staat voor Fiber Termination Unit. Het is niet meer dan een haspeltje met wat glasvezel erop gewikkeld en een klemmetje om de glasvezel connector vast te houden.
De NTU klikt hierop of een patchcover met een glasvezel snoertje naar de
NTU / media convertor.
Met waarschijnlijk een adres in Vianen, oftewel BNS Data Logistics BV. Bij mij zat er een handleiding bij voor de Zyxel router en Amino TV-box van de provider online.nl
HUAWEI verkoopt telefoon centrales voor (mobiele) operators. Dat is een combinatie van Computers, Switches, Base radios etc. etc. En dat moet beheerd worden.
Het HUAWEI probleem is dat dat beheer ook door de Chinezen gedaan wordt. Er is dus toegang IN de centrale, met alle gevolgen daarvan.
2e issue is vergelijkbaar met andere modem/router leveranciers, de firmware wordt opgelevert en daarna niet echt meer bij gewerkt. En er zaten foute openssl versies op de verschillende apparaten.
Kortom als je Huawei spullenboel goed wil inzetten heb je nogal wat chinese muren nodig om de zaak in de klauw te kunnen houden. De vraag is als je die maatregelen ook doorvoert of het spul dan nog steeds goedkoper is.
Overigens is dat niet exclusief voor Huawei, er zijn meer leveranciers van Chinese spullen (ZTE).
Daarnaast het andere china Zyxel (Taiwan) levert ook het nodige, daar zijn nog een aantal jaren updates.