Radiostilte vanuit Freedom (2)

Ik heb half december 2023 (twee keer) een aansluiting via Delta bij Freedom aangevraagd.
Ik heb tot dusver een mailaccount heb gekregen en verder houdt de communicatie wel op. Is dit de gang van zaken mbt communiceren met klanten? Not h@appy…

Hey, bekend verhaal. Idem hier.
Toen er eindelijk een van de mensen van Freedom reageerde dat ie wat na zou gaan zoeken hier op het forum, werd het sindsdien ook weer angstvallig stil.

Maar hey we moeten het allemaal maar oke vinden. Annuleren kan ook niet, want ondanks dat het een pre-order is en ze totaal geen informatie afgeven zit je er wel aan vast.

Ik hoop dat Freedom op hele korte termijn hier wat aan gaat doen. Voor mezelf ben ik in ieder geval de opties al aan het afwegen om misschien alsnog het contract nietig te laten verklaren met een omweg.

Ik vermoed dat de (weinige) mensen van Freedom de handen vol, overvol hebben met alle toestanden en variaties die de diverse aansluitingen in Nederland met zich mee brengen.

Zoals je elders in het forum hebt kunnen lezen, is mijn recente ervaring (Fiber Operator) dat:

  • De aansluitingen “anders” waren als verwacht
  • Door de fibernetwerkbeheerder de aansluiting op een andere fiber werd afgeleverd als origineel verteld (wij hebben 2 fibers in huis)
  • Voor deze andere fiber, andere fiberkabels nodig waren. De origineel geleverde kabels bleken “verkeerd type” toen duidelijk werd dat het “andere fiber” werd
  • En de Freedom mensen op een vrijdagmiddag een apollo-13 oefening hebben moeten doen (“maak kabel type A geschikt voor aansluiting type B, gebruik alleen de spullen die de klant heeft”) waarbij uiteindelijk een werkende oplossing kwam
  • De Fiberbeheerder vervolgens de patches verkeerd gemaakt heeft waardoor ook dat niet werkte, en de beheerder aangestuurd moest worden om ook dit te corrigeren (en dit aansturen kan Freedom weer niet zelf, dat moet via een andere partij)

Uiteindelijk type ik nu over deze aansluiting, alles werkt, ik haal 960 mbit/sec en heeft Freedom zelfs een mooie geste gedaan voor de “verloren aansluit-tijd” waar we bij de Scouting blij mee zijn.

Bij XS4all was het zo dat ze gebruik konden maken van grote broer KPN die een heleboel dingen voor ze kunnen laten regelen (en ging ook dat nog wel eens heel erg fout!). Het aantal Freedom klanten is kleiner, het aantal variaties is groter, dit kost heel veel tijd en er is een kleine club die 't allemaal recht moet houden. En als de leveranciers er nog een potje van maken (zoals gebleken is) dan ben ik bepaald niet jaloers op wat ze allemaal moeten doen.

“Niet reageren” is natuurlijk niet goed maar, wat zou jij doen in deze situatie? Ik zou eens bellen - soms is er een wachtrij, maar ik heb ook een paar keer gehad dat ik moest rennen om m’n klantnummers bij de hand te hebben, en, zoals gezegd, het is keurig opgelost en ik hoop vele jaren nu m’n abonnement te kunnen betalen zonder de helpdesk verder te belasten.
Niet emailen, maar bellen, en denk aan bovenstaand.

Zouden mensen die “Delta doen”, kunnen posten hoe het verloopt? Zie Aantekeningen bij omzetten AON naar GPON in Eindhoven als voorbeeld.

2 likes

Goed verhaal dat stipuleert dat variatie in van alles, veel resources lijkt te kosten om benodigde afstemming daarin te verkrijgen. Zeker wanneer “ticket” wat meer inzet vraagt dan een level 1 of 2 reactie van “zie boek” of “regel” operatie.

In die “stress” zetelend, zou een organisatie juist vooral pas op de plaats moeten maken door geen nieuwe werk aan te nemen. Werk dat anders zelf weer zorgt voor stuwing en irritatie omdat wachtenden geen reactie krijgen.

Ik vermoed ook dat de “help-desk” vooral een “crash desk” lijkt te zijn die organisatorisch gerelateerde brandjes aan het (af)blussen zijn. Iets dat niet is op te lossen met een avondje “tickets” wegwerken.

Zelf mail ik bij voorkeur, in gedachte dat dit in “complexere zaken” juist (ons) rust kan brengen omdat het verwerken dan procesmatig kan verlopen. Niets is vervelender om een inhoudelijk overleg, een volgende keer weer in een andere vorm te moeten oprakelen.

Zojuist even gebeld. Mijn aanvraag van 27 december 2023 blijkt een zgn. ‘Delta preorder’ te zijn. Dit soort aanvragen duren gemiddeld drie maanden volgens de helpdeskmedewerker. Als ik dat had geweten had ik mijn kabelabonnement bij Delta wel wat langer aan kunnen houden |-(

Ik lees uw reactie met ontzetting. Bent u gek?

Waar komt dan het idee bij u vandaan, dat PtrO een tekst generende robot is?

Kunnen we het alsjeblieft constructief en vriendelijk houden? Hier schiet niemand iets mee op en is zonde van de tijd.

(ik ga dit onderwerp “dempen” zodat ik het niet meer zie)

Kunnen we ons bij het onderwerp houden?

1 like

Mijn evervaringen met delta tot nu toe:
Tijdens een black friday bestelde ik glasvezel bij Delta. Een jaar lang 1 Gb/s up en down voor rond de 40 euro. Ik dacht dat neem ik en dan kan ik simpel overstappen naar Freedom op Delta.
Een bevestigingsmail ontvangen met daarin een enge boodschap. Er zouden bijkomende kosten komen omdat ik nog geen fysieke glasvezel aansluiting heb. Hier en daar in ons dorp rondgevraagd en steeds kreeg ik het antwoord dat die kosten rond de 1800 euro waren… Mail gestuurd naar Delta waarop ik antwoord krijg dat de aannemer van hen pas een bedrag kon noemen. Even later een mail van de aannemer dat hij pas over 6 maanden tijd had voor een aansluiting. Jullie snappen dus dat ik er van af zag…
Wordt misschien vervolgd.

Nog steeds een gelukkige gebruiker van Freedom via het DSL netwerk van KPN

Je snapt dat Freedom hier helemaal buiten staat en dat ik van hen niets hoef te horen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.