Problemen met Wi-Fi als router Wi-Fi 6 = 802.11AX ondersteunt en aan staat

Volgens “Laptop verbindt niet met wifi 6” krijgen sommige apparaten in huis problemen met een router als die Wi-Fi 6 = 802.11AX ondersteunt en die modus aan staat. In dat geval gaat het om een KPN Box 12.

Is dat een algemeen probleem dat ook optreedt bij andere routers, zoals de Fritz!Box 5530 die door Freedom bij glasvezel wordt geleverd? Kan het zijn dat je ook met de 5530 de AX mode uit moet zetten voor een stabiele Wi-Fi verbinding met sommige apparaten?

Apparaten die uitsluitend de verouderde Wi-Fi-standaard 802.11b gebruiken (bijvoorbeeld Fitbit Aria WiFi-weegschalen), kunnen daarom niet samen worden gebruikt met moderne routers met Wi-Fi AX (Wi-Fi 6) en daardoor ook geen verbinding met de FRITZ!Box tot stand brengen.
bron

En WPA3 kan ook problemen geven met oude apparaten.

Meestal is het zo dat oude spullen alleen 2.4 GHz ondersteunen en spullen die je goed wilt laten performen moet je sowieso op 5 GHz hebben. Dus je kunt er mee wegkomen de moderne modes alleen op 5 GHz te configureren en de backward compatibility op 2.4 GHz. Als je router dat toelaat, natuurlijk.

1 like

Dat is omdat de 5530 de b standaard niet meer ondersteunt. Zie bron

In de aangehaald quote gaat het om apparaten die na het uitschakelen van ax mode wel weer goed verbinding kunnen maken in g, n, a of ac mode.
Vraag is of de 5530 daar ook last van heeft: Dat bepaalde apparaten die wel in een niet-b mode verbinding kunnen maken dan alleen goed doen als ax is uitgeschakeld.

De enige manier om dat uit te vogelen is door WiFi6 uit te zetten. Heb ik ook gedaan op de 5530, ik zie de meerwaarde van WiFi6 op dit moment niet zo voor m’n eigen huishouden. Ben benieuwd of de regelmatige klachten die ik krijg over WiFi nu weg blijven.
Moet eerlijk zeggen dat ik in de XS4ALL tijd een 7581 DSL modem had (geen WiFi6) die ook regelmatig gedonder gaf met WiFi, dus ik heb niet veel hoop. We gaan zien.

Zie ook mijn bericht hier: Internet valt weg op sommige apparaten?! - #13 door eirikrcoquere

Het lijkt bij mij op een probleem met Apple apparaten en Wi-Fi 6 (FRITZ!Box 5530).

Hier e.a. uitgeprobeerd met een 7530AX, geen probleem gezien met 2.4 GHz apparaten en Android telefoon. 7530AX in Wi-Fi 2.4 GHz g+n+ax, 5 GHz n+ac+ax geen probleem. Ook is er geen verschil of je hem zet in “WPA2 (CCMP)” of “WPA2 + WPA3”.

We zijn achter het probleem. De brakke 312 firmware van de KPN Box 12 verliest met enige regelmaat voor korte tijd (orde 300 ms) het netwerk. Daar kunnen een aantal Wi-Fi clients niet tegen.
In de 448 firmware van de KPN Box 12 is dat probleem opgelost. Maar KPN kan niet aan klanten vertellen wanneer ze die krijgen als ze nog op 312 zitten, kan dagen zijn, kan maanden zijn. (typisch KPN).

Het door mij geziene probleem heeft dus op zich niets met Wi-Fi 6 te maken. Mogelijk verklaart dit ook waarom men in andere gevallen met nieuwe routers tegen dit probleem aanloopt; Er zullen vast wel diep in de firmware dezelfde onderdelen worden gebruikt bij de verschillende merken routers.

Goed om te weten!

Ik ben er inmiddels achter dat het probleem werd veroorzaakt door WPA3 of de combinatie WPA2/WPA3. Alle problemen met Apple apparaten opgelost door WPA2 te forceren.