Probleem repeaters

Klinkt heel leuk kabel leggen. In mijn geval betekent het door 2 muren heen en 18 x een bochtje maken.
Dat is geheid om problemen vragen.

Dat is dan ook het issue waar Powerline voor een last-resort oplossing kan zorgen.
Momenteel werkt PowerLine bij jou, zo ik begrijp, voor je TV.

Je wens om op die plek ook Wifi te hebben: een optie kan zijn- naast proberen je Eminent daarvoor in te richten, is eventueel een Wifi-accesspoint vv. ingebouwde switch bijplaatsen die je dan met de kabel op de RJ45 van de Eminent inplugt.

Zoiets als dit (verder geen enkel belang bij), een MikroTik je naast Wifi, 5 ethernet poorten heeft waarvan er één dan naar je PowerLine gaat.

Wat dan nu al werkt, blijft gewoon werken. De Amino gaat met z’n eigen kabel naar een vrije RJ45 van/op hier de tussengeplaatste Wifi-AP.

Omdat je een 7590 hebt, wellicht zijn enkele componenten “einde levensduur” (of verkeerde ooit vanaf fabriek geïnstalleerd). Als je je 7590 wil behouden vanwege unieke functies (b.v. ISDN/S0-Bus of analoge input naar VOIP conversie), dan zou ik ook eens denken aan het preventief vervangen componenten.

Zie bijvoorbeeld:

https://www.houseoftechnique.de/fritz-box-reparatur/

Freedom is begonnen nadat die fout al ontdekt was. Wij hebben nooit 7590s waarvan het serienummer begint met L249 en lager uitgeleverd.

De 7590 - ik gebruik er zelf ook één - kan technisch echt nog best een aantal jaren mee.

Mijn :spraydot: Freedom-7590 (serienummer M…) werkt nog prima !
Na het item WLAN storingen in ten minste twee Fritz box modellen door mogelijke hardware fout - 3 van Drs_W - INTERNETTOEGANG - Freedom Community
heb ik een tweedehands-7590 gekocht met de ingebouwde fout;
vóórdat-ie het begaf de besproken oplossing van dhr Pfister uitgevoerd: de herstelde-FB7590 werkt tot nu toe nog prima !

Zaak is wel, het herstel op tijd uitvoeren (is priegel-solderen, of laten doen bijv. bij een RepairCafé in de buurt) vóórdat-ie het gaat begeven.

TV-kastjes via WiFi zijn op zich geen probleem. Wanneer ik problemen had met de amino die met kabel op een 1750E repeater was aangesloten kon ik de amino met een korte UTP kabel rechtstreeks aan de Fritzbox hangen en waren de problemen precies hetzelfde. Ik heb vaak problemen gehad met de amino, en ook perioden van enkele maanden zonder problemen. In alle gevallen dat de amino het niet goed deed (haperingen in de multicast stream) zat het probleem niet bij de verbindingen in huis en altijd bij het niet goed doorgeven van het signaal vanaf de servers van Canal+ tot aan mijn router thuis. Er zijn nog altijd monteurs die het netwerk niet correct kunnen configureren voor multicast. Als er weer eens zo’n monteur op pad wordt gestuurd ivm een probleem bij een van de knooppunten onderweg dan heb je weer storingen tot ze een andere monteur sturen die het dan wel correct kan instellen. Ik was het uiteindelijk beu en gebruik nu geen amino meer maar alleen de app van mijn TV of een chromecast.
Als je een probleem hebt en je belt met de helpdesk dan laten ze je altijd van alles proberen dat niet werkt omdat het probleem niet bij je thuis zit maar ergens onderweg in het netwerk. Ook dat door een aantal hoepels springen voordat ze verder willen kijken ben ik al lang beu.

Als je al HomePlug adapters inzet, zeker van een oudere generatie, dan zou ik echt een willekeurige kringloopwinkel inlopen en kijken wat er ligt. Goede kans dat je iets vindt met WiFi voor een paar euro. Ik kom ze daar vrijwel altijd tegen.

Ik ben aan het proberen om de Fritz 1750E op marktplaats te scoren.

Een paar dagen later: het is me gelukt om voor € 20 ex verzendkosten de Fritz 1750E te scoren.
Heel blij mee.
Toch typisch de 2700 geeft geen goed beeld/geluid en de 1750E wel.

Heb je het getest, 2 nieuwe modellen met elkaar laten communiceren?
Die 1750E sluit beter aan bij een 7590.

Nee. ik ben voor makkelijk gegaan. Gewoon 2 x 1750E, zonder problemen verbonden met de 7590,

Fijn dat dit probleem verholpen is! En mooi dat oudere Fritz-repeaters blijkbaar soms nog goede diensten kunnen bewijzen :slightly_smiling_face:
Bij mij blijft wel een beetje een onaangenaam gevoel hangen, mede door posts van soortgelijke strekking. Zijn dit problemen die alleen spelen in specifieke omstandigheden, zoals bij Lidwien? Of komt dit vaker voor bij gebruik van nieuwere Fritz-repeaters in combinatie met de Amino en multicast? En welke rol speelt WiFi 7? Misschien kunnen meelezende Fritz-goeroes eens hun licht hierover laten schijnen.

Je hebt het hier over WiFi 5 en WiFi7 dat met elkaar praat.
Het is wel backwards compatible, ik vermoed dat er soms toch iets in de wachtkamer komt.

De 1700 en 2700 hebben geen zero wait DFS, wat soms ook kan storen.
Als je ze aan doet, hebben ze eerst een tijd lang geen 5GHz.

Mijn Fritz Mesh verbind ook bij voorkeur WiFi 5 met WiFi 5 en als het niet anders kan met WiFi 6
Dat is de reden, dat ik zuinig ben met mijn 2400, die als AP draait en niet als repeater.
IP-TV verwacht een perfecte verbinding.

Lees dit maar eens en vraag je af, wat er gebeurt
als je met beide systemen tegelijk te doen hebt.
Ook ben je niet alleen in de lucht. Er zijn ook buren.
De 1750E kon wel eens de auto met het blauwe zwaailicht zijn in het verkeer.
https://www.digitalcitizen.life/wi-fi-6-vs-wi-fi-5-what-ofdma-and-mu-mimo-actually-change-in-practice/

Vroeger 7490, daarna 7590 + 1750e + 3000, nu 7690 + 2 x 1700 + 2 x 2700

Identieke problemen als wat ik hier lees. De 1750e komt niet terug in mijn netwerk. Ben voor alle andere apparaten veel te tevreden met alles Wifi-7

De 1750e - Amino werkte feilloos met de 7590, maar niet (meer) met de 7690, dus terug naar de 1750e is zowiezo denk ik geen optie

FWIW de Amino doet alles van Canal+ prima inclusief menu’s en terugkijken van opnames of oudere programma’s, alleen live TV doet het niet. Casten kan, maar dan moet ik bedienen vioa mijn tablet, en in bed is de afstandsbediening echt veel handiger. Ook heb ik gehoord dat niet alle zenders die op de Amino beschikbaar zijn uit je abonnement via de Canal+ app op je tablet te zien zijn. (ik vermijd de app, want mijn ogen kunnen heel slecht tegen die dark themes)

De controlefunctie van de Amino geeft ook groen [OK] op de netwerk snelheidstest.

Ik vind dat Freedom moet zorgen dat we werkende apparatuur krijgen voor ons geld. Bekabeling is geen optie in de slaapkamer. Dus als de Amino niet voldoet, moeten ze een andere optie bieden die wél werkt in een modern netwerk en zich niet verstoppen achter techniek van derden.

Dat IP-TV een perfecte verbinding verwacht kan zijn, maar sinds ik Wifi-7-only ben heeft geen enkel Wifi apparaat ook maar de geringste storing ervaren.

Omdat dat broadcast verkeer is. Dat is via een kabel (en eventueel tussenliggende switches die IGMP ondersteunen) geen probleem, want dan gaat het exclusief naar je TV-kastje via een kabel waar niets anders op gebeurt. Maar via WiFi is het enorm veel complexer omdat WiFi een gedeeld medium is. Dit artikel gaat over bedrijfsnetwerken, maar het geeft een idee wat er allemaal bij komt kijken. Het is allemaal op te lossen door diep in de materie te duiken en alles te optimaliseren. Er zijn op dit forum een paar mensen die er erg goed in zijn. Maar je hebt er wel blijvend een extra hobby bij.

Ik vind dat Freedom moet zorgen dat we werkende apparatuur krijgen voor ons geld.

Dat doen ze, en ze zeggen er bij dat je die moet aansluiten met een kabel. Zoals meeste providers IPTV via WiFi niet ondersteunen. KPN alleen bij heel specifieke combinaties van (de nieuwste) hardware.

Dus als de Amino niet voldoet, moeten ze een andere optie bieden

Ook als ze voor een ander merk kiezen, live TV blijft als broadcast binnenkomen. De Amino is het probleem niet.

Oplossingen voor jou die ik kan bedenken:

1. de 2700 waar de Amino aan hangt uit de mesh halen en voor niets anders gebruiken. Je kan ook nog naar de prioritering kijken. En eventueel VLAN om VLAN 6 naar de vaste aansluiting van die 2700 te krijgen.
  2. De oplossing waar @Lidwien hierboven voor gekozen heeft: een point-to-point WiFi verbinding maken (buiten de mesh) met 2 repeaters of accesspoints in bridge mode op een LAN poort van de Fritz!Box.
  3. Overstappen op NLZiet. Die leveren geen TV-kastjes maar de meeste in NL verkochte TV’s hebben er een app voor. Het gebruikt geen broadcast.
  4. Toch een kabel (laten) aanleggen. Het kan uitdraaien op een kleine verbouwing, maar bedenk dat je er 20 jaar plezier van hebt.

Wat bedoel je hier?
Ik heb de beide 1750E per WiFi verbonden met de Fritz!Box.
In de woonkamer met een kabel van de 1750E naar de TV
En dan in de slaapkamer met een kabel van de 1750E naar de Amino.

Het is geen kwestie van een perfecte verbinding. De Amino kan overweg met een zekere mate van imperfectie.

Dit lijkt meer een kwestie het ondersteunen van de juiste verbindingen. Ik vermoed dat je glimmende Wi-Fi 7 apparatuur gewoon geen IGMP snapt of dat het met dit protocol (nog) niet goed werkt.

Maar zeker weten doe ik dat niet. Want ik heb die spullen niet tot mijn beschikking om het te kunnen testen.

Het is elk geval niet een probleem van Wi-Fi 7 zelf. Dat kan prima met IGMP en multicast overweg. Het lijkt me dus meer een omissie of fout in de bij je nieuwe apparatuur geleverde firmware.

OK, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht je die 2 1750E’s in bridge mode had. Maar kennelijk is dan de 1750E qua IGMP-multicast een betere match voor de FB 7590 dan de 2700.

In dat artikel mist nog, dat je beter niet de laatste poort kunt gebruiken.
Die kan een extra kunstje, gastnet zijn.
In extreme gevallen, veroorzaakt dit een hele kleine storing.

@Lidwien : ten overvloede qua topic. Nu je de slaapkamer succesvol hebt voorzien van de 1750E, heb je daar(mee) nu ook/wel voldoende Wifi bereik voor je telefoon ?
Met dit laatste, vanwege de (default) repeater functie van de 1750E, is dat op 5Ghz of toch ook op 2.4Ghz ?

Ik vermoed dat de energiezuinige 1700/2700, hoewel zg. wat “geavanceerder” simpelweg ter plekke minder (range)bereik bood dan de aloude 1750E.
Die zal mogelijk een net wat gunstiger antenne(configuratie) hebben.
De daarmee beschikbare (max) 450Mbit (2.4Ghz* band) sws in principe voldoende is om TV te kijken.
  * ik vermoed dat er sws geen - rechtstreeks - 5/6Ghz bereik zal zijn en daarmee een discussie omtrent Wifi7 (data/kanaalbundeling) wat minder relevant wordt. Kan ook zijn dat de oudere 1750E (inherent ontwerp) wat minder kieskeurig is om zich “wifi-bandbreedte” toe te kunnen eigenen.