Omada koppelen aan freedom internet via SPF module

Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig om mijn nieuwe router van Omada te koppelen aan freedom. Ik heb een ER707-M2 router, met daarin een TP-Link SPF module TL-SM321B. Ik heb ook een nieuwe glasvezel kabel aangeschaft, die qua connectoren overeenkomt met wat ik moet hebben.

Nu heb ik allerlei instellingen geprobeerd, maar krijg het nog niet werkend. Ik lees verschillende dingen over de MTU waarde en MSS clamping. Nu is mijn vraag of iemand de instellingen heeft van bijvoorbeeld dit modem of de ER7206. Ik zie wel dat iemand het werkend heeft met een ER7206, maar een aparte media converter, maar wordt niet genoemd welke instellingen er gebruikt worden.

Wie kan mij hiermee verder helpen. De lijn werkt, aangezien ik van een fritzbox naar dit modem wil gaan.

welkom Mark,

Wil je hier even melden over wiens glasvezel jouw signaal binnenkomt, en hoe ( GPON, AON, … … )

Zelf heb ik niet een FritzBox direct aan de glasvezel; dus ik kan het niet vlot voor je uitzoeken … …

Maar kun je in jouw FritzBox bij het Menu (ik vermoed onder “Internet->Verbinding”
niet ergens een TAB-blad of submenu over de Glasvezel-Lijn-Gegevens ?!?

Misschien kun je dáár de gezochte (goed-werkende) instellingen vinden ?!?

en anders:
een ander Forum-lid met een FB-5530 direct aan fiber ?!?

@Drs_W, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een AON aansluiting. Volgens mij gaat het over het KPN netwerk.

image

Ik lees dat sommigen een MC220L gebruiken van TP-link.

Als ik ga zoeken op de TL-SM321B kom ik op WDM 802.3z uit.
Ik ben geen expert, maar heb het vermoeden dat dit de oorzaak is.

Ik gebruik een Drayek SFP zoals hier beschreven: Geschikte FTTH router met libreCMC/OpenWRT? - 28 van jschwart

Mijn Fritzbox 5490 liet dezelfde golflengtes zien voordat ik die verving door een apparaat met die SFP. Niet alle SFPs werken overigens met alle routers. Met de Turris Omnia werkte het pas nadat de SFP ondersteuning in TurrisOS was uitgebreid.

Ik heb dezelfde SFP-module op een AON lijn van KPN. Werkt prima. Deze SFP-module wordt volgens mij vaker gebruikt. Ik heb wel een andere router.

Deze wordt ook door een anders lid genoemd en lijkt qua specs overeen te komen als ik kijk naar de gewenste TX en RX.

@jschwart : Welke SPF module gebruik je?

@Eric-Jan : ik zie dat jij veel hebt gedeeld qua informatie, mijn dank hiervoor. Heb jij toevallig nog suggesties voor mijn probleem?

Hallo Mark, ik heb de instellingen hetzelfde staan als bij jou. Maar het is mij niet gelukt om rechtstreeks op het glas te gaan. Dus ik gebruik nu de WAN poort en niet de SFP WAN. Dat gaat prima. Verder kan ik je ook niet echt helpen.

En dit doe je dan in combinatie met een MC220L? Of hoe heb je de omzetten van glas naar WAN gedaan?

Die ook in die post genoemd wordt: DrayTek SC SFP BiDi RX 1490/1550 nm - TX 1310 nm kopen? - Prijzen - Tweakers
Die komt qua golflengtes overeen met wat je ook in de Fritzbox ziet.

Deze van KPN.

Off topic. Deze router lijkt RFC4638 niet te ondersteunen als de MTU/MRU maximaal 1492 byte kunnen zijn. Dat is wel jammer of zijn er ergens nog andere instellingen mogelijk?

Allen, ik heb het werkend. Als ik de SPF TL-SM321B in de media converter MC220L plaats, dan werkt het wel met de instellingen. Wel vreemd dat een TP link SPF niet lijkt te werken in een TP-link modem. Maar goed… het werkt nu. Bedankt voor jullie input…