Upload snelheid is maar de helft

Hoi,

Ik kom van Tweak en heb nu 2 dagen Freedom over hetzelfde Cambrium netwerk. Ik hoefde alleen maar VLAN6 en PPPoe in te stellen en was weer online.

Echter vandaag deed ik wat snelheidstesten en mijn upload is maar de helft van de download snelheid. 938 om 444 mbps. Hebben meer mensen dit?
Ik verdenk niet mijn kant van het verhaal want bij tweak had ik dit dus nooit.

Bijgevoegd de plaatjes van de uitgaande poort (glasvezel) van mijn switch.


TX

De upload begint altijd snel maar loopt dan langzaam terug als of er iemand op de rem trapt.

Zo te zien doe je een Speedtest over een VPN tunnel. Doe eerst eens zorgen dat die uit staat en test dan nog eens.

Ik gebruik geen VPN tunnel, dit is Freedom.
Weet ook niet waar dat MEGANET op slaat maar IP komt overeen met wat ik van Freedom heb gekregen.

Wat zegt https://speedtest.freedom.nl ?

Wellicht ten oververvloede, maar heb je de MTU van de PPPoE interface wel correct staan? Of de MTU van de bovenliggende interface.

Ik heb iets soortgelijks gehad toen ik vergeten was om de MTU van de bovenliggende interface op 1508 te zetten, terwijl de MTU van de PPPoE-interface op 1500 stond.

Ja MTU’s staan goed. Althans ETH = 1508 en PPP 1500. De switch doet VLAN en ondersteund jumbo frames. Had oorspronkelijk ook VLAN bij Tweak wat geen problemen gaf, meteen volle bak bij testen.

Vanaf mijn bureau geeft

ping -l 1472 -f google.com

keurig antwoord dus MTU lijkt me geen probleem in deze.

BTW
Ik had vroeger dit zelfde gedoe bij Xs4all wat ze nooit hebben (of willen) kunnen vinden.

Die verbinding met RETN is hier ook knudde.
Ping in sommige richtingen is erg hoog.


31173 Services AB <==> Freedom

Ik heb een hele lading verschillende remotes geprobeerd en de test van Freedom is ook naadje dus dat is het niet.

Ticket (92260980) geopend bij helpdesk. Afwachten dus.

Btw
Services AB is bij mij 939/495

Heb zojuist de switch er tussen uitgehaald en de NTU terug geplaatst rechtstreeks de debian linux server in om de switch uit te kunnen sluiten.
Het probleem is nog steed even groot aanwezig.

Update:
De uploadsnelheid getest bij Freedom fluctueert ontzettend. Tussen de 450 en 800 Mbps / test.
De upload start altijd zeer hoopgevend met 1001 etc om af te zakken naar de 500Mbps.
De download is rock steady.

Kan zo iets overbooking zijn? (ik roep maar wat)

Ik heb dit probleem ook sinds pakweg een maand met mijn KPN glasvezel.
Download snelheid is bij de meeste remote sites okay.

De upload naar KPN is als enige full-speed (930kb/s), lokaal werkt mijn glasverbinding dus prima.
Maar bij alle andere geprobeerde remote sites (Services AB was altijd een van de snelste) is de upload snelheid veel lager.

Update: ik heb eens opnieuw getest en nu is de download en upload bij alle remote sites weer rond de 940kb/s :slight_smile:

Als de verbinding van slag is. Stekker er een 20 minuten uit halen.
Dan zou hij zich opnieuw moeten instellen.

Het is tot nu toe zeker geen vooruitgang tov Tweak,
Maar een jaartje aankijken maar denk dat dit geen blijvertje wordt voor ons.

Beetje alla Xs4all, steeds de beste uit de test tot je er zelf aan begint.

Kun je aangeven tegen welk daadwerkelijk probleem je nu aanloopt, met ‘maar’ 500 Mbit upload?

En misschien Freedom gewoon even de tijd geven om e.e.a. te analyseren?

Fijne Paasdagen!

1 like

ik zou maar gewoon even aan de bel trekken bij de helpdesk, na het eieren eten.

Ik zit ook via Cambrium, maar als ik kijk dan is het meestal 980+ D/950+U Mbps…

Momenteel ~780Mbps Down/ 930Mbps Upload. (er lopen ook nog zaken en tv kijken hebben invloed dus die download kan…)

(er is wat variatie)

Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from Freedom Internet (45.xxx.xxx.xxx)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by 31173 Services AB (Amsterdam) [2.27 km]: 1.156 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 864.50 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 929.07 Mbit/s

CLI speedtest is te kort om het inklappen van de snelheid zichtbaar te maken. Die testen scoren hier ook goed.

Een bekend probleem dus:

1 like

Als de CLI wel de volle snelheid haalt, zit het niet in de verbinding.

Verbinding is een breed begrip maar alles lijkt op laag 1 wel ok te zijn.
Wat er op de lagen daarboven gebeurt heb ik zo mijn twijfels.