[OVERZICHT:] Jouw privacy - Jouw keuze

JOUW PRIVACY - JOUW KEUZE
Zonder het je bewust te beseffen wordt er gebruik gemaakt van je privé-gegevens - met of zonder jouw instemming. Zo wordt er data verzameld (data-mining), je gedrag gevolgd (tracking) of word je geprofileerd.

Het kan zijn dat je daar op dit moment ‘niet zo mee zit’, tevreden bent met wat je hebt, er tegenop kijkt om er werk van te maken of bang bent dat een verandering onomkeerbaar is.

Dit topic is gestart om je er bewust van te maken dat er eenvoudige en omkeerbare opties zijn; andere methoden en kanalen die er principieel voor kiezen om jouw online privacy wél te respecteren of te kunnen controleren.

HULP VAN DE COMMUNITY

Al met minimale inzet van tijd kun je invloed uitoefenen op het bewaken van je eigen online privacy, maar ook een signaal afgeven aan de sectoren dat je iets wilt veranderen.

Met de hulp van onze community kan dit overzicht worden bijgewerkt en kunnen vragen worden gesteld.

EENVOUDIG?

De tijd en moeite die het kost om een positieve bijdrage te leveren aan je eigen privacy is per punt in het overzicht gewaardeerd, waarbij voor het gemak geldt:

1= makkelijk (< 15 min.)
2= goed te doen (< 1 uur)
3= vereist kennis/verdieping

Natuurlijk zijn er veel andere objectieve bronnen die je kunt raadplegen wanneer het gaat om je online privacy. De bekendste bronnen staan onderaan vermeld. Er zal zeker een overlap zijn, maar je zult ook nieuwe kansen en tips zien. Bovendien kunnen we als community meer specifiek ingaan op onze behoeften en alles daarmee actualiseren.

BIJDRAGE LEVEREN?

Heb jij goede suggesties? Laat het weten in de comments, zodat we van dit overzicht een makkelijk en toegankelijk hulpmiddel kunnen maken voor de community-leden. Bijdragen kunnen worden geleverd volgens een vast format. Dit kost je relatief weinig tijd en de community kan optimaal profiteren.

Zie je bestaande links waarvan jij denkt dat er een meer actuele-, betere-, meer objectieve of een Nederlandstalige versie beschikbaar is? Ook dan kun je dat laten weten in de comments zodat we het overzicht kunnen aanpassen.

FORMAT
duidelijke omschrijving + link naar de bron

zodat snel objectieve informatie kan worden gevonden. Dit kan een objectieve externe bron zijn, maar als die er niet is kun je bijvoorbeeld ook linken naar een reactie op dit forum waar de informatie staat. Dus a.u.b. niet hele tekstblokken!

OVERZICHT
Dit overzicht is nog niet volledig en kan mede door jouw inbreng worden aangevuld en verbeterd

Hard- en software, Social Media

Hardware - PC, Laptop
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
  • Intel & ME
  • Coreboot en Libreboot
Hardware - Mobiele devices
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Hardware - Router/modem
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Hardware - Overig
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Applicaties - Community aanbevelingen

Om het je makkelijk te maken kun je gebruik maken van applicaties die door onze leden zijn geselecteerd volgens door de community opgestelde criteria:
*
*

Software & Plug-ins
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Zoekmachines
Clouddienst en 'Thuiswerk'-opties
  • Owncloud
  • Twake
  • Cozy Drive
Instellingen
  • cookies, geschiedenis, formulieren e.d.
  • adblockers
  • permissies van geïnstalleerde apps
  • permissies van geïnstalleerde browser-extensies
  • Anonieme e-mail - MijnFreedom
Tools
Wachtwoordbeheer
  1. Makkelijk
  • Wat is een sterk wachtwoord (lezen)
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Encryptie
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial
Social Media
  1. Makkelijk
  1. Goed te doen
  1. Met kennis/verdieping of tutorial

Sectoren

Media
Overheid
Zorg
Onderwijs
Levensmiddelen
  • klantenkaarten
  • zelfscannen

Informatiebronnen en achtergronden

Informatiebronnen

Nederland

Europees

Internationaal

Achtergrondinformatie
RSS feed
1 like

Internettoegang

  • VPN
  • DNS

Leuk initiatief en is zeker nuttig om gebruikers te wijzen op alternatieven die helemaal niet ingewikkeld hoeven te zijn. Maar ik heb wel een probleem met

Door reclame op site te gebruiken kunnen heel veel site bestaan, door adblockers te gebruiken ontneem je de inkomstenbron van deze sites die dan hun content niet meer, ‘gratis’, kunnen aanbieden.

1 like

Als iets ‘gratis’ is dan ben jijzelf de prijs …
Veel reclameuitingen zijn nogal agressief en aanwezig, dat geeft ook een slecht image van sites.

Misschien een link naar een website waar de verschillen worden uitgelegd, met bijvoorbeeld adblockers, initiatieven zoals Privacy Badger, etc. zodat mensen een duidelijk beeld krijgen van de voor- en nadelen? Als je een goede en vooral objectieve en informatieve link hebt, dan kunnen lezers zelf bepalen.

In ieder geval hoop ik met dit initiatief en hulp van iedereen een uitdagend overzicht en niet te technisch overzicht te kunnen bieden met voor elk wat wils. Bedankt voor je reactie @Jemmie

En als het aanslaat dan lijkt het me geweldig wanneer we op den duur de lappendeken tot een helder beschreven Wiki kunnen maken en te integreren in onze community.

Er zijn ook manieren om reclames op sites te tonen op een privacy-vriendelijke manier. En dan werken de adblockers al niet.

Dat klopt. Ik heb dan ook geen problemen met het tonen van advertenties op webpagina’s of in software, maar wel met de gegevens die via (de organisaties achter) de advertenties verzameld worden en met heel erg schreeuwende advertenties.
Mijn ideaal is dus een plugin die de (beschaafde) advertenties toont zonder mijn data weg te geven.
Indien ik het goed begrepen heb is dat het doel van privacy badger van de EFF.

1 like

Mijn Privacy - wel ècht mijn keuze ?

Op steeds meer plekken móet je

  • ofwel cookies accepteren ( onder het smoesje “ons belang” )
  • ofwel via een APP afgedwongen
  • ofwel jezelf hoe dan ook bekend maken, via inlog bijvoorbeeld

Het is hier gelukkig lang niet zo erg als in China,
maar voor mij hoeft het ook niet die kant op te gaan.

Blijf bewust handelen !

1 like

Mijn eerste gedachte is iets als Pi-hole of AdGuardHome.

AGH is wat eenvoudiger in installatie, Pi-hole moet je wat meer voor doen maar het is dan IMO ook flexibeler.

Beide oplossingen werken op je hele netwerk, dus niet alleen de browser maar ook e-mail, telefoons, smart TV enz.

Ze zijn allebei goed te doen als je een beetje technisch bent.

Ik gebruik zelf al vele jaren Pi-hole, draai daar ook mijn eigen DNS server op (Unbound) zodat je weinig last hebt van aanvallen op externe servers.

Je kan er uiteraard meer mee doen dan alleen advertenties tegenhouden, ook het verschijnsel “CNAME cloaking” kan je stoppen binnen je LAN.

[edit]
Voor het geval dat CNAME een onbekende term is: gisteren verscheen een artikel over de (privacy) risico’s van deze techniek: klik
Er is uiteraard veel meer te vinden, maar dit stukje valt toevallig net samen met deze discussie.
[/edit]

*Instellingen :
Modem - alle instellingen nalopen en de deur zo dicht mogelijk zetten

*de MENS :
Gedrag - eerst denken en dan pas (niet) doen
(helaas gaat het hiermee het meeste fout)

Minder-Gemak - laat je voordeur altijd helemaal open staan, dan kun je zó met de boodschappen naar binnen lopen ; helaas kunnen anderen dat ook…
(lijkt logisch, maar meeste ICT-systemen worden wel zó opgeleverd of ingesteld)

*de medemens :
Blijf de blik-op-privacy verspreiden - als het meer gemeengoed wordt, dan krijgen we een veiliger wereld.

2 likes