[Overheidsbeleid:] Corona / vaccinatiepaspoort / ID-bewijs

Dat lijkt lastiger dan je op het eerste gezicht denkt:

Het testbewijs zelf wordt gemaakt door CoronaCheck: die app krijgt van de teststraat de testgegevens en zet die om in het bewijs. Deze gevoelige gegevens worden alleen op de smartphone van de gebruiker opgeslagen, vertelt het ministerie van Volksgezondheid. “Op de telefoon zelf worden de gegevens in een sandbox beveiligd opgeslagen. Het datatransport van en naar de app is versleuteld met HTTPS TLS 1.3 voor de modernere telefoons en TLS 1.2 voor de oudere OS-en die nog geen TLS 1.3 ondersteunen. Het testresultaat wordt aangeleverd door een teststation, voorzien van een p7-S/MIME signature met minimaal SHA256 hash.”

Het testbewijs is na 48 uur niet meer geldig en wordt dan automatisch van de telefoon verwijderd, evenals het testresultaat. Is de app op dat moment niet opgestart, dan worden de gegevens direct bij het opstarten verwijderd. Waar het testbewijs zoal wordt gebruikt, wordt nergens bijgehouden. Volgens het ministerie is het daarnaast technisch onmogelijk gemaakt om individueel gebruik te volgen.

Om verder misbruik te voorkomen wordt de QR-code regelmatig ververst. Elke paar minuten wordt er een nieuwe QR-code getoond, zodat het niet mogelijk is om de verschillende QR-codes te traceren. De app voegt daarnaast een bewegende animatie aan de QR-code toe, waarmee te zien is dat het een live beeld is en dus niet een screenshot van een QR-code die van een iemand anders komt.

(bron: Om deze persoonsgegevens gaat de CoronaCheck-app vragen )

1 like

Klinkt zo op het eerste gezicht goed en privacy veilig, maar ja, overheid en automatisering, blijf wantrouwig, maar dat zal misschien aan mij liggen :smiley:

Miskleunen uit het verleden bieden teveel garantie voor de toekomst.

Dus snap ik jouw opmerking:

Ik zat zelf te denken, om de code die 365 dagen geldig is, te printen.
Ik heb nog vragen gesteld aan de helpdesk coronacheck, maar die wisten nog niets.
Die krijgen volgende maand pas de info.
Ik ga af en toe de grens over en in sommige winkels kom je zonder QR gewoon niet binnen in DL.

Gelukkig heeft VWS in crisis iets anders gedaan dan de standaard IT bedrijven aanschrijven voor een aanbesteding…
https://www.ronroozendaal.nl/blog/2021/05/een-nieuw-registratiesysteem-in-een-paar-weken-tijd

Het digitale coronapaspoort!

Hoe de app om te kunnen reizen werkt

Lees verder

“Je paspoort heb je echt nodig.” De man, voorzien van ludieke rieten hoed en mondkapje met opdruk van een haaienbek, wijst vooruit naar het einde van de rij bij Ahoy in Rotterdam. Ik zucht: het is best een eindje lopen terug naar de auto en heel erg op tijd was ik al niet bij het Eurovisie Songfestival. Wat de man niet wist: ik heb meerdere achtergrondverhalen geschreven over CoronaCheck, de app om binnen te mogen komen bij het Songfestival. Maar nu ik hem voor het eerst zelf ging gebruiken, was ik vergeten hoe hij werkte.

CoronaCheck gold eerst alleen als app om toegang te krijgen tot evenementen zoals het Songfestival, maar krijgt er vanaf volgende week een belangrijke functie bij. Je zult hem namelijk kunnen gebruiken als je op vakantie gaat, om te laten zien dat je gevaccineerd bent, negatief bent getest of recent corona hebt gehad. Het is naast je paspoort nodig om de douane ervan te overtuigen dat je naar binnen mag.

Dat CoronaCheck nu dat doel gaat dienen, lag niet helemaal voor de hand. Zoals we in maart al schreven, zijn er veel verschillen tussen het systeem van CoronaCheck in Nederland en het ‘Europees digitaal coronacertificaat’, of DCC, zoals het systeem heet. Om maar eens een paar van die verschillen te duiden: CoronaCheck draaide om sneltests, DCC draait om vaccinaties, tests en recente infecties. CoronaCheck laat minimale data zien, DCC laat veel meer data zien. En vooral: CoronaCheck werkt met decentrale opslag, DCC niet.

Bron: Tweakers

Het digitale coronapaspoort.pdf (424,8 KB)

Ik zit nog te denken over die app.
Ik doe geen bankzaken met de telefoon.
Ook wil ik mijn DigiD wachtwoord niet in mijn telefoon gebruiken.
De dwang dat alles met de telefoon moet, vind ik onprettig.

1 like

Zo denk ik er ook over. Als ik dan zie hoe er met de app en toegangscontrole wordt omgesprongen dan blijf ik liever zonder.

In Gouda waren bij de vaccinatie zelfs gele boekjes te koop.
De oplossing is echt zo ontzettend simpel, gewoon het wereldwijde erkende gele boekje gebruiken.

1 like

@Anton
Ik dacht ook dat het gele boekje de oplossing was.
Je kunt er echt helemaal niets mee, als het om corona gaat.
Het is een erkent boekje voor alles, behalve corona.

Vanmiddag zei minister de Jonge nog in het vragen uurtje in de 2e kamer.
Dat ze niet goed op het bewegend fietsertje letten, want daaraan kun je zien dat het vals is.
Maar een screenshot van de juiste QR in de telefoon moet in mijn beleving ook kunnen.

Het gele boekje kun je zeker wel wat mee: verschillende landen (o.a. Duitsland) erkennen het als officieel vaccinatiebewijs. Alleen in Nederland zelf kun je er niks mee.

Dan maakt iemand er wel een app voor waarbij er een fietser onder een geleende QR code door beweegt…
Als de QR code niet gewoon datum en tijdstip van het moment zelf bevat is het relatief makkelijk te vervalsen.
En dat die met de tijd mee loopt dan zou bij twee metingen met X tussentijd de klok ook X door geschoven moeten zijn.

Er was zelfs iemand die smiddags haar inenting kreeg en savonds een legale positieve qr code kreeg en de nachtclub in mocht.
Dat hele systeem rammelt aan alle kanten.

Tot nu toe rammelt er niets.
Die fietser is te simpel. Maar slechts een alarmbel dat het niet de app is.
Ze moeten gewoon goed kijken of de gegevens kloppen met de id kaart.
Maar dat doen ze niet. Ze kijken groen en ik zie een fietser.
Het hele gedoe kost gewoon te veel tijd.

Ik denk er aan om mijn QR codes met een afbeelding van een banaan etende aap in de telefoon zet.
De code is een jaar geldig.

1 like

Als je een portefeuille met een stapel flappen laat zien kom je gewoon overal binnen hoor

1 like

Wet Publieke Gezondheid artikel 58.

Het gele boekje heeft gewoon een wettelijke status als het om bewijs van vaccinatie gaat.

Die QR code is leuk, maar buiten Europa heb je er ook niks aan. In de rest van de wereld willen ze je gele boekje zien. Heb meegemaakt dat iemand een Afrikaans land niet binnen kwam. Die was in een land geweest waar cholera en gele koorts voorkomen en had alleen een briefje van de dokter omtrent z’n gele koorts vaccinatie, maar zonder stempel van een geregistreerd vaccinatie centrum. Dus waardeloos.

Dus ja, als vaccinatie 2 binnen is moet ik even langs m’n huisarts, die ook geregistreerd vaccinatie centrum is, voor de stempel met Rijkswapen en vaccinatie centrum nummer.

Volgens mij hebben nu alle vaccinatie centra de mogelijkheid je gele boekje in te vullen en te stempelen.

Dat klopt.

Maar ze zetten geen stempel met Rijkswapen, zoals dat bij gele koorts bijvoorbeeld wel verplicht is.

Ben bang dat je zonder de grens toch niet overkomt in een aantal landen in Afrika, Azië, Midden en Zuid Amerika…

Dit zijn de stempels in mijn boekje. Eerste en 2de zijn verschillende reizen in verschillende jaren geweest o.a. naar Jamaica. Alleen de 2de heeft een speciaal stempel. Laatste 2 zijn van beide corona inentingen.

Ik blijf er bij. Dat boekje heeft zijn laatste dagen gehad.