Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Het is bij point to point mogelijk om eigen apparatuur in de straatkasten te zetten; niet verplicht. In bijvoorbeeld het oosten van het land heeft Cambrium haar eigen apparatuur in de KPN-kasten staan, waar Freedom over levert. In de rest van Nederland (dus ook juist de Randstad) heeft Cambrium dat niet, en levert Freedom via de KPN-apparatuur op het KPN-netwerk. Daarom kan je op bepaalde plekken ook 1000 Mbps krijgen voor €49 per maand over het KPN-netwerk en kost dat in andere delen van het land iets van €87 of zo.

Dus Delta heeft, zowel bij point to point (AON) als bij point to multipoint (PON) haar eigen apparatuur, en bij AON zou Freedom of Cambrium kunnen kiezen om in bepaalde regio’s eigen apparatuur neer te zetten. Bij PON kan dat niet.

Maar, belangrijker nog, bij AON heb je volledige controle over je eigen lijn, en bij PON heb je dat niet. (Dan zit je met een ONT van de netwerkbeheerder in huis en deel je je lijn met 31 anderen.)

1 like

Ik heb onlangs contact opgenomen met Open Dutch Fiber en kreeg een reactie van de “Manager Commercial & Customer Operations”. Altijd mooi als dingen direct geëscaleerd worden.

Mijn vragen gingen concreet over het type netwerk en het plaatsen van FTU’s. Daar wilden ze het volgende over kwijt:

• Open Dutch Fiber’s netwerk is point to point / AON. (Yay!) Ze noemden ook nadrukkelijk de mogelijkheid van het plaatsen van eigen apparatuur; dat dit voor hen belangrijk is.
  • In flatgebouwen worden FTU’s volgens de planning in alle huizen aangebracht, ongeacht of iemand meteen een abonnement neemt.
  • In eengezinswoningen worden FTU’s kosteloos geplaatst zodra je een abonnement afsluit.
  • Freedom levert nu nog niet over het netwerk van Open Dutch Fiber, maar zodra ze dat wel gaan doen, komt ODF dus een kabel naar de woning trekken en de FTU afmonteren. Je hoeft dus niet eerst een abonnement bij T-Mobile af te sluiten en je hoeft ook niet te betalen voor het trekken van de kabel wanneer je later pas wordt aangesloten.

Ervan uitgaande dat wat me verteld is waar is (en ik neem aan van wel), vind ik dit toch wel een aangename mentaliteit van een netwerkoperator.

3 likes

Als je kiezen kan, wat ik dus niet kan. En echt liever PON dan ADSL 6Mbit/s down en 900kbit/s up. Dat is het maximale op mijn adres op dit moment nog :frowning:

Niemand kan kiezen. Het is maar net afhankelijk van wat er ligt en wat er aangelegd gaat worden. Ik heb twee AON-lijnen m’n huis binnenkomen (KPN en Delta), en bij m’n ouders worden er het komende jaar een AON-lijn (van Open Dutch Fiber) en een PON-lijn (van KPN) aangelegd. En eigenlijk wil ik gewoon Freedom-verbindingen op al die lijnen hebben, voor redundancy.

Maar bij het gros van de mensen zal een nieuw aangelegde glasvezellijn PON betreffen inderdaad. En zodra KPN glasvezel heeft uitgerold, zetten ze na drie jaar het kopernetwerk uit. Dus dan zou ook een degelijke VDSL-optie (m’n ouders halen 100/30Mbps over een enkel aderpaar bijvoorbeeld) wegvallen ten “faveure” van GPON met zo’n Nokia-ONT.

@Kevin TNX voor het uitzoeken! Als medewerker van een provider krijg je toch wat gedetailleerdere informatie los dan als privépersoon.

Goed nieuws dat je het van Open Dutch Fiber bevestigd hebt gekregen. Inmiddels was ik ook dit bericht tegengekomen waarin o.a. staat vermeld:

Jordi Nieuwenhuis, co-founder of Open Dutch Fiber, said: "High-quality and reliable fiber connectivity is essential for the Netherlands and this has only been accelerated with the structural changes to working patterns of companies and citizens brought about by the COVID-19 crisis. We are building a digital infrastructure platform with open access to all operators, to ensure an efficient and rapid deployment of capital resources, while avoiding uneconomical overbuild. We look forward to making a significant contribution to the digitization of the Netherlands to benefit Dutch households and businesses.”.

Goed om deze informatie te hebben!

Zelf woon ik in Ridderkerk, waar de aanleg al is gestart en naar verwachting zijn we Q2 2022 aan de beurt. Vriend van me woont 150m verderop en is ook zeer geïnteresseerd in Freedom. Hij heeft nu Ziggo en loopt tegen allerlei problemen op, maar de telefoonlijnen in het appartementencomplex (jaren 60) zijn op zijn zachtst gezegd brak te noemen en geen alternatief.
Ik woon in een eengezinswoning en zal -als het mogelijk is- O.D.F. wel de vezel naar binnen laten leggen zonder T-Mobile abonnement. Een FTU is toch niets anders dan een passief aansluitpunt (AOP) waar de glasvezel aankomt?

Achter mij worden binnenkort 32 nieuwe woningen geplaatst voor starters (1-2 persoonshuishoudens) en die willen natuurlijk ook een goede internetverbinding (want jong volwassen :grin:). Lijkt mij een potentiële doelgroep.

Is/komt er evt nog foldermateriaal/flyers van Freedom (PDF o.i.d. is ook goed)? Ik vind het niet erg om te lobbyen voor ‘ons’ :freedomvlek:.

Dat zou ik niet weten. Ik werk al een paar jaar niet meer voor een ISP. :wink:

Ik woon een dorpje verder, maar m’n ouders en grootouders wonen ook in Ridderkerk. Ik ben daar alles al aan het voorbereiden (inclusief gaten boren in de fundering en zo, zodat ik zeker weet dat de kabels komen waar ik ze wil hebben). Volgens mij beginnen ze in Bolnes en werken ze van noordwest naar zuidoost, dus eindigen ze in Rijsoord. Oostendam ging dacht ik naar Delta in plaats van Open Dutch Fiber, omdat Delta al AON PoP’s en DP’s door heel Ambacht heeft, en dat logistiek gezien makkelijker is.

STAP58 zeker?

Klopt. Het is inderdaad te vergelijken met een AOP / ISRA. Wellicht dat je iets aan dit topic hebt voor de terminologie:

2 likes

TNX voor het Terminologie rondom glasvezel-topic.

Klopt als een bus, appartementsgebouw met gekleurde aderparen in inbouwdozen en doorvoer naar/van de buren. Coax is via kabelgoten langs de gevels gelegd. Het complex ligt achter mijn woning en we hebben er zelf ook een appartement dat ik momenteel verhuur. Ik probeer samen met mijn vriend (niet mijn partner) glasvezelaanleg als agendapunt op de vergadering van de VVE te krijgen, maar er is sinds de COVID19-crisis nog geen vergadering geweest. De vriend is hoofd ICT bij een groothandel in Alblasserdam en wil dus ook een fatsoenlijke verbinding.

In het kader van Mozes naar de berg en zo:

• andere manier van koppeling, dwz anders dan PPPoE? IPoE ?
  • Als Cambrium (of Freedom) zelf actieve aparatuur zou plaatsen, wordt het probleem dan niet automatisch opgelost (of eigenlijk vermeden) ?

Het alternatief is DHCP. Maar dan moeten wij onze hele netwerk op de schop gooien en zijn we problemen voor IPv6.

Delta staat zelf apparatuur plaatsen in de POP’s (nog) niet toe. Het zou zeker het probleem oplossen.

Dat laatste is interessant. Nog even opgezocht maar in eind 2012 al een keer deelgenomen aan een pilot waarbij volgens mij ook toen eigen apparatuur is geplaatst. Was een pilot met Glasoperator over het netwerk van Caiway (CIF in die tijd).

Maar toen was Delta nog niet de eigenaar van caiway…Zelf denk ik dat op termijn ODF doen wel mogelijk is in de oude gebieden van delta. In de nieuwe gebieden wordt GPON aangelegd dus daar kan geen eigen apparatuur geplaatst worden.

Beweegt Delta nog wel richting PPPoE?

Ik hoorde ergens dat in de Delta gebieden waar meteen XGS-PON uitgerold wordt het een AON netwerk is tot de centrale (dus zonder passieve splitters in de wijk).
In de centrale staat dan de PON apparatuur en is ruimte voor apparatuur van derden.

Weet jij of dat klopt?

Bij ons in het dorp is glaspoort bezig met kabeltjes de grond in te drukken. Termijn is een beetje eind volgend jaar het hele dorp voorzien te hebben. Weet iemand of glaspoort (KPN + ABP) direct beschikbaar zal zijn voor Freedom (onder de KPN netwerk prijzen)? Ze zeggen zelf dat ze GPON en XGSPON gaan gebruiken.

Zojuist brief in de bus. Nog steeds niet helemaal duidelijk wat te doen.
vermeld wordt dat als we internaf gaan nemen van t-mobile er dan gratis een aansluiting in de woning aangelegd wordt.
Klinkt als koppelverkoop. Komt nog bij dat het waarschijnlijk via onze VVE zou moeten lopen.

Vraag is wat te doen, wil, overbodig te zeggen, uiteraard geen internet via t-mobile.

En minstens zo belangrijk, hoe krijgen we het voor elkaar dat we direct via Freedom de hele VVE kunnen laten lopen.

Daar is niets geks aan.
Ze zijn de glasvezel gestart met t-mobile
Zodra het draait, komen er providers bij.

Brief T-Mobile over glasvezel in Venlo, Tegelen, Blerick en Belfeld in oktober 2022.

Ik kreeg vandaag deze brief en dat dit vanaf december aangelegd gaat worden door hun partner Open Dutch Fiber. Het gaat om 24.000 aansluitingen. Ik hoop dat Freedom hier mee gaat samenwerken.

Freedom heeft absoluut de intentie om overal internet te gaan leveren en zijn daar ook hard mee bezig met alle onderhandeling.
Krijg je de kans om glasvezel aan te laten leggen, moet je dat zeker doen.
Informeer wel of je het zonder abonnement bij bijvoorbeeld t-mobile ook aan kan laten leggen.

Bij mij lijkt die mogelijkheid er in ieder geval wel.

Vandaag weer een brief ontvangen van t-mobile

Een familie-lid woont in (Noord-) Limburg. Hij vertelt dat de Provincie e-Fiber de opdracht gaf om heel Limburg te beglazen. Daarbij de strikte voorwaarde dat alle providers tegen kostprijs op dat glas moeten mogen.

In midden-Limburg moet via diezelfde constructie dus ook “open glas” worden aangelegd.
Misschien even kijken of je daar iets over kunt vinden ?

Dan kun je meteen naar Freedom-op-glas. Want ik heb begrepen dat Freedom in Noord-Limburg al levert via dit open-glasvezel.

Bedankt voor de tip, dat is weer wat meer informatie over glasvezel. Want ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

In het begin werd DSL van Freedom in een paar maanden tijd, langzamer en langzamer. Dat bleek na lang zoeken aan een van hun geleverde kabels te liggen. Dat bleek een tijdelijke c.q. wegwerpkabel kabel te zijn, die bedoelt is voor beurzen e.d… Na een goede kwaliteit kabel gekocht te hebben is de DSL snelheid sindsdien altijd perfect. Ook had ik veel minder storingen met de Amino tv ontvanger. Ik kreeg nog wel een, waarschijnlijk intern bedoelt, mailtje waarin Bastiaan mijn bevindingen van o.a, hun kabel “gebrabbel” vond, maar goed, ieder zijn mening.

Ondanks dat DSL van freedom sindsdien prima en altijd op volle snelheid werkt, heb ik toch wel interesse in glasvezel. Ik heb even gekeken naar uw tip over e-fiber. Op hun website lees ik betreft mijn postcode: “Helaas, wij gaan in jouw regio (nog) geen glasvezel aanleggen”. De T-Mobile website geeft dit resultaat: “Glasvezel binnenkort beschikbaar!”

Maar ik heb nu tenminste twee potentiële aanbieders in mijn buurt om in de gaten te houden. :slight_smile: