Een meer brede discussie over Big Tech in het Onderwijs (in het algemeen), in navolging van het specifieke topic “Google op de basisschool zonder toestemming van de ouders?”
Basisbronnen:
Bijgewerkt tot 05-10-'21
- VO-Raad: Digitalisering maakt herijking van de Wet Gratis Schoolboeken noodzakelijk
- Kennisnet: Jaarplan 2022 - Waardengericht digitaliseren
- Kennisnet: Waarden wegen - casussen
- Kennisnet/SURF: WaardenWijzer voor digitalisering in het onderwijs
- De Correspondent: Zolang het onderwijs geen eigen apps bouwt danst het naar de pijpen van Google en Microsoft
- Public Spaces: Een goede digitale start in het Basisonderwijs
- De Correspondent: Het grootste onderwijsprobleem is niet het lerarentekort
- De Volkskrant: Wat is de ideale laptop voor studenten?
- SLM: Q&A Microsoft - Google Cloud en Amazon Web Services (AWS)
- Kennisnet/Sivon: Nieuwe instructies Google Workspace
- Privacy Company: Google verhelpt 8 hoge privacyrisico’s voor Workspace for Education
- Privacy Company: update van het DPIA rapport Google Workspace for Education
- Kennisnet/SIVON: Instructies - handelingen voor het blijven gebruiken van Google Workspace for Educations
- SIVON: Veelgestelde vragen over DPIA Google en het ap-advies over Google Workspace
- Privacy Company: Update DPIA Google Workspace for Education
- Waag: Code voor Kinderrechten
- ICO.: Basis voor 'Children’s Code
- SIVON: ‘Alles over DPIA Google Workspace’
- SIVON: Google Workspace ‘akkoord’
- SLM: Microsoft Office audit 2020 (publicatie 2021)
- SLM: Privacy Company - Het belang van DPIA
- SLM: Google Workspace advies
- Tweede Kamer: Brief inz. raadpleging Google Workspace
- De Correspondent: Onderwijs - afhankelijkheid Big-Tech.pdf
- ACCSS: open brief - “Overstappen naar de Cloud, bezint eer gij begint”
- SURF: brief Digitale Waarden aan Vaste Commissie Digitale Zaken
- Tweede Kamer: brieven inz. Advies AP | Google Workspace/G-Suite Education
- SLMmicrosoftrijk.nl: Privacybescherming versus gegevensbeveiliging in de cloud
- Kennisnet: Advies AP: Google Workspace op scholen kent teveel risico’s
- FTM: Er valt nog veel te leren over digitalisering in het onderwijs
- SIVON - specificaties voor de aanbesteding van devices
- Marleen Stikker - De Volkskrant (1,0 MB)
- AP: Onderzoek videobellen (938,7 KB)
- AP: Aanbevelingen videobellen (433,8 KB)
- AP: Keuzehulp privacy videobellen (v3) (811,7 KB)
- lek in het monitoringssysteem voor scholen dat toegang gaf tot laptops van leerlingen
- Computable: Rechter twijfelt over acquisitie Iddink door Sanoma (+Malmberg)
- Ministers: Google-software voor onderwijs is niet veilig genoeg
- Kamerbrief inzake onderzoek Google Workspace/G-Suite en raadpleging Autoriteit Persoonsgegevens
- Reactie Google op Advies n.a.v. Onderzoek Privacy Company
- Onderzoek Privacy Company naar Google Workspace/G-Suite
- Advies Kennisnet inzake gebruik Google
- Advies Kennisnet inzake gebruik Microsoft (verouderd)
- SURF: wel of niet samenwerken met grote techreuzen?
- Publiek geld, publieke code!
- PrivacyDesigner Onderwijs
- Hoe de digitale halsband van Magister de privacy van schoolkinderen nekt - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek
- FTM: Monopolisme op de schoolboekenmarkt
- FTM: Magister als digitale halsband
- Privacy op School - AVG Infoboekje
- Privacy Convenant Onderwijs
- VO-Raad: Thema Privacy & Informatiebeveiliging
Bronnen leden:
Notitie inzake verwerkingsproces:
Portalen i.v.m. distributie en licentie, dus ook de benodigde besluitvorming, vastlegging en verwerking van persoonsgegevens en data:
- Basisonderwijs
- MBO
- Voortgezet onderwijs (v/h BDL en ‘DirectToegang.nl’)
Documenten/templates beleid voor scholen
-
Afspraken wat betreft de inhoud ten aanzien van de wettelijke vereisten horen in de schoolgids te staan van de onderwijsinstelling, als ook in de privacy verklaring (schriftelijk of op hun website).
opmerkingen:
- Vooral Kennisnet.nl / ECK / Edustandaard hebben een flinke vinger in de pap met de Entree Federatie
- Uitgever Sanoma Learning heeft onder voorwaarden van de ACM schoolboekendistributeur Iddink Group overgenomen. Iddink Group is tevens eigenaar van Magister, een digitaal platform dat door veel middelbare scholen wordt gebruikt. Onder de Iddink Group valt ook The Implementation Group dat zich bezig houdt met dat https://tignl.eu/ . Sanoma Learning is ook eigenaar van uitgeverij Malmberg, een educatieve uitgever die papieren en digitale leermiddelen aanbiedt. Deze groep beheert het overgrote deel van de markt en kan leiden tot vendor lock-in
- Sanoma Learning moet er volgens de ACM voor zorgen dat er geen commercieel gevoelige informatie van concurrerende uitgevers via Iddink bij Malmberg terecht komt.
Leerstof tot nadenken
Er zijn diverse bestaande systemen die op basis van open standaarden en open source kunnen dienen als vervanging van bestaande Big Data platforms. Onderstaand een voorzetje als introductie en ter inspiratie:
Duitse scholen zijn ver met het vastleggen van regelgeving, richtlijnen en overeenkomsten, zie voor vergelijkingen Datenschutz-schule.
wordt vervolgd