Portforwarding op glasvezel op speciale manier opgelost

Eind januari 2025 overgeschakeld van dsl lijn naar glasvezelnet door verhuizing.

Op de dsl lijn ging portforwarding probleemloos. In de modem staat het goed bij Freedom staat het ook goed, maar ergens wordt het tegen gehouden, maar Freedom kan mij niet zeggen waar mijn poorten gesloten blijven.

Je kan dan wel VPN nemen, die portforwarding ondersteunt. Ze noemen het tunnelen. Je moet voor die service wel betalen.

Ik heb het op een andere manier opgelost d.mv. het programma AnyDesk in mijn backup pc. te zetten.

Mijn backup pc. laat ik d.m.v. een pauze/puls relais 's middags automatisch inschakelen en gaat hij automatich uit om 12 uur ’ s nachts. In het weekend gaat hij om 10 uur 's morgens automatisch aan en automatisch om 12 's nachts uit.

In de uren, dat mijn backup pc. aan staat kan ik mijn IP cam via het programma AnyDesk bereiken.

Wil je ten allen tijden je IP cam bereiken, dan zal je een pc. moeten nemen, die 24 uur aan staat. Je kan je IP cam op een makkelijke manier buiten je eigen netwerk bereiken. Wat ook makkelijk is, dat je bestanden kan copiëren.

Geen idee wat het probleem is. Ik draai hier een eigen web en mail servertje, heb ook een (eufy) deurbelcamera en twee bewakingscameras. Alles is van buitenaf bereikbaar door met port forwarding de juiste apparaten aan te spreken. Dat werkte jaren geleden al via dsl (van kpn, met xs4all) en werkt nu al jaren via glasvezel met Freedom

1 like

Ik heb vele malen Freedom medegedeeld, dat portforwarding bij mij via de glasvezel niet meer werkt. Toen ik op de dsl lijn zat niet. Had nooit een probleem.

Ik weet niet wat er bij Freedom aan de hand is. Heb gevraagd om er een techneut bij te halen, maar ik wordt niet verder geholpen.

Ik kan wel aan portforwarding doen via een VPN verbinding, die het ondersteunt, maar die dienst is niet gratis. Ik heb dan een “tunnelverbinding”. Dat wil ik juist niet. Ik doe zoals u heeft kunnen lezen op mijn eigen manier en dat werkt perfect.

Met computeren en Internetten redeneer ik altijd zo, dat als het linksom niet kan dan rechtsom. Ik computer al vanaf 1993 en ben niet voor één gat te vangen.

Het internet wordt ongefilterd door gegeven
 makkelijk te controleren als je naar alle portscans vanaf het internet kijkt.
Dat is nooit anders geweest. Welke portforwarding gaat er precies mis.
Kan het zijn dat een Public IP / Private IP / port een typo bevat?
Moet er nog een poort op de eigen firewall opengezet?

Ik ben dan ook wel benieuwd wat het probleem precies zou zijn geweest met port forwardings.

Bij Freedom blokkeren we geen poorten, dus dat het probleem ergens in ons netwerk zou zitten vind ik interessant. We hebben ook nooit poorten geblokkeerd, dus het kan ook niet een instelling zijn die ergens ‘achtergebleven’ kan zijn.

Voor port forwardings (of port sharing) verwijs ik altijd naar de website van FRITZ! zelf: Statische poortvrijgaven in de FRITZ!Box instellen | FRITZ!Box 7690
Wanneer je hier problemen mee ondervind is het volgende advies wat ik altijd geef om de FRITZ!Box terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Soms blijven port sharing instellingen “hangen” en dan is het makkelijker om vanaf ‘0’ te beginnen.

Mocht je echt iets meer willen doen dan dat de FRITZ!Box kan, kun je natuurlijk ook altijd kijken of je een eigen router kunt gebruiken die je naar eigen wens in kunt stellen.

1 like

Bij het port forwarden moet je een binnenkomende poort doorleiden naar een intern IP nummer en poort. Wanneer je van dsl naar glas gaat krijg je een nieuwe router (neem ik aan) en dan hebben je apparaten thuis ook weer een nieuw intern IP nummer. In de oude port forwarding moet dat nieuwe IP nummer wel worden ingesteld. Ik mag hopen dat dit ook gebeurd is.
(Ook mensen die al 40+ jaar met computers werken maken nog wel eens een beginnersfout. Ik spreek uit eigen ervaring
)

Ik heb Fritz!box 7590. Heb zaakje uitgetest met de 7690 en dat maakte niets uit. Ik weet hoe je de poorten moet forwarden. Op de dsl lijn ging het prima, maar op glasvezel word ik geblokkeerd. Waarom weet ik niet.

Bij mij staat alles goed en bij Freedom staat alles ook goed.

Ik heb het zaakje buiten mijn eigen netwerk getest door mijn modem los te koppelen. Stekker uit stopcontact. Wat bleek met de test, dat al mijn poorten geblokkeerd zijn.

Dan begrijp je, dat de fout ergens anders ligt. Omdat het waarschijnlijk in mijn geval ingewikkeld is helpen ze mij niet verder. Heb gevraagd om een techneut, maar die is er niet bij gehaald.

Heb het dus op mijn manier opgelost en dat werkt perfect. Gaat het niet linksom dan rechtsom.

Nou heb ik er niet zoveel ervaring mee, maar toch stel ik mijn vraag:

WAT probeer je precies en HOE kom je er achter dat jij wordt geblokkeerd?
en .. WAT werkt er wĂšl ?
( wil je dat hier posten, dan leer ik er ook wat van )

Moet wel zeggen, dat ik een oude rot ben op dat gebied ik computer al vanaf 1993 en vanaf die datum zit ik al op Internet.

Om op je vraag te komen moet je eerst allerlei zaken afvinken. Eerst bij de portforwarding van je modem kijken of alles daar goed staat. Staan er twee vinkjes bij de poorten dan staat het goed in de modem. Als bij de provider de poorten ook open staan en je poorten worden nog geblokkeerd, dan is de fout ergens anders. Niet bij jou en niet bij de provider.

Je kan het op een andere manier oplossen als niets werkt zoals bij mij. Ik ga er altijd van uit als het linksom niet kan dan rechtsom. Ben niet voor één gat te vangen.

Als je mijn vorige berichten leest, dan kan je zien hoe het op een andere manier kan.

Om te beginnen gebruik portscanner. Testen met modem en ook zonder modem door los te koppelen en je IP adres vanaf een ander netwerk testen. Je komt er dan achter waar de fout ligt, maar of die wordt opgelost dat is dan vraag twee. In mijn geval dus niet. Ik doe het op een andere manier en dat werkt perfect. Gebruik het programma AnyDesk.

dank voor je antwoord!

Maar als je je modem/router loskoppelt, dan krijg je toch zowieso geen antwoord meer op wat dan ook? Dus is dit niet het te verwachten scenario in dit geval?

Of ik begrijp niet goed wat je hebt getest. Bij mij komt er niks terug in ieder geval.

3 likes

Van je provider heb je een IP adres gekregen is ongeveer hetzelfde als je huisadres. Bij mij is het nu zo, dat bij mij thuis alles het doet, maar buitenshuis houdt het op met portforwarding, omdat ergens mijn poorten worden geblokkeerd. De hoofddeur wordt ergens voor mij dicht gehouden. De poorten in mijn modem en bij mijn provider staan open, maar het probleem ligt verder weg.

Heb om alles uit te sluiten mijn modem losgekoppeld en mijn IP adres in het programma ingevoerd en zag dus, dat al mijn poorten zijn geblokkeerd. Heb het programma Advanced Portchecker gebruikt. Vanaf een ander netwerk heb ik ook getest.

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerste bericht heb je kunnen zien hoe ik het heb opgelost.

Ik computer al vanaf 1993 en vanaf die datum zit ik al op Internet. Met computeren en Internet is het zo, dat als het linksom niet kan dan rechtsom. Maw. Ben niet voor één gat te vangen.

Dank voor je uitleg. De oplossing is wat mij betreft prima, zeker als die voor jou afdoende is!

Ik ben toch nog steeds op zoek wat er nu precies mis gaat. Ik snap dat poorten geblokkeerd zouden zijn, maar dan heb ik toch nog een aantal vragen:

• Over welke poorten hebben we het?
  • Waar stopt de verbinding (oftewel waar wordt het geblokkeerd).
  • Werd het altijd geblokkeerd of alleen op bepaalde momenten?
  • Is er getest met verschillende poorten of alleen met een aantal specifieke poorten.

Dat Freedom geen monteur aan heeft gestuurd is te verklaren door het feit dat de monteurs die wij kunnen aansturen niet meer kunnen doen dan wat je zelf al hebt gedaan. Dus vraag ik me af wat een monteur meer zou kunnen controleren dan wat er al gecontroleerd is.

Het is fijn dat je het probleem rechtsom heb weten op te lossen, alleen ben ik wel benieuwd waar het probleem dan precies zou hebben gezeten.

1 like

Ik heb zelf meegemaakt dat bij een ISP wissel het een en ander aan portforwarding niet meer werkte, bleek dat er in de hosts nog de oude default gateway actief was en die kwam dus nergens uit, dus geen reactie en leek het of de portforward niet werkte. Of dat hier ook speelt weet ik niet, maar het zal zeer waarschijnlijk ergens in de (historische)details van de lokale configuratie zitten. Als er geen router is aangesloten (dus alleen een ONT/mediaconverter op XGSPON glas) zal er ook geen enkele poort open gerapporteerd worden is mijn ervaring.

Met mijn modem is niets aan de hand. AVM uit Belijn heeft tot 3 keer toe een uitdraai van mijn modem gekregen en alles is goed bevonden. Van Freedom heb ik een fritz!box 7690 te leen gekregen en daar was ook geen verschil te zien.

De poorten in mijn modem staan goed en hij de provider ook.

Heb alles uitgetest met het programma Advanced Portchecker door mijn modem los te koppelen en buiten mijn netwerk mijn poorten uit te testen. Heb mijn IP adres ingevuld en wat bleek, dat al mijn poorten gesloten blijven. De deur wordt ergens op glasvezel voor me dicht gehouden. Op de telefoonlijn had ik nergens last van.

Zoals u heeft kunnen lezen in mijn eerste bericht kan het op een andere maier opgelost worden via VPN, die portforwarding ondersteunt. Heet dan tunnelen. Meer hoef ik niet uit te leggen. De naam zegt het al. Voor die dienst moet je wel betalen en dat wil ik niet.

Ik heb hetzelf opgelost op mijn eigen manier, die niets kost. Omdat ik thuis meerdere pc’s heb draaien en een backup pc. waar AnyDesk opstaat kan ik wel mijn IP cam bereiken buiten mijn netwerk. Die pc. laat ik op vaste uren automatisch opstarten op vaste uren door gebruikmaking van een pauze/pulsrelais. Die puls gebruik ik om de backup pc. automatisch op te laten starten.

Je kan ook een computer er voor gebruiken door hem 24 uur per dag aan te laten staan. Ik heb wel een recorder 24 uur per dag draaien, zodat mijn backup pc. niet heel de dag aan staat.

Zoals u ziet ben ik niet voor één gat te vangen. Gaat het niet linksom dan gaat het rechtsom.

Ik computer al vanaf 1993 en vanaf die datum zit ik op Internet. Heb vanalles en nog wat mee gemaakt.

Mijn posting staat al een hele tijd “gemarkeerd”, terwijl ik in mijn optiek niks raars heb geschreven. Maar vooruit, laat ik het anders formuleren door het bij mezelf te houden:

Ik computer al vanaf de jaren zeventig, maar volgens mij (en anderen in dit draadje) is het volkomen logisch dat als er op de ONT, behalve de stroomvoorziening en de glasvezel niets aangesloten is, er ook geen enkele poort open zal staan

4 likes

Zo te zien heeft u niet goed gelezen! In mijn modem staan veel poorten geopend en bij de provider ook. Ik heb alles uitgetest waarbij alles is ingeschakeld en ook waarbij alles is uitgeschakeld door alles te ontkoppelen en zag ik geen verschil. Heb het ook uitgetest met een leenmodem en alle handelingen uitgevoerd, die ik met mijn eigen modem had uitgevoerd, maar bleef hetzelfde. Heb dezelfde handelingen verricht vanaf een ander netwerk door mijn IP adres in te vullen en heel het zaakje blijft gesloten voor mij. Ik heb het op een andere manier opgelost en heb geen hoofdpijn meer. Ik heb het nu in eigen beheer. Bij Freedom vertikken ze om me verder te helpen om een techneut er bij te halen. Ergens wordt voor mij bij hun of op een andere plek de deur voor mij dicht gehouden. Ik heb denk ik tot drie keer toe een uitdraai van mijn modem naar AVM in Berlijn gestuurd en kreeg als anwoord, dat mijn modem/router prima in orde is. Met computeren en op Internet is het zo als het linksom niet gaat dan rechtsom. Ben niet voor één gat te vangen!!

Als iemand mij weer een bericht stuurt antwoord ik niet meer. Ik weet wat ik doe! GOED LEZEN!!

Mocht je nog interesse hebben om te onderzoeken waar het mis gaat, dan zou een tcpdump (of iets soortgelijks, ik heb geen idee wat de fritzboxen kunnen) op de publieke interface uitsluitsel kunnen geven.
Benader vanaf het internet iets wat naar binnen zou moeten, check dan of je de eerste pakketten daarvan (hoogstwaarschijnljik een tcp syn) aan ziet komen. Zie je die dan is filtering bij Freedom uitgesloten, zie je die niet dan heb je iets om Freedom huiswerk mee te geven.

Ik begin me echt af te vragen of je het probleem echt wel wil oplossen, of dat het gewoon een verkapt promo praatje is voor AnyDesk of om te laten zien dat je vooral ook alternatieven kunt bedenken. Dit had ook prima op op een vergelijkbare manier opgelost kunnen worden met vrijwel elk willekeurig remote control programma met een man-in-the-middle host ergens op het internet.

Als je het echt op wilt lossen kun je in mijn ogen beter een tcpdump vanuit je router (ik neem aan FritzBox gezien je het over AVM hebt) laten maken en op basis daarvan kunnen aantonen of er wel of geen startpakketten bij de WAN interface aankomen. Het feit dat Advanced Portscanner geen open poorten ziet toont niet aan dat de fout dus bij freedom zit. Als er aantoonbaar geen pakketten op de WAN interface aankomen heb je iets om ze mee om de oren te slaan, een reproduceerbaar gedocumenteerde case die ze zelf kunnen reproduceren en onderzoeken.

Nu schrijf je dat jij vooral alles goed doet en Freedom vooral geen techneut wil sturen en niet naar je wilt luisteren (zo ervaar ik je berichten in elk geval, en dat met bijna 40 jaar ervaring als IT support professional voor zover dat belangrijk is, dat is dus voordat er in NL commerciele internet providers beschikbaar waren, ik meen dat XS4ALL in 1993 een van de eerste was).

Maar ik denk inderdaad dat we beter met deze discussie kunnen stoppen, naar mijn idee ben je helemaal niet (meer) op zoek naar een oplossing.

1 like