Rocky start - Internetverbinding na 3 dagen nog niet opgeleverd (overstap)

Probeer de router als element 's uit te schakelen door de PPPoE verbinding vanuit de PC aan te leggen.

Echter, ik vermoed dat je ‘slachtoffer’ bent geworden van marketiering. Je bent op 1GBit aangesloten maar moet verderop delend, het doen met minder. Ook jammer dat Freedom ook geen speedtest meer levert en je dus in andermans aangelegde buitenbocht moet meten.

@jorik een orbi (RBR50 en 2 sattelieten). Waar is die lijst van routers die “moeite hebben met PPPoE”? … Uiteraard heb ik de metingen bekabeld, rechtstreeks op de router gedaan. Ik denk dat de tweede uitleg meer voor de hand ligt… Irriteert me wel, want Odido kreeg het wel voorelkaar om richting de 1Gb up/down te leveren. Hoewelhoewel… midden in de nacht verwacht ik toch dat ‘verderop delend’ minder van invloed is. En ik heb de hele nacht gemeten, elk half uur.

Ik zie dat er anderen zijn waarbij de performance omlaag ging met een orbi van bridged mode naar routed met PPPoE en VLAN tagging
Performance loss when using vlan tagging and pppoe? : r/orbi (reddit.com)
Ik geloof niet dat iemand echt een lijst bijhoudt, maar er zijn FreeBSD en linux gebaseerde routers, waarbij PPPoE en VLAN tagging niet in hardware gebeurt, maar in software en waarbij je de interrupt configuratie moet “tunen”, anders gaat er iets zo mis in de timing in de kernel, dat de CPU helemaal volloopt en je geen 1Gbit haalt (dit is mijn vertaling van wat er echt gebeurt!)

Zie ook bijvoorbeeld:
Upload snelheid is maar de helft - INTERNET TOEGANG - Freedom Community

Ik ken geen consumenten-hardware dat PPP(oE) in hardware doet. Dat is altijd software. De VLAN-header (IEEE 802.1q) is al jaar en dag werk voor de Ethernet MAC (Media Access Control) chips.

Wat PPP en de verschillende OS-smaken aan gaat:

1 like

Bedankt voor het corrigeren, dit is niet helemaal mijn expertise-gebied, maar de speedtest resultaten zagen er niet des Freedoms uit voor mij en ik had wel eens eerder iets gezien, zowel hier als bij Tweakers, waar bij een overstap van een andere provider (zonder PPPoE) naar Freedom de snelheid omlaag ging met dezelfde router hardware/software en waarbij er eerst naar Freedom werd gewezen. Staat de vraag denk ik nog open of de Orbi van @kkoenen hier last van heeft. Ik vermoed van wel gezien de reddit link eerder. Maar dat is waarschijnlijk pas echt makkelijk te beantwoorden door een andere router te proberen?
Als een FritzBox huren (kortere of langere termijn) een optie is, zou je het daar in ieder geval mee kunnen testen.

Dank voor alle waardevolle tips. Het ziet ernaar uit dat ik een Fritz!box ga proberen in plaats van de Orbi router… ben heel benieuwd hoe dat gaat, wordt vervolgd.

Hier zo: :sunglasses:

YES!! Victorie!! Bleek inderdaad de Orbi Router. Nu een Fritz!BOX aangesloten, en inderdaad vlotte verbinding, rond verwachting.

Draadje opgelost, ik moet nog even mijn port-forwarding en address reservation instellen, maar dan is het echt allemaal klaar. Bedankt @arien en @bastiaan voor het meekijken en vlot oplossen. You Rock! :slight_smile: :+1:

2 likes

Redelijk OT, maar ben wel benieuwd of als je die RBR50 met OpenWRT zou flashen je dan ook met dat ding deze snelheden haalt. De hardware is niet heel extreem krachtig, maar lijkt toch steviger dan een ER-X, waarmee je toch behoorlijke snelheden kunt halen.

Zie ik het trouwens goed dat je een latency van rond de 18ms hebt?

Volgens mij betekenen die getallen met logo’s dat de minimale ping latency 5ms is, en 17ms resp 19ms tijdens downloaden / uploaden.

ahhhh, bufferbloat dus, dank!

For what it’s worth: OPNsense already has mpd5 on board. The program Arien mentions for FreeBSD.