Aan die gedachte zou ik me ook heel graag willen vastklampen. De macht van de Big Tech is inmiddels zo groot, dat wanneer Google of Microsoft geen water meer bij de wijn wil doen er in de beleving van het Onderwijs simpelweg geen alternatief bestaat.
Hoe graag we het met z’n allen zouden willen geloven, als de AP het advies zou geven dat als Google niet volledig tegemoet komt aan de vereisten zij in strijd zou zijn met de AVG, dan kan er alsnog een politieke zwaarwegend belang zijn om de continuiteit van het onderwijs te waarborgen.
Als ouders kun je dan weliswaar geen toestemming hebben verleend of niet willen verlenen, maar dan vrees ik dat hier het vaccinatie-paspoort argument op zal gaan:
“We zijn in afwachting van een sluitende oplossing en dat gaat tijd kosten om te onderzoeken en te implementeren. We hebben nu eenmaal gekozen voor Google of Microsoft systemen (met verzachtend compromis), die systemen zijn al jaren goed getest, door ‘de ouders’ algemeen geaccepteerd met een hoog draagvlak met software met een hoge mate van interoperabiliteit.”
De reactie van de AP en eventuele handreiking van Google zal voor de kabinetsformatie al bekend zijn en er zal snel een besluit moeten worden genomen. Er is geen voor de hand liggend alternatief: het resultaat van jarenlang wegkijken door zowel de politiek als het onderwijs dat zelf in de veronderstelling was dat de macht van Google en Microsoft (maar ook Apple, Magister en uitgevers!) wel te reguleren zou zijn door de overheid(saanbesteding-inkoopmacht).
In diezelfde periode waarin die regulatie had moeten plaatsvinden heeft D66 het Onderwijs al die tijd als speerpunt gehad, heeft geen vuist kunnen maken, dus het zal zeker niet D66 zijn die nu haar handen willen branden aan dit dossier.
Het digitaal onderwijssyteem is eigenlijk een lam dat nu op de slachtbank ligt. Het Nederlandse publiek heeft zelf meegewerkt aan dit proces en deze ontwikkeling door het hoge acceptatieniveau en afhankelijkheid van de mainstream tech; steeds heeft het publiek deze verwelkomt en is inmiddels ingebed in onze samenleving. Het zal heel lastig, zo niet onmogelijk worden om dit bespreekbaar te maken, we worden als bevolking nu eenmaal niet graag gewezen op verkeerde keuzes die we hebben gemaakt. We zouden dan de hand in eigen boezem moeten gaan steken en moeten worden overgehaald om de overheid mee te laten betalen aan een nieuw- en onbekend (onbemind) systeem dat wel volgens de privacyregels werkt, terwijl het in hun ogen gewoon ‘goed draait’. Het “ik-heb-toch-niets-te-verbergen-argument” zal als eerste worden opgeworpen, het publieke debat zal dan ook zeker niet worden opgezocht en ook het aankomende kabinet nu zeker niet op zit te wachten.
Overigens geldt dat wanneer Google er niet doorheen zou komen, dan gaat ook Microsoft weer tegen het licht zal moeten omdat Google dat zal gaan afdwingen. Veel gevaarlijker vind ik trouwens de software die gebruikt wordt naast de Kernsoftware van G Suite Education, waar de DPIA geen rekening mee houdt maar wel vrij gegevens kan verzamelen-, uitwisselen- en kan beinvloeden; ook buiten schooltijd. Idem voor Microsoft O365 en de door de scholen uit nood geaccepteerde aanvullende (gratis) softwaresystemen om het thuisonderwijs versneld te kunnen doorvoeren (Zoom, Gynzy, Youtube, etc)
Tenzij Sivon met het Ministerie van OCW een Plan -B heeft klaarliggen om landelijk een aanbesteding te doen en dit met vertrouwen op korte termijn kan implementeren, zie ik helaas geen draagvlak voor een alternatief digitaal onderwijssysteem. Dat zou zeer kwalijk zijn, temeer omdat de overheid ook heeft aangegeven zelf de risico’s te hoog vindt. Als ambtenaren dat al vinden, dan zouden onze kinderen al helemaal niet moeten worden meegenomen in dat sleepnet.
@Optimist heeft in zijn reactie van 4 februari al even kort verwezen naar FOSDEM van dit jaar waar o.a. de (door)ontwikkeling van een Duits initiatief naar voren wordt gebracht.