[Overheidsbeleid:] Big Tech in het Onderwijs

Het probleem is uit deze draadjes wel duidelijk, nu de grote vraag: wat gaan we DOEN?

Hier mijn voorstel, analoog aan hoe Freedom Internet is begonnen met een berekening op een bierviltje, bouw een alternatief gebaseerd op opensource software voor de diensten van Google, Microsoft en andere datagraaiers in het onderwijs.

Ik heb een eerste ‘viltje’ aangemaakt op https://cryptpad.fr/pad/#/2/pad/edit/sVsVaVBdkVnZKPBNN329sQ69/

Willen jullie mee helpen met verder uitwerken, aanvullen aanscherpen en verbeteren?

2 likes

Goede start! Ik denk graag mee. Heb in de afgelopen jaren regelmatig aan PO en VO raad en vereniging schooldirecteuren presentaties gegeven. Men is daar ontvankelijker voor privacy vraagstuk dan in het verleden. Ook spreek ik regelmatig de kamerleden Van de Commissie Digitale Zaken die wellicht dit type dossiers op de agenda willen zetten. Zelfde speelt namelijk in cultuursector waar data weglekt naar tussenpartijen.

2 likes

Lukt me niet om toe te treden tot Element

De onderwijs room bedoel ik. Element natuurlijk wel. Check ook www.thorp.eu … misschien goede plek om onderwijs/matrix community op te bouwen

StudIP is ook interessant om eens naar te kijken: Stud.IP-Portal: Organisieren, Verwalten Lernen, Lehren (in het Duits)
Is oa in gebruik op de universiteit van Hannover: Stud.IP – Leibniz Universität Hannover

Universitair onderwijs is bepaald anders als Lager onderwijs en / of Middelbaar onderwijs). Ik denk dat een pakket voor alle soorten onderwijs een utopie is.
Lagere school heeft weinig aan roosteren etc. meer middelbaar onderwijs mogelijk HBO.
Universitair onderwijs heeft weinig aan contact met ouders, bij middelbaar onderwijs boven bouw is dat ook zo denk ik, onderbouw lijkt mogelijk meer op Lager Onderwijs waar primair contact nog via ouders loopt, die moeten dus ook in de loop.

Voor NL moet het natuurlijk ook “weinig” kosten met zich meebrengen.

De verschillen tussen lager- middelbaar- en hoger onderwijs zijn heel groot idd. Overeenkomsten zijn er ook, denk aan:

  • Docent geeft opdracht aan groep leerlingen en wil deze overzichtelijk ingeleverd krijgen+ mogelijkheid om met feedback weer aan leerling/student te geven.
  • Met meerdere mensen tegelijk in 1 document kunnen werken
  • Documenten kunnen delen met specifieke mensen
  • Rooster en agenda kunnen koppelen. Op basisschool is rooster eenvoudig, maar ook daar is vaak een Gym of muziek docent met een rooster. (denk ook aan gedeelde spullen)
  • Geen zorgen willen maken of je je document wel goed hebt opgeslagen

Ik denk dat je met gedeelde basis + modules voor specifieke doelen een heel eind kunt komen.
(en zo niet, maken we toch 4 pakketten? :wink:)

Lees vooral ook de verklaring op https://opensourcelms.de/ (In het duits, vertaling met https://deepl.com is goed leesbaar.

https://www.kennisnet.nl/artikel/11440/wereldwijd-chiptekort-devices-nodig-voor-het-onderwijs-dit-moet-u-weten/

Wel of geen Chromebooks?

Naar aanleiding van de DPIA op Google zijn SIVON en SURF een onderzoek gestart naar de privacyrisico’s bij het gebruik van Chromebooks. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend. Omdat we niet weten wat de privacyrisico’s zijn, neemt de aanschaf van Chromebooks op dit moment een extra risico met zich mee. Het is aan uw schoolbestuur om hier een afweging in te maken.

Voor Microsoft-producten en -diensten wijst eerder onderzoek uit dat de contracten voor het Nederlandse onderwijs voldoende mogelijkheden bieden voor veilig gebruik. Wilt u daar meer over weten? Lees dan het artikel Zo werkt uw school AVG-conform met Microsoft-producten.

Ik heb even gekeken naar Ilias, al denk ik dat, die toch meer op Middelbaar+ geent is.

Docent geeft wel opdrachten, maar voor heel veel lessen moet juist het proces tot het antwoord in beeld komen niet een eind antwoord.
Dus rekensommen in een Tekst verwerker tikken levert mogelijk meer op dan met spreadsheet etc. (juiste plaatsing van cijfers bij vermenigvuldigen etc). Dat werkt helaas op papier beter dan digitaal.
Inleveren in of na de les niet dagen, weken of maanden later. muv. spreekbeurten oid.

Hm wel/geen chromebooks lijkt wel een Microsoft reclame folder.
De voorwaarden voor MS producten zoals stoppen/blokkeren van telemetrie worden er niet genoemd… (Is voor thuis PC’s ook niet de doen, voor bedrijfsmatig of op school gebruikte PC’s zou evt. een Firewall alle toegang tot de Microsoft telemetrie services kunnen blokkeren.

Ja, als de Privacy Company gelijktijdig met het onderzoek naar Google Workspace eenzelfde onderzoek had gedaan naar Microsoft O365 dan vermoed ik dat men nu niet eens had kúnnen verwijzen naar 'Voor Microsoft-producten en -diensten wijst eerder onderzoek uit dat de contracten voor het Nederlandse onderwijs voldoende mogelijkheden bieden voor veilig gebruik.

Dan zou de hele sector Onderwijs nu een probleem hebben gehad, maar hadden we wel in één klap een openlijk debat gehad en ruim baan kunnen maken voor oplossingen. Nu toevlucht zoeken in Microsoft is van de regen in de drup, maar blijkbaar grijpt men toch deze laatste strohalm aan ook al heeft een eerder rapport ook al enkele risico’s aangetoond.

[quote=“Michael, post:51, topic:1664”]
Zo werkt uw school AVG-conform met Microsoft-producten
[/quote] Hier het lijstje waar je naar paar keer doorklikken op tercht komt https://aanpakibp.kennisnet.nl/app/uploads/Kennisnet-DPIAs-Microsoft-2-maart-2021.pdf
Dat lijstje bevat wel een heleboel hoepeltjes waar een beheerder doorheen moet springen om te voldoen, met als toppunt dat niemand de mobiele office apps mag gebruiken. En dan heeft de DPIA het niet eens over Microsoft software op een privé apparaat, dan heeft de leerling zogezegd zelf ‘een overeenkomst’ met Microsoft gesloten en “geïnformeerde toestemming” verleend, ook al is het alleen voor school nodig.

@G-J: In hoeverre kan ik het originele document bewerken? Of geef je de voorkeur om dit basisdocument apart te bewaren en een tweede als community-editie?

Bewerk gerust, graag zelfs, het is echt bedoeld als community document. Het huidige ‘viltje’- is nog geen uitvoerbaar plan, is wel de bedoeling dat het dat gaat worden. (ik heb ook een opmerking in het “Meta” kopje bovenaan gezet.)

(en ik exporteer af en toe een kopie als backup)

Hoe afhankelijk het onderwijs is van de monopolisten blijkt ondermeer uit de positie van het op het oog simpele en effectieve Leerlingen Volg Systeem (LVS) “Magister”, Akamai en Google

Magister.pdf (1,5 MB)

Het artikel is inmiddels iets gedateerd maar het geeft een goed inkijkje in de achterliggende wereld van LVS Magister

Over monopolistisch gedrag en aanbestedingen in de schoolboekenmarkt/ Digitale Leeromgeving

“Als je dan bekijkt wat we per leerling besteden aan het verbeteren of op peil krijgen van de digitale infrastructuur, praat je over een paar dubbeltjes per kind. Gooi er echt geld tegenaan als je vindt dat het belangrijk is.”

Toezichthouder maant scholen, universiteiten en Justitie om met Google te stoppen

Ik kan er zelf helaas ook niet bij, er was een uitgebreid item over op BNR.
In de overige media ook nog niets gevonden, dit was een onderzoek van FD.
/edit

Inmiddels meer informatie te vinden.