Op zoek naar hulp bij orientatie opties internetverbinding

Jongens en meisjes,

Ik vraag mij al een tijdje af of ik van mijn huidige netwerk opzet afkan.
Ik heb onlangs een Bananapi R4 aangeschaft en vraag mij af of ik mijn glasvezel hier direct op kan aansluiten zodat ik van mijn huidige Genexis afkan.

Ik heb opzich geen klachten maar als ik de glasvezel een paar meter kan verlengen en deze direct aan mijn bpi kan koppellen dan zou dat schelen. Ik ben op zoek naar tips and suggesties.

Weet iemand misschien waar de groene kabel voor zou kunnen dienen?

De oranje kabel is natuurlijk de vezel. Deze zou ik een paar meter moeten verlengen tot aan in de woning (momenteel staat de genexis in de meterkast buiten de woning)

Uiteindelijk hoop ik de kabel dan direct aan te sluiten op mijn bpi met een Banana Pi BPI-R4 SFP 10G-BX20-U Optische module. Wat denken jullie? Is dit reeel? Zo ja, heb je tips en suggesties mbt tot verlengingsstuk en denk je dat ik de kabel direct in the sfp module kan steken of zou ik daar iets anders voor nodig hebben?

Ik ben slechts aan het orienteren. Huidige opzet werkt opzich prima.

Dat is de COAX-kabel van het centraal antenne systeem. In veruit de meeste gemeenten de Ziggo-aansluiting :slight_smile:

Je kunt op eigen risico de elektronica uit de Genexis er af halen en direct op de fiber aansluiten. Kijk wel goed naar de kleur van de fiber-connector. Je moet behalve het juiste type connector ook juiste kleur gebruiken, zie [1].

Je kunt waarschijnlijk geen SFP+ (10Gb/s) “Optische module” gebruiken. Althans niet zomaar. Want die doen over het algemeen alleen maar 10Gb/s. Als die Banana PI ook SFPs (1Gb/s) slikt dan zou het kunnen met een AON BiDi-SFP met deze specs:

• 1Gbit (1000Base-BX-10-U)
  • SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm

Zie ook [1].

[1] Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

2 likes

Bedankt voor de specs. Ik ga dat onderzoeken.

Ik zou toch liever op de een of andere manier de vezel kabel willen verlengen tot in de woning als dat mogelijk is want het is best lastig om de bpi in de meterkast te hebben.

Ik ga de documentatie eens goed bestuderen. Ik denk dat ik op zoek ben naar tenminste “het juiste koppelblokje”.

Een BPi (of RPi) in een meterkast kan prima, maar bij storingen moet je dan wel een monitor en toetsenbord meeslepen. Headless werken ze ook goed. Hier heb ik een tijd een R1 en R2 gebruikt, nu zit er een ont in de meterkast en loopt er een cat 6 door de kruipruimte naar de RPi 4 die ik als firewall/router in gebruik heb. (en een cat 5 terignaar de RPi 3 voor de p1 uitlezing)

Headless is een pi prima te gebruiken, maar voor cruciale functies als firewall/router is het wel af te raden.

Ja. Het lastige is dat ik zo’n beetje al de poorten gebruik en dan zou ik een viertal patch kabels van de meterkast naar de woning moeten hebben. In theorie geen probleem maar ook niet echt mooi. Daarnaast moet ik het dan ook wel doen met de bpi voor firewall/routing want uiteindelijk is het mijn doel om zo min mogelijk apparaten te hebben (dus de Genexis uit de optelling halen). Ik ga eens kijken of ik de vezel kabel kan verlengen met een “blokje”. Dank.

Verder wil ik de Genexis zo veel mogelijk intact houden. Stekker eruit en lekker met rust laten.

Een fiber naar de woning kan op zich prima. Meer mensen hebben hun Genexis passief gemaakt [1]. Zolang je van de grondkabel af blijft en er voor zorgt dat de connectors schoon blijven is het te doen. Alles wel voor eigen risico natuurlijk

Een extra fiberlengte van enkele tientallen meters zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen enkel probleem zijn.

Om connectors aan een losse fiber te zetten heb je vrij speciaal gereedschap nodig. Maar als je een patch-fiber kan trekken, dus met de connectors er al aan, dan is het niet heel veel anders dan UTP. Die fibers zijn flink versterkt met kevlar, die kunnen wel wat hebben.

Neem een G.657 type fiber die kan je bijkans in de knoop leggen en hij doet het nog [2]. Vrijwel alle moderne single-mode patch-fibers (dus met connectors eraan) zijn van dit type.

Je moet simplex, single mode fiber nemen. Alleen de connector-types zijn deels onbekend.

Aan de kant van de Genexis zal het een SC-connector zijn. Indien de blauwe vezel in gebruik is dan moet je daar een SC/UPC type hebben. Indien de groene in gebruik is dan heb je een fiber nodig met een SC/APC connector aan die kant.

Aan de kant van de SFP werk je met een LC-connector. Afhankelijk van de specs heb je hier een LC/UPC of een LC/APC connector nodig. Een LC-connector past prima door een 16mm of 19mm buis als daar niet al te scherpe bochten in zitten.

[1] Vervangen Genexis FiberXport NTU door SFP-module

[2] Unraveling the Distinctions: G.652.D vs G.657.A1 vs G.657.A2 Fiber Optic Cable Differences | FS Community

3 likes

Hartelijk dank. Ik ga dit tot mij nemen en eens rondkijken.

na 24 uur wordt dit topic gesloten;
jammer;
waarschijnlijk ben ik niet de enige die graag wil weten hoe dit afloopt … …

Volgens mij kan de indiener van dit item aan de moderatoren vragen het topic weer te openen, zodat het eindresultaat hier kan worden beschreven

Ik heb het topic weer geopend.

Het gaat tijd kosten. Ik moet nog meer informatie hebben. Het lijkt er op dat de bpi r4 alleen 10G sfp modules slikt dus ik moet dit eerst verder uitzoeken. Ik heb ook geen haast maar ik ben er zeker mee bezig.

Ik denk dat ik deze ga proberen:

GSFP-BX-U/D SFP BiDi LC Single Fiber Optical Module
Fiber Type Single Mode
Connector Type LC/UPC
Compatible Mikrotik
Golflengte Tx1310/Rx1550nm