Rocky start - Internetverbinding na 3 dagen nog niet opgeleverd (overstap)

Mijn overstap van Odido naar Freedom (vooral vanwege fixed IP) dacht ik goed te hebben gepland. De overstap zou op 12 augustus gerealiseerd worden. Ik heb - zoals verzocht door Freedom - de apparatuur die aan het glas hing op de avond van 11 augustus, uitgezet. Wanneer de nieuwe ONT aangezet kon worden, werd niet vermeld.

Op de opleverdag (12 augustus) heb ik 's-avonds (rond 20:00) de ONT aangezet. Het PON lampje knippert groen, power uiteraard aan, en LOS lampje uit.

Apparatuur weer uitgezet, en de 13e maar eens gebeld met de helpdesk, die hebben een ticket aangemaakt bij ODF en toen bleef het stil. Vandaag (14 aug) als ik de ONT aanschakel, nog steeds geen verbinding. PON lampje knippert groen (2x per seconde ofzo).

Ik heb zojuist maar een mail gestuurd aan de helpdesk wat nu te doen. Misschien helpt het als er een monteur langskomt? Kan die toch net even andere kanalen bewandelen, om de boel in orde te maken?

Al met al dus een “rocky start”. Ik baal er enorm van, een internetverbinding is toch wel cruciaal voor mijn werk en gezin. :frowning:

Benieuwd of er nog gouden tips zijn vanuit de community.

Groeten.

Opnieuw naar de Freedom helpdesk bellen.

misschien tip?

weet je zeker of de glasverbinding goed zit ? Controleer nog even voorzichtig
( fiber is mechanisch niet sterk )

Verder:

Volgens mij duurt het even voordat de ONT en de ‘overkant’ synchroon lopen.
Dus mijn tip:

  • eerst even 5 min. de ONT spanningsloos maken (stekker er uit)
  • doe ONT AAN en laat de ONT gewoon lange tijd pruttelen (paar uur)

Net helpdesk gesproken. Ze zijn ermee bezig, maar kunnen verder ook niks vertellen. Ze weten ook niet waarom het fout is gegaan, anders dan “de belichter is ermee bezig”.

Ik heb nu wel het advies van de HD om de ONT aan te laten staan, dat was voor vandaag nog niet duidelijk. Dat past dus bij het bericht hierboven van @Drs_W … ben benieuwd, vanavond nog een keer kijken.

Als je de Fritzbox hebt dan kan je Push service instellen, met name het item ‘Huidige IP-adres’ en de afzendergegevens. Je ontvangt dan een mail zodra je internetverbinding online komt.

Nog geen oplossing, helaas. Zelf ook maar even gaan kijken… HA en snotverkoffie, terwijl ik dit typ, verandert de ONT Registration status van “O2(Standby State)” naar “O3(Serial-Number State)” … er is iets aan het gebeuren. Zou het dan toch nog goedkomen? :eyes:

Zie evt https://forum.huawei.com/enterprise/en/how-to-register-huawei-ont-and-go-online/thread/667283972914298880-667213871523442688

Nou nou nou…?

Laat ons niet in spanning.

Nope. Nog geen oplossing. ONT gaat van Registration Status O2 naar O3 en weer terug. Dus… vraag ik me af; is het juiste SN geregistreerd in de OLT en klopt het dat het password leeg moet zijn?..

Het vervelende is, dat je met Freedom Internet contact hebt met een eerstelijns helpdesk. Dat is voor 98% van de support cases vast helemaal prima, maar voor die 2% wil je gewoon met de mensen in de oplosgroep spreken.

Naja, afspraak is nu dat ik het nog even de tijd geef tot volgende week. Als het dan nog steeds niet werkt, komt er een nieuwe ONT (hmmm). Ik heb gevraagd of er dan meteen maar een monteur meekomt, dan kan die de boel in orde maken…

Hosanna en Jolijt!

Vandaag belde de helpdesk rond een uur of vier; Groen licht, ze konden mijn kant van het netwerk zien :slight_smile: . Toen ik thuiskwam meteen de PPPoE verbinding in orde gemaakt, VLAN toegevoegd, voila, online!

Nu snel de DNS wijzigingen doorvoeren (ff kijken of Freedom ook mijn domeinen kan overnemen) en alles in huis zou weer moeten werken. De zonnepanelen zuchten van verlichting, eindelijk kunnen ze hun gegevens weer kwijt aan de cloud. ;). Home Assistant komt vast ook weer netjes online.

Naja, al met al dus een Rocky Start (12 aug gepland, 16 aug operationeel), maar hier dan nu toch weer een nieuwe Freedom-klant online. Snelheid kan nog wat beter (meting bedraad, maar wel via switch en met ander verkeer op de lijn. Morgen even rechtstreeks meten op de ONT).

2 likes

PS. Post-mortem ontbreekt vooralsnog (tenminste, niet inzichtelijk als klant)… Wel nieuwsgierig naar waar dit nou was misgegaan, uiteraard.

“between a rock and a hard place”.

Allereerst proficiat dat de aansluiting werkt. Ik heb begin dit jaar een technologie-overstap gemaakt (naar een andere belichter als bestaand Freedom klant) en daar gingen ook dingen mis zoals elders op het forum te vinden is.

Het is geen excuus, maar het is voor Freedom niet gemakkelijk. KPN4all re-labelde de dienstverlening van KPN en kon op grote broer KPN terugvallen voor local-loop problemen (aansluitingproblemen). De KPN4all dienst was ook alleen leverbaar via KPN, een KPN4all aansluiting via een concurrerend netwerk, dat gebeurde niet. En dat maakte bepaalde dingen gemakkelijk.

Freedom mist voordelen van schaal, en heeft te maken met ruim een dozijn verschillende belichters. In tegenstelling tot KPN, waar een monteur sleutels had, moeten deze belichters vaak werken via de eigenaren van de infra, die ze zelf niet zijn en de typische storingsmonteur heeft geen sleutels om “dingen op te lossen” - ze kunnen constateren dat er geen licht is en dan gaat er een ticket van de belichter naar de beheerder.
En wat erger: al die operators hebben hun eigen ticketsystemen, hun eigen tools en daar zit geen vaste lijn in.

De helpdesk is een andere issue - ze kunnen met de huidige schaal niet domweg een gebouw volzetten met helpdeskers. De mensen die je aan de lijn krijgt zijn beperkt in wat ze kunnen en mogen, en Freedom kan helaas niet de tweedelijns hiervoor inzetten - dan loopt jouw aansluiting mss wel, maar krijgen ze het eigen werk niet meer gedaan.

Uiteindelijk “komt het allemaal goed” maar die overstapdagen zijn lang en de communicatie moeizaam. Dat zou je niet willen hebben maar zo werkt het nu,

De wil is er, en alhoewel direct contact met de tweedelijns niet kan wordt er wel meegekeken en meegewerkt. We zullen het ermee moeten doen, en kunnen alleen hopen dat door groei het bij Freedom gemakkelijker gaat.

“Als 't werkt, werkt 't ook als een speer”. Dat dan weer wel.

Dank voor je uitgebreide toelichting, @GeertJan ! Ik snap het issue David - Goliath. Voelt goed om nu bij Freedom te zitten.

Dat het “werkt als een speer”, ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Zie hieronder de grafiek van de gemiddelde en maximum snelheid per dag. Voor de gap Odido, daarna Freedom. De uploadsnelheid (ook gemeten via speedtest.freedom.nl) ligt ver onder de beloofde 1024 Mbit/s…

Nu doe ik niet heel erg vaak een grote upload, maar beloofd is beloofd, toch?


Gebruik de speedtest servers van Freedom niet. Deze geven namelijk een afwijkend resultaat per browser. Ik ga er even intern achteraan of we deze niet offline moeten gaan halen tot dit issue gefixed is.

Gebruik liever de speedtest servers die we hier benoemen (en volg de instructies voor het doen van de speedtests) Hoe test ik de snelheid van mijn internet? | Freedom Helpdesk

2 likes

Het lijkt erop dat de speedtest spullen van Freedom niet meer actief zijn: speedtest.freedom.nl gaat nu naar een helpdeskpagina die verwijst naar andere servers. En dat is jammer, want ik had met de Freedom servers goede resultaten, alhoewel dit nog wel van dag tot dag en per tijdstip varieerde.

En met de diverse tests op het Internet zijn de resultaten waard wat je ervoor betaalt (hint). Dat was de reden dat ik de Freedom tests gebruikte (verleden tijd) (hint!).

Voor de goede orde, mijn test van een paar minuten geleden, terwijl het weekend begonnen is, mensen het journaal bekijken en spullen downloaden voor vrijdagavond:

Ik heb ook tests gezien waarbij de download opging tot 920 en hoger. En bij downloads is de variatie nog groter. Je doet er wellicht verstandig aan om dit eens opnieuw te testen wanneer joesjoepend Nederland op een oor ligt.

Zoals aangegeven door @bastiaan snelheidstest gedaan. Direct bekabeld, op een snelle machine met ssd, elk half uur (tussen 19 en 08 uur), zonder additionele load op het netwerk, dus ook midden in de nacht.

De resultaten zijn imho niet wat je mag verwachten van een 1Gb/1Gb verbinding. :thinking: . De snelheid bij Odido was ook niet 100%, maar wel heel veel beter dan dit… Zit er nog een limiter op?

Samenvatting
Gemiddeld Down: 552 Mbps
Gemiddeld Up: 111 Mbps
Max Down: 767 Mbps
Max Up: 151 Mbps

Metingen
[2024-09-07 19:06:19] Ping: 8.263 ms, Download: 239.26 Mbps, Upload: 42.69 Mbps
[2024-09-07 19:17:31] Ping: 7.843 ms, Download: 673.74 Mbps, Upload: 151.23 Mbps
[2024-09-07 19:47:45] Ping: 7.869 ms, Download: 509.69 Mbps, Upload: 132.33 Mbps
[2024-09-07 20:18:02] Ping: 8.152 ms, Download: 541.35 Mbps, Upload: 113.86 Mbps
[2024-09-07 20:48:19] Ping: 5.815 ms, Download: 409.79 Mbps, Upload: 132.74 Mbps
[2024-09-07 21:18:37] Ping: 6.616 ms, Download: 767.26 Mbps, Upload: 115.12 Mbps
[2024-09-07 21:48:52] Ping: 7.69 ms, Download: 677.60 Mbps, Upload: 129.49 Mbps
[2024-09-07 22:19:07] Ping: 7.163 ms, Download: 726.03 Mbps, Upload: 111.35 Mbps
[2024-09-07 22:49:23] Ping: 5.443 ms, Download: 671.08 Mbps, Upload: 115.94 Mbps
[2024-09-07 23:19:39] Ping: 6.914 ms, Download: 712.44 Mbps, Upload: 134.16 Mbps
[2024-09-07 23:49:53] Ping: 6.237 ms, Download: 502.50 Mbps, Upload: 129.78 Mbps
[2024-09-08 00:20:10] Ping: 9.479 ms, Download: 504.41 Mbps, Upload: 109.04 Mbps
[2024-09-08 00:50:28] Ping: 7.134 ms, Download: 477.25 Mbps, Upload: 119.24 Mbps
[2024-09-08 01:20:46] Ping: 11.077 ms, Download: 302.97 Mbps, Upload: 99.33 Mbps
[2024-09-08 01:51:09] Ping: 8.745 ms, Download: 427.91 Mbps, Upload: 116.47 Mbps
[2024-09-08 02:21:28] Ping: 8.968 ms, Download: 503.84 Mbps, Upload: 118.69 Mbps
[2024-09-08 02:51:46] Ping: 7.087 ms, Download: 518.39 Mbps, Upload: 124.29 Mbps
[2024-09-08 03:22:03] Ping: 8.278 ms, Download: 486.67 Mbps, Upload: 103.05 Mbps
[2024-09-08 03:52:21] Ping: 9.935 ms, Download: 404.95 Mbps, Upload: 103.61 Mbps
[2024-09-08 04:22:40] Ping: 8.361 ms, Download: 703.09 Mbps, Upload: 115.82 Mbps
[2024-09-08 04:52:55] Ping: 8.121 ms, Download: 679.35 Mbps, Upload: 110.90 Mbps
[2024-09-08 05:23:12] Ping: 8.468 ms, Download: 742.49 Mbps, Upload: 111.25 Mbps
[2024-09-08 05:53:27] Ping: 7.535 ms, Download: 762.82 Mbps, Upload: 104.09 Mbps
[2024-09-08 06:23:43] Ping: 10.375 ms, Download: 600.26 Mbps, Upload: 75.30 Mbps
[2024-09-08 06:54:00] Ping: 10.258 ms, Download: 395.89 Mbps, Upload: 83.70 Mbps
[2024-09-08 07:24:20] Ping: 10.755 ms, Download: 436.13 Mbps, Upload: 111.42 Mbps
[2024-09-08 07:54:39] Ping: 10.878 ms, Download: 532.34 Mbps, Upload: 94.66 Mbps

Blij dat ik gelijk naar Freedom ga bij Ziggo vandaan. Over 1½ week kan ik de snelheid van Freedom checken

Test van voor de vakantie:

Tja… Gemiddeld Down: 552 Mbps, gemiddeld Up: 111 Mbps is natuurlijk niet wat we zoeken. Zeker niet als je ook naar de maxima kijkt (767/151). Omdat de Upload bij Odido toch wel veel hoger was (factor 4 a 5), en ik nog steeds op dezelfde vezel zit, ga ik er vanuit dat er iets softwarematigs aan de hand is. Afaik is de hardware achter mijn glasvezel niet veranderd…

Heb maar een mailtje gestuurd aan de helpdesk. Zien of zij iets kunnen.

Welke server en welke software gebruik je om je snelheid te testen? Ik heb moeten ervaren dat dit heel veel uitmaakt, en dat de default selectie niet altijd gelukkig is…

Ik heb de methodes (1, 2 en 4) gebruikt die door @bastiaan hierboven zijn aangedragen. (https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/hoe-test-ik-de-snelheid-van-mijn-internet)

Wat voor router gebruik je? Er is bekend van een aantal routers dat ze moeite hebben met PPPoE (eventueel in combinatie met VLAN).