Optimize Wi-Fi transmission for live TV

Ik heb alleen internet en bellen van Freedom, geen TV.
Wel gebruik ik de Netflix en Viaplay app op mijn LG TV die verbonden is via Wi-Fi.

In de 7590 FRITZ!Box heb ik onder “Internet → Filter → Prioritization → Real-Time Applications → All” de TV een hoge prioriteit gegeven (die dan als “any” wordt aangegeven).

Onder “Wi-Fi → Wi-Fi Channel → Wi-Fi Channel Settings” vind ik ook nog een vinkje voor “Optimize WiFi transmission for live TV”. Dezelfde instelling vind ik ook in mijn beide 1750e FRITZ!WAN Repeaters.

De uitleg van AVM: “TV transmissions based on the internet protocol (IP) will have the highest priority during data transmission.”

Heeft het zin om deze aan te vinken? Of is die instelling alleen bij gebruik van een TV decoder (zoals die van Canal Digitaal) nuttig?

Fritz!box heeft geen kennis van aangehangen STB’s en wordt ook met andere providers gebruikt.
Bij het IP protocol en bij Switches is het mogelijk om bepaald verkeer een prioriteits klasses geven.
de zgn. QoS intelling.

In beide gevallen worden pakketten meer of minder vooraan in de wachtrij gezet. Hoogste pririteit wordt vooraan geplaats, laagste achteraan. Als de transmitter niet meer bezig is wordt de eerste uit de wachtrij als volgende gepakt.

Prioriteit veronderstelt dus dat er al een wachtrij is. In heel veel gevallen is die er niet! Wel vaak bij DSL op de uitgaande verbinding.
Als er geen wachtrij is dan zal er geen verbetering zijn. Als alle verkeer prioriteit heeft zal het ook geen verschil maken.
En het is de vraag in hoeverre routers (buiten de Fritz!Box dit soort instellingen ook WERKELIJK honoreren.

Dus zoals in heel veel van dit soort gevallen, YMMV… , het helpt misschien, en mogelijk ook niet.
Het hangt erg af van je thuis situatie. Als je regelmatig zware transfers hebt gelijktijdig met TV streams zou het een verschil kunnen maken. Maar zoals gezegd, je hebt al eerst een wachtrij nodig voordat je die kan ordenen.
Bij twee interfaces met gelijke snelheid (WAN + LAN) is de kans daarop klein. Als er een lagere snelheid interface is kan het daar gebeuren.

Het prioriteren op basis van device of het soort netwerkverkeer begrijp ik.
Daarom heb ik het netwerkverkeer naar mijn TV een hoge prioriteit gegeven (Real-Time Applications) om haperingen in de stream te voorkomen. Dezelfde reden dat ik de bittorrent applicatie juist een lage prioriteit heb gegeven (Background Applications).

Laat ik mijn vraag anders stellen:
Heeft dat vinkje invloed op het Netflix of Viaplay netwerkverkeer dat mijn FRITZ!Box over Wi-Fi naar mijn TV stuurt? Wordt het Netflix of Viaplay Wi-Fi netwerkverkeer door de FRITZ!Box herkend als “Wi-Fi transmission for live TV” (IPTV)?

Ik heb het gevoel dat dat vinkje alleen zin heeft als er TV gekeken wordt via een mediaontvanger (live TV) die is aangesloten op de FRITZ!Box.

=<>=

De link Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting | FRITZ!Box 7490 | AVM Nederland
van een FITZ!Box knowledge base artikel stelt dat Multicast netwerkverkeer alleen tussen de FRITZ!Box en de mediaontvanger plaatsvindt.
“Multicast-interferentiebronnen opsporen en uitschakelen: Voorwaarde voor het afspelen van IPTV is de foutloze transmissie van IGMP-multicasts van de FRITZ!Box naar de mediaontvanger. Niet elk apparaat ondersteunt multicasts of kan de gegevensstroom die noodzakelijk is voor de weergave van IPTV foutloos naar de mediaontvanger doorsturen.”

Bij Netflix en Viaplay is er geen sprake van IGMP-multicasts. Dat netwerkverkeer over Wi-Fi zal dan ook niet op basis van multicasts zijn. Heeft de instelling “Optimize WiFi transmission for live TV” dan wel zin voor Netflix en Viaplay? Werkt dat vinkje alleen voor IGMP-multicasts?

In dezelfde knowledge base lezen we ook:

Wi-Fi-instellingen van de FRITZ!Box optimaliseren voor IPTV:

  • Klik in het menu “Wi-Fi” (“Wireless”) op “Wi-Fi Channel” (“Radio Channel”).*
  • Als de optie “Adjust radio channel settings” is ingeschakeld, klik je op “Additional Settings”.*
  • Schakel de optie “Optimize wireless transmission for live TV” in.*
  • Klik op “Apply” om de instellingen op te slaan.*

Wi-Fi-instellingen van de FRITZ!Repeater optimaliseren voor IPTV:

  • Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Repeater op “Wi-Fi” (“Wireless”).*
  • Klik in het menu “Wi-Fi” (“Wireless”) op “Wi-Fi Channel” (“Radio Channel”).*
  • Schakel de optie “Optimize wireless transmission for live TV” in.*
  • Klik op “Apply” om de instellingen op te slaan.*

=<>=

Achtergrond informatie:

Ik verwacht (Ik heb geen Fritzbox, ik kan dus niets testen), dat het op een bepaald poortje werkt.
IGMP is een protocol om Multicast Abonnement te organiseren (Endpoint = STB) die bij upstream router (bv. Fritzbox, of bij mij m’n zelfbouw router), een multicast stream afneemt, die router doet dan dan ook weer bij een hogere router bij Freedom, die meldt het weer door bij een CD router etc. tot het bij de bron zender aankomt. Zo’n abonnement is voor een minuut of 5 geldig, daarna moet het verlengd worden.
Zonder verlenging droogt de stream dus op. IGMP is dus geen multicast…, switches moeten hierbij meekijken om te zorgen dat de multicast pakketten die aan een MAC adres herkenbaar zijn dan naar meerdere uitvoer poorten gezonden te worden.
Er is een relatief klein systeem nog door het verzenden van een stream.

Netflix, ViaPlay, een deel van de CD uitzendingen (OTT) zijn TCP streams. Dat is zeker geen multicast.
Voor 1000 abonnee;s zijn er ook 1000 connecties en 1000 zendende systeem sessies vereist.
Ook voor die streams kan de prioriteit ingesteld worden QoS
(het is een faciliteit van het IP protocol en werkt voor alle sub protocollen als TCP, UDP, GRE, SCTP, ESP, etc. etc. zie ook:
https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc2990

Prioriteit heeft alleen zin als ergens opstoppingen (inhaal mogelijkheden zijn) radio signalen kunnen elkaar niet inhalen.

De FRITZ!Box heeft bij “Internet → Online Monitor” de mogelijkheid om de hoeveelheid netwerkverkeer real time in een grafiek te laten zien.

Met verschillende kleuren wordt aangegeven wat voor soort netwerkverkeer dat is: Internet, Guest access en IPTV.

Start ik op mijn TV een Netflix stream, dan is dat duidelijk te zien aan de toename van internet-netwerkverkeer. Maar geen IPTV-netwerkverkeer. Die kleur is in de grafiek volledig afwezig.

Gezien de reacties van Noci hierboven en de afwezigheid van IPTV-netwerkverkeer in de grafiek, komt IPTV-netwerkverkeer blijkbaar alleen voor bij het gebruik van een mediaontvanger.

Ik ga er dus vanuit dat het zetten van het vinkje bij “Optimize WiFi transmission for live TV” bij afwezigheid van een mediaontvanger geen enkele zin heeft.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.