Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Ik weet niet of het bij Freedom puur een proces is of een commerciële beslissing maar door het hier te benoemen wordt het in ieder geval gezien en wellicht iets mee gedaan.

Moet eenvoudig te automagiseren zijn, aangezien je al een ip adres krijgt. Bij ping reactie, activeer facturatie per middernacht.

1 like

Dat zou in mijn geval één dag gescheeld hebben. Ik ga niet moeilijk doen, maar het was wel netter geweest.

En sinds gisteren is de MTU op GPON van FO/Glasdraad weer 1500.
Goed opgepakt door Freedom.

3 likes

Jacques, ik sta ingepland om de switch te maken op 2 september!

1 like

Ik ben benieuwd hoe het loopt. En ook latency en snelheid.

1 like

Inmiddels aanvraag gestart en op 12 september de overgang :+1:

1 like

Dat is niet helemaal zo. Het is een tijdje geleden dat deze werd gepost, maar wil nog wel aangeven wat er wel gebeurt bij de oplevering van lijnen.

Er is een taak die kijkt naar de verbinding en of we verzoeken op ‘ping’ ontvangen. Wanneer er signaal terug komt zullen we de order verder laten lopen en gaat de facturatie van start.

Enige ding waar we altijd rekening mee moeten houden is dat na een aantal dagen deze orders automatisch doorlopen met of zonder ping antwoord. Dit vanwege klanten die een eigen modem aan de lijn hebben hangen die ICMP verzoeken niet beantwoorden. :wink:

Oh ja, die heb je ook, ik ben zo’n lastpak volgens mij :smiley: .

1 like

@jnijkamp Ben heel benieuwd naar je verbinding.
Hoe ziet de ONT er eigenlijk uit?

De ONT die ik gekregen heb via de post is een ZTE ZXHN F601.

En mijn overgang staat nu gepland op 8 september.

Hoe vaak komt dat voor? Stel dat 25% van de klanten een eigen modem gebruikt, en daarvan 25% ICMP al geblokkeerd heeft voordat de lijn werkt, en daarvan 25% te maken heeft met een storing bij oplevering (meestal patch in POP niet juist geplaatst), dan hebben we het over een op de 64 klanten. Misschien is daarvan driekwart met één telefoontje op te lossen. Voor die 1:512 klanten die dan nog overblijven, kan je na bij voorbeeld 4 dagen toch het abonnement blind laten ingaan, met het risico dat dat in 25% van de gevallen ten onrechte is. Als dan één op de 2048 klanten terecht gaat klagen, stuur je toch een appeltaart?
En uiteraard wordt zijn klacht verholpen.

Als die 25% niet klopt, heeft FreedomInternet ongetwijfeld de echte cijfers. Als het sommetje dan leidt tot een te grote onkosten post aan appeltaarten, kan je altijd nog je proces finetunen en in het laatste geval overgaan op appelpunten.

Mooi compact apparaatje, jammer dat ie niet op de NTU backplate past. (maar beetje klussen kan je 'm er mooi naast laten hangen, 1 ONT, 1 NTU. (nu alleen nog de juiste ader laten monteren :wink: )

Dan lijkt me de 5590 een prima optie, scheelt ook weer een adapter, die zijn er met insteek modules voor:

  • AON
  • GPON
  • XGS-PON
2 likes

Voor the Fritz gebruikers, yup, alleen dat ding komt er hier niet in.

Altijd nog beter dat Chinese meuk van ZTE

Genexis levert een ONT die op de TK01 past.
zie bijv. XGSPON ONT - KPN Webshop

Zijn 7 maanden verder, is er al iets meer te vertellen?

Hmmm, ik lees via de terminologie post dat ik een TY01 grondplaat heb. Lijkt erop dat dat een kleine verbouwing gaat worden om over te stappen naar FC voor de belichting. Het zou nog een maandje moeten duren voor men hier kan leveren, dus tijd zat om verder te spitten. (en de eerste ervaringen af te wachten)

Bij Fiber Crew krijg je een ONT. Daar sturen we ook een patchcover (plastic behuizing die je er op kan schuiven) bij mee die op de grondplaat geplaatst kan worden. Daar kan de fiber patchkabel op aangesloten worden die naar de ONT gaat. :wink:

1 like