Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Dan lijkt me de 5590 een prima optie, scheelt ook weer een adapter, die zijn er met insteek modules voor:

  • AON
  • GPON
  • XGS-PON
2 likes

Voor the Fritz gebruikers, yup, alleen dat ding komt er hier niet in.

Altijd nog beter dat Chinese meuk van ZTE

Genexis levert een ONT die op de TK01 past.
zie bijv. XGSPON ONT - KPN Webshop

Zijn 7 maanden verder, is er al iets meer te vertellen?

Hmmm, ik lees via de terminologie post dat ik een TY01 grondplaat heb. Lijkt erop dat dat een kleine verbouwing gaat worden om over te stappen naar FC voor de belichting. Het zou nog een maandje moeten duren voor men hier kan leveren, dus tijd zat om verder te spitten. (en de eerste ervaringen af te wachten)

Bij Fiber Crew krijg je een ONT. Daar sturen we ook een patchcover (plastic behuizing die je er op kan schuiven) bij mee die op de grondplaat geplaatst kan worden. Daar kan de fiber patchkabel op aangesloten worden die naar de ONT gaat. :wink:

1 like

Klinkt goed, klik’n’klaar .

Morgen gaat de lijn (of moet ik zeggen belichting) om. Helaas zojuist gebeld door het bedrijf wat de monteur zou sturen; ze hebben morgen TOCH niemand beschikbaar. Met heel veel moeite kunnen ze maandag iemand sturen.

Zoals al aangegeven bij Freedom: ik denk dat ik dit zelf wel kan aansluiten, maar morgen nu dus geen backup als het niet lukt…

@ jnijkamp Is het niet zo dat de monteur de ONT moet registeren? In dat geval zou het kunnen zijn dat we het niet zelf kunnen aansluiten. Maandag aanstaande is mijn overgang gepland.

@jacques1971 ja, dat is heel goed mogelijk. Geen idee. We zullen wel zien. Als het tegen zit, zit ik dit weekend zonder internet. Ach, ook wel lekker rustig :wink: Vooralsnog werkt alles nog gewoon.

Zover mij bekend registreert Freedom het serienummer van de ONT in het systeem van de belichter.

Het aansluiten van de ONT is een peuleschil als je de goede patchcover voor op de FTU en de bij de FTU en ONT passende patch fiber cable hebt.

1 like

[UPDATE] Exact om 10:00 ging mijn verbinding offline. Ik heb het ZTE-kastje aangesloten. Het PON-lampje gaat aan en knippert. Mijn modem ingesteld, maar hij komt nog niet online. Ik vrees dat @jacques1971 gelijk heeft en dat de ZTE nog aangemeld moet worden. Ik ga eens contact zoeken met Freedom om te kijken of er nog iets gedaan moet worden.

1 like

@por okay, dan zou de ONT al bekend moeten zijn. Ik krijg tot nu toe: The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

Er lijkt nog geen route te zijn naar de PPPoE-server.

1 like

PPP gaat niks doen zolang PON niet “up” is. Dat er iets niet in orde is met de registratie lijkt niet onwaarschijnlijk. Bel daarvoor de Freedom helpdesk (088-0115666).

Klopt. Heb net een half uurtje met Freedom aan de lijn gehangen. Bij mij lijkt alles goed te zijn, maar ze kunnen het licht op de lijn nog niet checken omdat ik (nog) niet in de portal van Fiber Crew tevoorschijn ben gekomen. Het patchen lijkt niet helemaal goed gegaan te zijn. Ze gaan nu even met Fiber Crew contacten om dit even uit te zoeken en bellen met mijn circa 3 kwartier terug.
Bijzonder aardige, beleefde en relaxte gasten overigens op de helpdesk (ik had nog niet eerder met ze gebeld).

3 likes

[UPDATE] ik ben weer online! Kennelijk is het aan de kant van Fiber Crew nu goed gezet? Verbinding is een flink pakkie sneller… (100Mbit/s → 1Gbit/s).
Freedom belde nog even terug. Ze gaven aan dat het knipperende PON-lampje wees op iets wat zij nog moesten omzetten. Dat weten ze nu ook weer. Vervolgens werd ook nog aangeboden dat ze de monteur gingen afbestellen en dat ik die ook niet hoefde te betalen.
Over keurige service gesproken!!

5 likes

@ jnijkamp Goed dat het nu werkt .
Heb je al een speedtestje gedaan?
Ping en snelheid? Ben heel benieuwd.

1 like

Ping naar gateway blijft min of meer hetzelfde: 2 ms…

@ jnijkamp is dat over wifi gemeten of over lan?