Probleem repeaters

De WiFi in de slaapkamer werkt goed.
Daar geeft de 2.4Ghz zo’n 39Mbps voor sturen en 173Mbps voor ontvangen.
Bij 5Ghz is het 866 Mbps voor sturen als ontvangen.

In de woonkamer die dichterbij de Fritz!box 7590 is zijn de getallen natuurlijk hoger.

Doordat het nu hetzelfde WiFi is als op de Fritz!box maakt het verbinden heel makkelijk. Dezelfde SSID en wachtwoord.

Die 866Mbps@5Ghz zal dan lokaal zijn omdat de “verbinding” zelf tussen de 1750e ← → 7590 op 2.4ghz zal plaatsvinden. Dit even in veronderstelling dat wannneer er geen wifi mogelijk was op 2.4Ghz, dit al helemaal niet het geval zal zijn op 5Ghz dat flink gevoeliger is voor tussenliggende obstakels.

Leuke (continüiteits)test is om dichtbij de 7590 verbonden; een TV stream te starten en dan naar de plek te gaan waar voorheen er geen wifi was. Benieuwd of dat - wat mesh zou bieden - zonder hickups verloopt.

Net ‘jouw’ test gedaan. Uitzending op mijn telefoon loopt zonder onderbrekingen door.

Bij ons lopen uitzendingen ook zonder onderbrekingen door. Dat werkt zelfs weken of maandenlang. En dan ineens is het weer bagger met onderbrekingen… Thuis niets veranderd. Weken last van onderbrekingen, tot er in een van de knooppunten iets wordt hersteld dat door een eerdere monteur is verknoeid… en dan gaat het weer lang goed.
Mijn conclusie na jarenlang proberen om een goede verbinding te krijgen tussen Canal+ servers en mijn aansluiting thuis is dat de glasvezelboeren nog steeds monteurs hebben rondlopen die bij “onderhoud” (of herstellingen) het correct doorgeven van IGMP en multicast verknoeien en andere monteurs die het weer kunnen herstellen… Het is blijkbaar moeilijker dan het lijkt??
Ik heb nu multiast gewoon opgegeven.

Multicast werkt dan ook alleen goed wanneer het totale pad daarvan onder één netwerkbeheer(der) staat.
Wanneer ergens in het transmissie pad - m.n halverwege qua FW en vooral IGMP - iets omvalt, moeten halfgare paden weer worden ingeleerd.

Een MultiCastend Ziggo of KPN hebben het daamee - in hun E2E deel - een stuk makkelijker. Canal+ moet zich plaatselijk (ver)weren op een netwerk dat qua L3/L2 technisch gezien niet onder haar eigen beheer staat.
Een oplossing is alles in UniCast dat weer tot gevolg heeft dat de effectief de totale netwerkbelasting van aanwezig lijn & apparatuur (met wie zal dat - moeten - betalen?) fors omhoog gaat.

Het risico bestaat dat we off-topic raken maar is er een indicatie te geven van de kostenstijging bij volledige omschakeling naar unicast van Freedom TV? Meer dan 10%? Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Als ik het goed begrijp wordt bij hardnekkige problemen in individuele gevallen nu al overgeschakeld naar unicast. Bovendien zou het waarschijnlijk juist een kostenbesparing opleveren wat betreft support. En het zou uiteraard een hoop ergernis besparen bij gebruikers.

@Larry
De verbinding met de 5590 is hier ook dubbel en WPA3
Verbonden met een reserve pc, ik heb het vermogen laag gezet in de 1750E om te voorkomen dat hij actief deelneemt aan de mesh.
De LAN van de 1750E is hier idle.

De 2400 is zeer populair, die trekt apparaten met oude standaard aan.
De 1200AX(bovenste) heeft nu niets te doen. De printer staat er naast.
De gast, is een P1 meter en hangt pal naast de 5590.
En de 1200AC bij de tuin heeft ook geen klanten.

Wat ik jammer vind, bij de mesh symbolen ontbreekt een PC icoon.(8.24)

Netwerken kunnen bij een gemiddelde belasting unicast wel aan. Omdat die vaak al snel genoeg zijn.

Hoe anders qua servercapaciteit. Het aantal benodigde servers gaat met magnitudes omhoog. En als je er even goed over nadenkt is dat volstrekt van de zotte voor miljoenen kijkers naar dezelfde groene grasmat met 22 spelers.

En nu we het toch over zoiets als een WK, Olympische spelen of een grote nieuwsgebeurtenis hebben. Dan werkt de statistiek van de gemiddelde belasting uit mijn eerste zin niet meer. En dan klagen de unicast kijkers* dat de bal niet meer rond is. Daar komen dan weer supporttickets van.

*We kunnen de Amino op ook op ‘unicast’ schakelen als het echt niet lukt met multicast.

Wat ik mij afvraag, kunnen Aminokijkers (zelf) kiezen tussen Unicast of Multicast ?

Dat kan niet. Het is iets dat wij kunnen instellen.

Merk op dat een aantal kanalen en teletekst en daarmee ook ondertiteling voor slechthorenden niet meer werken bij gebruik van unicast.

Ik denk zelf dat het technisch mogelijk is automatisch multicast te gebruiken waar mogelijk en unicast waar moet. Maar daar lijkt vooralsnog geen interesse in bij Canal+.

Ik volg dat verhaal niet zo, maar komt dat niet op de publieke omroepen waarvan de multicast streams geen encryptie hebben? Misschien een idee om dat nu extra te benadrukken en mensen te laten kijken/testen met VLC.

WK voetbal komt inderdaad via de NPO. En ja dat is prima met VLC te bekijken als je een TV-abonnement afneemt. Maar ook als je toevallig via een belichter werkt die het multicast VLAN altijd doorgeeft, ongeacht het TV-abonnement.

Zie: