Prijsverhoging 2023

Beste mensen van Freedom,
Begrijpelijk dat ook Freedom z’n prijzen moet verhogen, dat is bij elk bedrijf, dus ook bij Freedom. Maar ik heb toch wel een probleem met jullie aankondiging over mensen die per jaar betalen.

Jullie bericht:
Als je per jaar betaalt, gaan ook voor jou de prijswijzigingen in per 1 februari 2023. Je ontvangt je jaarfactuur op je gebruikelijke moment. Je zal daarnaast een extra factuur met een correctie ontvangen in februari zodat je tot februari de huidige prijs betaalt en vanaf 1 februari 2023 de nieuwe prijs.

Eigenlijk verbreken jullie mijn jaarcontract, want ik zou dan mogen opzeggen, en daardoor kunnen jullie mij een extra factuur sturen, zo lijkt het. En zo staat het in de Q&A op de website. Maar ik zeg helemaal niets op en wil gewoon klant blijven, ook met die 2,- euro verhoging na mijn contract, dat is het niet. Het is alleen jammer dat je als trouwe klant, voorruit betaal, je dan toch deze extra betaling moet doen, binnen je contract. Bij mijn vorige provider had ik een korting bedrag op mijn jaar abonnement en ook al ging de prijs omhoog, ik bleef die korting behouden tot mijn contract was afgelopen. Dit had ik ook van Freedom verwacht.

Het zal juridisch allemaal wel prima in orde zijn, maar naar je klanten is dit natuurlijk niet netjes. Maar goed, het kan zijn dat ik er zo over denk en anderen weer niet. Wil hierbij wel duidelijk maken dat ik als klant natuurlijk niet wegga en gewoon blijf. Dit wilde ik gewoon even kwijt :blush: - en blijf wel gewoon hoor :shushing_face: :wink:

2 likes

Doe mij maar een fiber verbinding van:

bron:Prijswijzigingen 2023 | Freedom

Internetverbinding Glasweb Venray € 17,00 € 17,00 € 0,00
Internetverbinding Midden-Brabant Glas € 17,00 € 17,00 € 0,00

In Brabant (b)lijkt het goed toeven…

Vervelend dat ook hier de prijzen alleen maar omhoog gaan en we door compensatie aan het afglijden zijn in een inflatiespiraal. Wel weer fijn dat “we” bij freedom wat respijt hebben gehad omdat de prijzen in juli van dit jaar niet zijn gestegen.

Ik blijf mijzelf wel verbazen dat de prijzen in dichtbekabeld NL zo hoog (kunnen omdat het kan) zijn. In la France betaal je voor een glasabbo van 300-500Mbit in zeg Parijs ca €30 en met TV ca €40. bron:lelynx

Jaarfactuur is toch niet gelijk aan (een ieder jaar met een jaar verleng-) jaarcontract?
Tenminste, zo zie ik het.

Een jaar factuur zie ik als volgt:
Betaald in 1x je abonnement en je bent voor een heel jaar safe. Gaat de prijs omhoog, of omlaag, je hebt dat bedrag voldaan voor een jaar. Leuk dat de prijs omhoog gaat, maar dat is eigenlijk niet mijn jaar contract! Betaal je per maand, dan is het begrijpelijk dat je omhoog gaat. Net zo begrijpelijk dat iedereen nu, omdat de prijs omhoog gaat, zomaar van je abonnement af kan.

Blijf er bij, als je in 1x alles vooruit gaat betalen, dat je dan niet nog eens extra hoeft af te rekenen. Daarom betaal ik het in 1x, daar voel ik me veilig bij. Maar goed, dat is mijn gedachten hierover en ga ook denken om na mijn jaar maar per maand te gaan betalen. Jammer!

2 likes

Kan het zijn dat je destijds bij het kiezen voor jaarbetaling het aanbod hebt gekregen dat je maar het bedrag voor 11 maanden betaald bij jaarbetaling?
Jaarbetaling is niet meer te bestellen is, omdat het Freedom geld kost.
Als dat zo is, dan vervalt dat bij overstappen op maandbetaling.

Ik heb ook jaarbetaling en vind het zeer logisch dat ik nu bij moet betalen.
Het lijkt me eerlijk, zeker nu Freedom zo sportief is om ook enkele produkten niet te verhogen in prijs of zelfs de prijs verlaagd.

2 likes

Mij is ook opgevallen dat je per jaar niet meer kan betalen, alleen nog per maand. Het zal dan ook het laatste jaar zijn dat wij dit konden doen en misschien ook wel om deze reden?! (de prijsverhoging)

Het klopt, ik heb 1 jaar genomen omdat ik dan 1 maand gratis kreeg. Kijk, het gaat mij echt niet om die 2,- euro verhoging, ik wil namelijk gewoon bij Freedom blijven en ben daar heel tevreden over! Alleen, mij is waarschijnlijk altijd een worst voorgehouden (bij andere bedrijven), wanneer je per jaar een abonnement hebt gekocht, ze je in dat jaar niet verhogen (bij meerdere abonnementen heb ik dit meegemaakt). Daarom val ik een beetje over deze verhoging opeens in mijn jaar termijn.

Je hebt het eerste jaar een jaarcontract. Waarbij jij hebt gekozen voor jaarbetaling.
Na dit eerste jaar is het contract per maand op te zeggen.
Dus staat, mijn inziens, Freedom in haar recht om per 1 februari 2023 de prijs te verhogen.
Waarbij ze zich dus netjes aan de regel houden dat een prijswijziging minimaal 1 maand van tevoren bekendgemaakt moet worden.

Wat je zegt, ik heb een jaarcontract, en daar zit een vast bedrag aan vast. Net zoals je bij de Telegraaf een jaarcontract neemt voor een vast bedrag en pas na het jaar meer gaat betalen, mocht het omhoog zijn gegaan.

Het maakt verder niet uit, dit is een punt waar we het waarschijnlijk nooit over eens zullen worden. In de Algemene Voorwaarden zal waarschijnlijk vast ergens gestaan hebben dat als je een jaarcontract neemt en er zijn prijsverhogingen dat je dan meer moet betalen. En ja, die lees ik niet volledig :slight_smile:

Ik begrijp dat jij het met ze eens bent, je bent niet voor niets een Freedom Moderator :wink:. Maar dat geeft niets, ik heb al laten weten dat ik super tevreden ben over Freedom en dus niet weg zal gaan! Ook niet nu ik hier een beetje vreemd naar kijk. Wilde alleen mijn ei kwijt :woozy_face:

Het maakt een verschil of je destijds een jaarcontract had met stilzwijgende verlenging voor onbepaalde tijd, of dat je na een jaar weer verlengd hebt met een jaarbetaling. In het eerste geval heeft Freedom het gelijk aan zijn zijde, en het tweede geval de contractant.

1 like

Bij Orange in Frankrijk krijg je zelfs 2gbps voor €40 p/m… Met TV, email en bellen…

1 like

Eensch hoor en ik zou zelf ook graag per jaarcontract betalen als dat zoals bv bij Tweak in de prijs kan schelen en voordelig voor Freedom die meer kasstroom krijgt. Het kleine risico dat ze voortijds failliet gaan, neem ik dan voor lief.

1 like

Dat is prachtig in Frankrijk, maar daar zit er geen KPN tussen …

Voor de goede orde, contractduur en betalingsperiode zijn los van elkaar. Iedere klant start met een contract voor 1 jaar wat verlangt wordt voor onbepaalde tijd en maandelijks opzegbaar is. De betaling per jaar of maand staat daar los van. Het voordeel van jaarbetaling was destijds 1 maand korting. We bieden dat nu niet meer aan.

3 likes

Bedankt @Anco voor dit antwoord.
Dit zal dan ook wel in de kleine lettertjes hebben gestaan, die ik niet heb gelezen :roll_eyes:. Dat wil dan zeggen dat wij nu, want we zijn nu 1,5 jaar bij Freedom, een contract hebben voor onbepaalde tijd en maandelijks opzegbaar is. Ook al hebben we dan voor een heel jaar voldaan. Hmm, dat maakt het een stuk duidelijker. En misschien voor meer mensen die deze vraag hadden :slight_smile:

Maar goed Anco, wat ik al eerder heb geschreven, wilde duidelijkheid en die is er nu. Het ging mij zeker niet om die 2,- euro per maand verhoging, alles gaat omhoog. Ik wacht alleen dat wanneer je voor 1 jaar zou betalen, je deze ook uitzit. We gaan zeker niet weg bij Freedom en heb mijn Appelpuntjes nog niet eens op :wink:

Om het nog extra eenvoudig te maken, volgens de nederlandse wet is elk contract te beeindigen per wijzigingsdatum indien de voorwaarden door de leverancier ten nadele van de klant wordt gewijzigd. (tariefsverhoging/verlaging geleverde valt hier onder)

1 like

Even voor de duidelijkheid: er wordt dus niet meer voor een heel jaar aan abonnement geïncasseerd, zoals bij mij voorheen het geval is geweest? Of wordt er wèl een voor een jaar geïncasseerd maar zonder de tot nu toe gebruikelijke korting van 1 maand?

Heb je nu jaarbetaling dan blijft dat zo, inclusief de 1 maand korting. Daar veranderd niet aan. Wel vanaf 1 februari 2023 met de nieuwe rijzen. Voor jaarbetalers kan dat dus een extra factuur of creditfactuur opleveren.

3 likes

Wat goed nieuws @Anco
Dus de jaarbetalingen blijven voor de mensen die deze al hebben. Alleen gaan dan de prijs per 1 februari omhoog, daar krijgen we een extra rekening voor, maar na het jaar kunnen we gewoon weer voor 1 jaar voorruit betalen?

Wij hoeven als jaarbetalers niet nu opeens per maand te gaan betalen. Om eerlijk te zijn vinden we een volledig jaar in 1x wel erg fijn namelijk. Goed nieuws @Roy :slight_smile:

Ja, je krijgt eenmalig een correctiefactuur en daarna op de normale datum weer een jaarfactuur. Er verandert dus verder weinig.

4 likes

Misschien iets voor in de Q&A van de prijsverhoging :wink: