Als ik de Amino aansluit in de slaapkamer en gebruik maak van een heel oude repeater FRITZ!WLAN Repeater 1750E dan heb ik prima beeld. (Deze repeater heb ik even te leen.)
Sluit ik echter een nieuwe FRITZ!Mesh Wi-Fi Set 1700 dan gaat het heel even goed en dan gaat het geluid stotteren en het beeld bevriest.
Deze vervangen voor FRITZ! Mesh WiFi Repeater 2700 en hetzelfde probleem als met de 1700.
De 1750E is niet meer te krijgen. Ik heb in de huiskamer en in de slaapkamer een repeater nodig om een lan-aansluiting te maken.
De afstand tussen de Fritzbox en de televisie in de slaapkamer is 2 kamers en ongeveer hemelsbreed ongeveer 12,5 meter.
Wat nu te doen om een goed beeld en geluid te krijgen?
Heeft iemand een idee?
Los daarvan.
Onderzoek op je Fritz (die je lijkt te gebruiken) hoe de drukte in het veld is:
[Fritzbox] → [Wifi] → [Wifi-Channel] met overzicht is van wat er allemaal om jou heen gaande is. Is dat behoorlijk bezet, kan het zijn dat er geen goede mogelijkheid is.
Ik zou zelf voor TV, indien kabelleggen geen optie is, een LAN verbinding maken via powerline/dlan middels het stroomnet: https://fritzshop.nl/58-powerline. Fritzlink aan de prijs en bij een kringloop kan je vaak wel een op goed geluk setje van twee (bvk Devolo of KPN) vinden voor €5-10. Wel zorgen dat de adapters op dezelfde stroom/groep fase zitten. Op marktplaats zal je zo tussen de €20-50 uitkomen. NB: lastig blijft dat je van te voren niet weet of het jou gaat helpen.
Als je een set van de 1700 hebt, zou ik als test 1 aan de LAN van de fritzbox hangen en de andere daarmee laten communiceren.
Geen AX of hoger met de 7590 draadloos verbinden voor tv.
En zet er wel OS8.24beta op.
Het zijn nieuwe apparaten met kinderziektes.
Ik kwam een tijdje terug een 1750E tegen in een kringloopwinkel… (wellicht ook op Marktplaats te vinden zoals @Erik aangeeft).
Ik begrijp dat de repeater niet met draad is aangesloten? Dan lijkt PowerLine het handigst zoals @Larry aangeeft. Bij kringloopwinkels zie je die adapters soms voor 1-2 euro per stuk, maar die gebruiken de ouderwetse HomePlug standaard. Volgens mij gebruiken Fritz PowerLine spullen ook nog die oude standaard. Devolo Magic apparaten gebruiken de moderne G.hn standaard voor PowerLine. Daar heb ik zelf goede ervaring mee, maar je moet soms wel op zoek naar stopcontacten zonder storingsbron. (Ik kan stopcontacten aan de oogstkant van mijn huis niet gebruiken, dan klapt de verbinding vaak om. Ook bij een 1750E in een stopcontact aan die zijde van het huis valt van tijd tot tijd de verbinding weg.)
(Ook een ding, als ik hier een HomePlug adapter inprik zonder encryptiesleutel, kom ik op netwerken van buren.)
Voor de aansluiting op de Amino in de slaapkamer.
De Netgear powerline AV200 (zonder wlan). Nummer 1 met een kabel aan de Fritzbox en nummer 2 zit in de slaapkamer. De Amino via de lan-kabel aan nummer 2 doet het goed.
Gebruik ik in de slaapkamer i.p.v. nummer 2 de Eminent EM8036 (die wel WiFi heeft) dan doet de Amino via de lan-kabel aan de Eminent het niet. Terwijl de WiFi van de Eminent goed werkt.
Ik wilde nu zo graag ook WiFi in de slaapkamer. De WiFi van de Fritzbox is net te zwak in de slaapkamer.
Die Eminent8036 heb je dus actief in de slaapkamer verbonden op/met/via powerlan.
Je kunt proberen de Wifi van de Eminent tot eigen acces-point te maken, die zo doorprikt naar je LAN netwerk via PowerLan.
De Eminent8037 heeft een Powerline/verbinding naar de Netgear die op de Fritz is aangesloten. Op RJ45 poort van die Eminent8037 is de TV aangesloten.
*
Die Eminen8037 zou bmw geconfigureerd worden als Wifi-AccessPoint (die dan via de aanwezig powerline-LAN verbinding contact heeft met internet). Wanneer je dan de wifinaam en password gelijk maakt aan die van je Fritz-wifi, zou je telefoon naadloos moeten kunnen overschakeln wanneer die in de slaapkamer wordt gebruikt.
Onder het motto “if it ain’t broke don’t fix it” gebruik ik al sinds ik Freedom heb de 7590 router en twee 1750E (mesh) repeaters en heb geen problemen gehad die door deze combinatie werden veroorzaakt. Met de amino wel veel problemen gehad omdat multicast met perioden storingen had en in andere perioden niet, en altijd heel kritisch was m.b.t. het goed doorkomen van alle messages die de verbinding aan de gang moeten houden. Een chromecast gebruiken loste bij ons alle problemen op. De interne app in de TV voor Canal+ gebruiken gaat ook goed. Die oplossingen doen alles met unicast. Werkt voor ons prima.
Het gebruik van multicast met de Amino is in principe een heel goed idee maar technisch blijkbaar te gevoelig voor storingen in de verbinding tussen de router in huis en de servers van Canal+. Andere repeaters, wel of geen mesh, … dat helpt allemaal niet wanneer de verbinding tussen jouw huis en de servers van Canal+ niet goed werken met multicast.
Ik heb ook al heel lang last van storing met mijn Amino.
De live stream valt af en toe uit, bij opvallend bij het NPO nieuws.
Buurtgenoten met een andere fritzbox hebben daar op hetzelfde moment ook last van.
Laatst stond er een uitzending van een andere dag in de EPG van vandaag.
Geprobeerd het te melden bij de helpdesk, ik had het op film.
Maar de helpdesk mocht de link van de film niet aanklikken.
Ik heb dat ook maar opgegeven.
Gaat om de gedachte en volg de Eminent handleiding om die te voorzien van de gewenste (eventueel duplicaat) wifi naam/wachtwoord.
Samenvatting: hoe
Het alternatief inrichten kan mogelijk wat te hoog gegrepen zijn en je dan iemand zult moeten (op)zoeken die dat bij jou kan inregelen.
Waneer de Eminent fungeert als Wifi-Station Puur, zou het internet verkeer daarvan moeten gaan routeren door de bestaande en actieve Powerline verbinding.
NB: het instellen van de Eminent kan een bewerkelijk dingentje zijn of worden, de handleiding roept nog XP en je dan daar doorheen moet zien (om) te prikken.
In de kern is de actie - zie handleiding - met een PC via een RJ45 kabel inloggen op/in het IP netwerk/adres-bereik van de Eminent8036 en die via de browser configureren als WifiStation.
NB: Inactiveer tijdens (her)configuratie tiijdelijk de Netgear zodat het PowerLine verkeer niet verstoort.
Is/wordt dit je allemaal te ingewikkeld, dan: beter spullen kopen; halverwege je huis een (bvk bekabelde) WifiRepeater plaatsen zodat je in de slechtontvangende slaapkamer alsnog Wifi krijgt voor je telefoon. Mogelijk kan het verplaatsen van de Fritzbox net genoeg helpen.
TV-kastjes via WiFi of Powerline… Soms lees ik succesverhalen. Maar nooit “dit werkt al 5 jaar probleemloos”. In mijn brede vrienden- en familiekring gaat het na een maand tot een jaar toch weer haperen doordat er iets in het WiFi-klimaat of op het stroomnet verandert. Volgens een natuurwet begint dat altijd op die avond dat je na 2 uur overwerk doodmoe thuiskomt.
Voor blijvend zorgeloos TV kijken: investeer in een goede kwaliteit UTP kabel naar de kamers waar je TV wilt kunnen kijken. Als je een huurhuis hebt waar je niet door muren mag boren: zoek sluiproutes, b.v. langs verwarmingsbuizen of drempels die wat speling hebben. Verstop ze verder in plakgootjes of holle opzetplinten.
Ik heb NLZiet, wat geen multicast complicaties heeft en de WiFi in mijn woonkamer is top. Maar ook dat werd pas echt probleemloos na een dag op mijn knieën en het keukentrapje om een kabel naar de TV-hoek te krijgen.
Heb ooit iemand vol lof over de powerline kastjes horen vertellen.
Ook aan de buurman, die kocht ook een setje.
Dat was dan ook direct het einde van de tevredenheid.
Tja, als je geen kabel kunt leggen of wifi het niet doet… wat moet je dan anders ?
PowerLine kan prima zijn als last resort, waarbij consumenten ook wat verder moeten willen kijken dan wat de slogan roept en sws als het niet werkt, het onvoorwaardelijke recht moeten hebben dingen kosteloos te retourneren zonder dat ze daarvoor redenen hoeven op te voeren.
Los daarvan is er ook een (maatschappelijk) industrie (enshitification) probleem dat dingen niet lang zullen meegaan. Menig PL gaat snel kapot of na verloop van tijd minder goed werken. Niet in de laatste plaats door spanningsfluctuaties en storingen als veroorzaakt door allerhande (out of band) zonnepaneel installaties. Menig stroomnet in huis, is al lang geen nette sinus meer.waarom