Het prioriteren op basis van device of het soort netwerkverkeer begrijp ik.
Daarom heb ik het netwerkverkeer naar mijn TV een hoge prioriteit gegeven (Real-Time Applications) om haperingen in de stream te voorkomen. Dezelfde reden dat ik de bittorrent applicatie juist een lage prioriteit heb gegeven (Background Applications).
Laat ik mijn vraag anders stellen:
Heeft dat vinkje invloed op het Netflix of Viaplay netwerkverkeer dat mijn FRITZ!Box over Wi-Fi naar mijn TV stuurt? Wordt het Netflix of Viaplay Wi-Fi netwerkverkeer door de FRITZ!Box herkend als “Wi-Fi transmission for live TV” (IPTV)?
Ik heb het gevoel dat dat vinkje alleen zin heeft als er TV gekeken wordt via een mediaontvanger (live TV) die is aangesloten op de FRITZ!Box.
=<>=
De link Storingen tijdens televisiekijken via IPTV-aansluiting | FRITZ!Box 7490 | AVM Nederland
van een FITZ!Box knowledge base artikel stelt dat Multicast netwerkverkeer alleen tussen de FRITZ!Box en de mediaontvanger plaatsvindt.
“Multicast-interferentiebronnen opsporen en uitschakelen: Voorwaarde voor het afspelen van IPTV is de foutloze transmissie van IGMP-multicasts van de FRITZ!Box naar de mediaontvanger. Niet elk apparaat ondersteunt multicasts of kan de gegevensstroom die noodzakelijk is voor de weergave van IPTV foutloos naar de mediaontvanger doorsturen.”
Bij Netflix en Viaplay is er geen sprake van IGMP-multicasts. Dat netwerkverkeer over Wi-Fi zal dan ook niet op basis van multicasts zijn. Heeft de instelling “Optimize WiFi transmission for live TV” dan wel zin voor Netflix en Viaplay? Werkt dat vinkje alleen voor IGMP-multicasts?
In dezelfde knowledge base lezen we ook:
Wi-Fi-instellingen van de FRITZ!Box optimaliseren voor IPTV:
- Klik in het menu “Wi-Fi” (“Wireless”) op “Wi-Fi Channel” (“Radio Channel”).*
- Als de optie “Adjust radio channel settings” is ingeschakeld, klik je op “Additional Settings”.*
- Schakel de optie “Optimize wireless transmission for live TV” in.*
- Klik op “Apply” om de instellingen op te slaan.*
Wi-Fi-instellingen van de FRITZ!Repeater optimaliseren voor IPTV:
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Repeater op “Wi-Fi” (“Wireless”).*
- Klik in het menu “Wi-Fi” (“Wireless”) op “Wi-Fi Channel” (“Radio Channel”).*
- Schakel de optie “Optimize wireless transmission for live TV” in.*
- Klik op “Apply” om de instellingen op te slaan.*
=<>=
Achtergrond informatie: