Programma terugkijken werkt vaak niet

Sinds enkele weken werkt bij ons het terugkijken structureel niet meer naar behoren. Vrijwel iedere dag wanneer ik het journaal van 18:00 uur wil terugkijken werkt het niet. Het terugkijksymbool (cirkelvormig pijltje) staat al wel bij de uitzending maar toch krijg ik de foutmelding S151 (programma niet beschikbaar).
Voorheen moest ik ook wel eens wachten totdat het pijltje in de gids verscheen maar het was tenminste duidelijk. Bovendien kwan het veel minder vaak voor.

Daarnaast loopt het verder kijken bij overgaan naar het volgende programma vrijwel nooit meer door. In het verleden ging dat wel (weliswaar met een korte hapering of een herhaling van enkele seconden maar daar is goed mee te leven).

Dat verder kijken werkt alleen als je eerst live naar de zender gaat.
Als je vanaf een andere zender live gaat kijken, stopt de uitzending.

Ik vind al die rare kronkels ook heel vermoeiend.
Iedere update veranderd er wat, zonder uitleg.

Niet altijd dus. Als ik weer terugga naar de gids en het volgende programma kies dan word ik weer geconfronteerd met dezelfde S151 foutmelding als het voorgaande prpgramma en moet ik weer enkele minuten wachten. Het werkt wel wanneer het programma nog loopt en ik snel genoeg ben om begin gemist te kiezen maar dan moet het prgramma (1 Vandaag in dit geval) nog lopen.

Als het niet kan dan kan het gewoon niet (jammer maar in die zin prima) maar het heeft gewerkt en nu niet meer. Als het ooit gewerkt heeft dan wil ik gewoon dat het blijft werken…

Die S151 krijg je als CD de uitzending nog niet klaar heeft staan om als gemist te kijken.
Wie bezig is is met de begin gemist stream, heeft daar niet mee te maken.
Soms heb je geluk en is de reclame nog een onderdeel van de uitzending.
Dit klaar zetten, duurt soms wel meer als 20 minuten.
Ik heb wel eens de tijd opgenomen van een 15 minuten durende journaal.
Dat duurde ook 15 minuten, totdat het weer beschikbaar was.

Blijkbaar komt bij CD niemand op het idee, om deze 2 systemen vloeiend in elkaar over te laten lopen.
Of ze krijgen het niet voor elkaar.

Dat ze bot een S151 foutmelding geven, is klungelig.
Alsof er iets onverwachts gebeurt.
Daar is na al die tijd, al lang geen sprake meer van.
Het is een bewuste keuze, om klanten een foutmelding te serveren.

Als een programma klaarstaat om teruggekeken te worden dan krijg je het symbool van terugkijken te zien in de gids. Dus als ik dat symbool zie (cirkelvormig pijltje) dan zou het programma terug te kijken moeten zijn. Maar toch krijg ik de S151 foutmelding. Dus ofwel het terugkijksymbool krijg ik onterecht te zien, ofwel er is een additioneel probleem waardoor het terugkijken niet lukt. Maar wat het ook is, het is een vervelend probleem wat er aanvankelijk niet was. En als het gewerkt heeft dan wil ik eigenlijk gewoon dat het weer gaat werken…

Error 151 = Bel de Helpdesk
https://helpdesk.freedom.nl/ik-krijg-een-foutmelding-wat-moet-ik-doen

Dan kan ik wel iedere dag de helpdesk bellen.

Al deze ellende terugkijken, pauzeren, kort stilstaan beeld zelf al een aantal malen opgenomen wat volledig gefragmenteerd was etc. heeft ons besloten CD op te zeggen. We gebruiken nu NLZiet een dag of tien en vooralsnog is dat een genot, geen haperingen en stilstaande beelden. Ook gewoon weer reclames kunnen doorspoelen bij pauzes of terugkijken. Alleen bij de programmagids van NLZiet zou nog wel het een en ander te verbeteren zijn maar wie weet in de toekomst? Voorlopig kunnen we hier goed mee leven en ook nog een stuk goedkoper!

Mee eens. Maar ik zie geen enkele toenadering van Freedom om klanten tegemoet te komen.
Inzicht in status en voortgang bijvoorbeeld.
Wat ik ook hier zeg: Nieuwsbrief 57 - 3 van mbsnl - geen reactie.

Erg vervelend inderdaad en al vaak gemeld. Maar er wordt gewoon niets aan gedaan.
Het lijkt erop dat het “omzetten” van een programma om terug te kunnen kijken pas begint wanneer het programma afgelopen is, en het duurt erg lang voordat het klaar is. Als het omzetten (indien dat al nodig is) parallel zou lopen aan het programma zelf dan was het beschikbaar meteen wanneer het programma is afgelopen. Bij andere providers kan dit dus bij CD moet dit ook kunnen. Het is alleen een kwestie van willen.
Wanneer het terugkijken moet overgaan naar het volgende programma dan lukt dit alleen wanneer het volgende programma ofwel nog bezig is ofwel al lang afgelopen. Wanneer je weer in het tijdvenster terecht komen dat het nog verwerkt wordt dan stopt het terugkijken. Dit is vooral een probleem wanneer er korte programma’s elkaar opvolgen.

Na een herstart kreeg ik build 113839 2023-07-03 op de Amino.

De Amino nog maar eens aangezet. Afwachten of hij nu goed genoeg gaan werken… (zoniet ga ik weer terug naar de Chromecast…)

Het werkt tot nu toe beter. hier met de update.

Inmidels zijn we minstens twee Amino updates verder en er is niets in positieve zin veranderd. Wat er wel is vernaderd, is dat het nu vrijwel nooit meer werkt; het is altijd hetzelfde: Journaal van 18:00 terugkijken werkt niet, ik moet wachten op het “terugkijk-symbool” (ongeveer dit: :arrows_counterclockwise:) maar zodra dit uiteindelijk verschijnt, krijg ik de foutmelding “S151 programma niet beschikbaar” (of zoiets). Als het programma dan uiteindelijk, na wat wachten, wel start dan is het precies hetzelfde probleem bij het er op volgende programma (1 Vandaag).

Er is in al die tijd dus helemaal niets aan gedaan. Ja, er is een probleem bij gekomen (waarvan ik vermoed dat het ongerelateerd is aan het terugkijk-probleem): soms start een programma, maar speelt minder dan een seconde en het enige wat helpt is het herstarten van de Amino.

Ik weet ook niet exact hoe het in elkaar steekt.
In mijn beleving moet het begin gemist systeem blijven werken totdat de uitzending gemist beschikbaar is.
Echter is dit niet zo, soms duurt het wel een half uur, totdat de uitzending weer beschikbaar is.
Dat dit gebeurt bij 1Vandaag of nieuws, stoort me ook enorm.

Zoals ik begrepen heb, zijn alle dingen ook niet in de handen van 1 partij.
Zo zijn er ook Amino updates, waar CD hun software weer op aan past.

Dat met die korte tijd heb ik ook wel eens gehad.
Er staan dan gewoon verkeerde tijden bij de uitzending.
Soms staan er ook allemaal nullen in en werkt het helemaal niet.
Door te herstarten leest het systeem de getallen opnieuw.

Ik vraag me ook af, aan welke bevindingen heeft Freedom iets heeft om het te verbeteren.
Na zoveel tijd, ga ik niet iedere fout rapporteren.

Sommige dingen kunnen ook ontstaan door een bepaalde manier van gebruik.
Zo was dat met een vorige versie, dit het geval met doorspoelen.
Dit is gelukkig opgelost.

Ook de Fritzbox kan door overbelasting slecht gaan presteren.
Dan kun je ook storingen krijgen op het gevoelige tv systeem.
Even een nieuwe Linux distributie delen met torrent, is zoiets.
Maar ook veel veranderen in de Fritzbox.
Er hangen hier ook 10 dect apparaten en 3 repeaters aan het ding.
Dit is niet nieuw en was met xs4all ook al zo.
De 7490 heeft daar minder last van als een 5490, vanwege het dubbele geheugen.
Van de 55xx modellen, weet ik nog steeds niet of de poorten nu stabiel zijn.
Zit wel te denken om een 5590 te kopen om mijn 5490 te vervangen.

Ik gebruik geen Fritzbox. Ik zeg daarme niet dat het niet aan mijn router kan liggen maar het is niet waarschijnlijk, temeer omdat e.e.a. ofwel “spontaan” goed gaat werken, ofwel een power cycle van de Amino de “oplossing” is.

Ook wil ik niet bij iedere storing in de pen kruipen maar ik krijg wel dagelijks commentaar van mijn huisgenoten die inmiddels liever een andere TV provider willen.

Mijn frustratie gooi ik er hier af en toe uit (met name als de forumbot me vraagt of mijn vraag is beantwoord) in de hoop dat het duidelijk maakt hoe hinderlijk dit soort dingen is en hoe hinderlijk het is dat ik de indruk krijg dat er helemaal niets aan gedaan wordt.

1 like

[quote=“Roy, post:1, topic:3814”]
S151 (programma niet beschikbaar).
[/quote]
Als je geduldig wacht, 15 tot 20 minuten, dan is het programma beschikbaar om te bekijken. Eerder lijkt het programma beschikbaar maar dat klopt niet. Geduldig wachten en regelmatig op “OK” drukken tot de foutmelding verdwenen is!

Het klopt dat 15 a 20 minuten wachten helpt. Maar waarom kan dat niet gewoon 0 minuten zijn zoals bij de concurrerende TV aanbieders? Ik kan begrijpen dat die wachttijd er initieel zou zijn geweest toen CD net begon. Maar dat het nu nog steeds zo is is gewoon onvergeeflijk. Daar moet echt wat aan gedaan worden! Kijk, als het nu 1 minuut was dan viel er misschien mee te leven…

Wij gebruiken de "terugkijk"functie vaker dan live TV. Ik was gewend dat het alrijd een minuut of wat na afloop van het programma kon duren voordat je kon terugkijken. Maar dan liep het altijd vlot bij de publieke zenders.

De laatste weken gaat het vaak maar niet altijd mis: bij programma’s van dezelfde dag maar ook de vorige dagen moet je lang wachten, soms pas na de 3e of 4e poging wordt de draad opgepakt. Dit gebeurt met de NVidia Shield RV Pro maar ook de CD STB.

Meer mensen die er de laatste tijd last van hebben?.

Klopt. op mijn Amino is het ook weer extreem.
Ook uitzendingen die al een uur beëindigd zijn, lukt niet.