Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

@Wil1 Een verbinding aansluiten via UTP doen we hoop ik alleen bij GPON en XGSPON verbindingen. Daar moet het namelijk wel via UTP aangesloten worden omdat er een soort mediaconverter (ONT) tussen komt die het glas naar UTP omzet.

Voor AON-netwerken zou ik zeker kijken of je iets kunt doen met een langere glasvezelkabel (heb er zelf eentje van 15 meter thuis), want anders zul je bijvoorbeeld met NTU’s moeten gaan werken en dat zou ik persoonlijk zoveel mogelijk uit de weg gaan. :slight_smile:

Voor Glaspoort weet ik overigens nog niet of we XGSPON/GPON gaan leveren of AON (en wanneer).

Ligt een beetje aan de kabel. De niet versterkte kabel die ik heb aangeschaft knikt sneller dan mijn UTP kabeltje. (daarom had ik er ook 2 besteld :smiley: ).

Maar ben met je eens dat glasvezelkabel prima gelegd kan worden en dat we niet uit oogpunt van ‘kwetsbaar’ dan maar moeten kiezen voor UTP.

Ik heb Glaspoort gevraagd wat voor type aansluiting het gaat worden. Ik heb hun klantenservice al meerdere malen een email gestuurd, maar ze hebben nog maar 1 keer een mail beantwoord.

Die kwetsbaarheid wordt enorm overdreven is ook mijn ervaring.

Zelfs scherpe knikken in het kabeltje leiden zelden tot breuk. Het is wel zo dat bij een scherpe bocht het licht uit de vezel kan treden, resultaat geen verbinding. En ook bij aan de vezel trekken zal deze niet heel snel breken, het glasvezeltje is elastischer dan de trekontlastingsvezels.

Dit gezegd: alles kan stuk, maar als je de vezel met enig respect behandeld zal ie niet snel stuk gaan.

Glasvezel (ver)leg je niet dagelijks:
leg het hele end dan in een plastic buis en zonder haakse bochten.
Dat moet toch te doen zijn?

Die plastic pijp kun je dan weer netjes wegwerken.

't Is maar een suggestie …

Bij mij loopt er een 25mm tyleenslang naar de tv.
Krijg je nooit een knik in. Heel veel ruimte.
Heb er 3 patch kabels met stekker er aan doorheen gedrukt.

1 like

Het antwoord van Glaspoort. alleen weet ik nu nog niet of het GPON of XGSPON is. En kan ik nu van het glasvezel aansluitpunt in de meterkast naar het 10 meter verder gelegen plaats van de fritzbox 5530 of de 5590 met een glasvezelkabel En wat voor soort kabel moet ik aanschaffen om het voor te bereiden.

Hartelijk dank voor uw bericht.

*Het netwerk wat bij uw adres aan gelegd gaat worden is een PON netwerk. *

*Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. *

Met vriendelijke groet,

Valerie

Ik zou haast zeggen, uitgaan van NTU op glas en dan met cat 6 of beter verder. Cat6 (2002) kan 1Gb over 100m aan, moet genoeg zijn. 10 Gb kan unshielded over 55m en via cat 6a kan over 100m zonder issues. Vanuit gemak is het haast te prefereren dan verder door proberen te vragen. Of men weet het niet of men wil het niet vertellen.

Nog dank voor je antwoord Bastiaan (beetje laat). Mijn kennis schiet heel ver tekort om zelf aan hardware te sleutelen. Ik krijg de Fritz wel aan de praat, en alleen met hulpschermpjes, maar dan houdt het wel op. Maar gaat de oplossing om ‘dan maar’ ‘alles’ via Delta te doen wel samen met het hosten van mijn eigen domein en email-adressen via Freedom? En kan ik dan de FritzBox blijven gebruiken? Ik heb met verschillende Fritzen en routers een goedwerkende WiFi Mesh hier.

@Willem Internet en Mail/Domein zijn 2 gescheiden zaken. Je kunt bij ons los je @freedom.nl adressen behouden en je domein zaken.

Of je een FRITZ!Box kan behouden is het antwoord: Mogelijk ja. Het ligt natuurlijk een beetje aan het netwerk zelf en hoe het aangesloten zal worden bij je. In principe zouden alle providers je de mogelijkheid moeten geven om een eigen modem aan te sluiten welke geschikt is voor de verbinding.

Ik maak zelf ook gebruik van het WiFi Mesh van de FRITZ!Box, dus ik weet hoe fijn het is om dat te behouden. :slight_smile:

De voorbereider van Glaspoort is geweest en gelukkig geen probleem om de aansluiting in de bergkast in de kamer te plaatsen. De plek waar de fritzbox nu zit en alle netwerkkabels samenkomen Dus ik hoef niet zelf een kabel van 10 meter door de kruipruimte te trekken vanaf de meterkast.

1 like

Toch is dat tweede iets wat bij mij ook speelt. Vandaag komt de Freedom monteur mijn Freedom 5530 aansluiten. Als KPNnetwerk mijn aansluiting toch naar GPON heeft veranderd gaat het niet werken, tenzij de monteur voor mijn 5530 een GPON module bij zich heeft. Over een paar uur weten we het.

Toch niet, Zojuist heeft Roamlertech gebeld dat de ingeplande monteur positief getest is op Corona. Er komt een andere monteur, maar niet meer vandaag. Hij zal bellen voor een afspraak.

Ik heb inmiddels een nieuwe afspraak met Roamlertech. En vervolgens voor de zekerheid met de Freedom helpdesk gebeld. Zij hebben het bij KPNnetwerk nogmaals gecontroleerd. Het is naar verluid toch AON op mijn adres.

Glaspoort is nu wat duidelijker. Het wordt GPON op mijn adres.

Is er inmiddels al iets meer duidelijkheid over wat er in Delta Fiber gebied, meer specifiek ex Caiway gebied, gaat gebeuren ?

1 like

De andere monteur van Roamlertech is geweest, maar is er niet in geslaagd een werkende internetverbinding tot stand te brengen. Er is een ticket aangemaakt voor KPNnetwerk, waarvan vandaag een monteur wordt verwacht. Het lijkt erop dat er geen lichtverbinding is in 2 richtingen.
Wel heeft Freedom meteen een factuur gestuurd. Kan dat nu niet even wachten tot de verbinding echt werkt?

Sinds enkele dagen Freedom over Glasdraad (daarvoor over KPN WBA).
Tussen Glasdraad en Freedom schijnt nog Fiber Operator (FO) te zitten.
KPN WBA was op basis van AON, FO gebruikt GPON.
Verder valt op dat de MTU van PPPoE nu geen 1500 meer is, maar 1492. Freedom heeft aangegeven dat dat niet de bedoeling is en dat actie is ondernomen om een MTU van 1500 weer mogelijk te maken.

1 like

Het bleek om een ontbrekende patch in de POP te gaan. Het is nu opgelost.

Sinds 11 juli over naar Freedom via het T-Mobile netwerk in Den Haag en het werkt naar volle tevredenheid. Ruim op tijd de XGPON glas- ethernetconverter ontvangen.

1 like

Die klacht heb ik eerder gehoord. Hoe gaat dit bij andere partijen? Weet iemand dat?

Bij andere partijen (xs4all, Demon, Online, UPC) ging de facturatie (jaren tot decenia geleden) in op de eerste dag na volledig werkend opleveren van de lijn. (modem heeft connectie)

In mijn geval startte bij Freedom de facturatie op de dag van de omschakeling. Ik had de lijn zonder modem en de overstap voor mij was niet anders dan het interface voor xs4all down en voor freedom up brengen. (KPN fiber in beide gevallen, helaas)