Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Ik ga heel even flauw het standaard antwoord wat we nu hebben delen. Maar daar staat in ieder geval wel in wat we op dit moment kunnen vertellen.

Wij willen heel graag ook over het netwerk van Deltafiber gaan leveren. Maar in de nabije toekomst denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
De wil is er op zich bij Deltafiber ook wel, maar er moeten wel wat aanpassingen in het netwerk gedaan worden voordat we dit mogelijk kunnen gaan maken. En dat laat op zich wachten. Ook moeten we dan nog de onderhandelingen voeren.
Mocht hier nieuws over zijn zullen we dit uiteraard direct in de nieuwsbrief vermelden.
Overzicht van Nieuwsbrief | Freedom

Hopelijk willen ze gebruik maken van de technische expertise bij Freedom, anders gaat het ze bij Delta Fiber denk ik niet lukken op enige redelijke termijn …

Dan kunnen we maar hopen dat ze niet te eigenwijs zullen gaan zijn.

Wat gebeurt er als mijn contract bij Freedom verloopt en Delta mij nog geen abonnement via glasvezel kan leveren?
Kan ik dan mijn contract omzetten en lekker bij Freedom blijven?
Ik ben enkel het contact met Delta aangegaan, omdat ik steun wilde betuigen aan het initiatief om glasvezel in Oisterwijk te leggen. Kan ik nu terug?
Het is al officieel dat er overal glasvezel neergelegd gaat worden in Oisterwijk, dus dat doel is behaald.

Ja Ja, Delta wacht net zo lang tot ze voldoende eigen abonnees hebben, daarna mag Freedom onderhandelen! Ik heb uitermate slechte ervaringen met Delta/ Caiway en was blij dat ik kon overstappen naar Freedom via xDSL. Ze besteden hier, Krimpen a/d IJ, wekelijks een vermogen aan fraaie folders.

in Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven - #71 door Anco was de verwachting dat Freedom op Delta in Q1 2022 beschikbaar zou komen.
Nu was en is dit een verwachting en die hebben de neiging niet uit te komen (er zijn nog een paar dagen :wink: )

Is er een grove schatting te geven wanneer Freedom beschikbaar komt op Delta? Of misschien beter te schatten, wanneer Delta verwacht hun netwerk geschikt te hebben?

Op basis van de verwachting Q1 2022 heb ik de keuze gemaakt voor een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement, zodat ik Freedom kan doen zodra deze beschikbaar komt. Een bijgestelde verwachting helpt mij om de keuze te heroverwegen.

Elke datum of tijdspanne die ik je nu ga geven zou ik moeten gaan verzinnen. We weten het nog niet. De wens is natuurlijk om zo snel mogelijk te gaan leveren via elk glasvezelnetwerk.

Op dit moment kan ik je vertellen dat we nog niet actief bezig zijn met het toevoegen van Delta als glasvezelprovider. Dus mogelijk zul je de keuze inderdaad moeten heroverwegen voor nu. Q1 2022 gaat het zeker niet zijn.

1 like

Ik ben eigenlijk benieuwd of er al wat bekend is over Fiber Crew in Hilversum.
Op hun site staat al vermeld dat Freedom levert over het netwerk:

KPN is helaas zooo duur.

Ik woon in Zutphen. Mijn internetverbinding Freedom over koper van KPN is nogal traag, de laatste jaren. Delta onderzoekt of ze gaan aanleggen. Is er een kans dat het gaat lukken om Freedom over Delta te glasvezel te leggen? Zelf doen ze daar geen uitspraken of toezeggingen over. Eerst jaarabonnement bij hen en dan afwachten of Freedom geleverd gaat worden…
MAAR: ik wil HEEEL graag glasvezel van Freedom!!!

Ik zie het hierboven al. Freedom over Delta glasvezel gaat voorlopig niet komen. Zou ik Freedom over koper kunnen houden voor mijn mailafhandeling en voor het streamen en internet Delta gebruiken?

Beide naast elkaar zou moeten kunnen, fiber komt niet ipv koper maar ernaast.

Dat zou mooi zijn. Moet ik alleen nog zien te achterhalen hoe ik dat dan inricht, zodat streamen en up- en download en beeldbellen en zo via glasvezel gaat en email e.d. van Freedom via koper blijft gaan. En wat te doen met wifi… 2 volledig mesh-netwerken? Zou er ergens een soort handleiding bestaan hierover, of heeft iemand het al gedaan die dat wil delen? Helaas ben ik zelf technisch niet genoeg op de hoogte, voor zoiets…

In principe zijn er verschillende opties om verbindingen samen te voegen met eigen hardware. Alleen vraag ik me eigenlijk af of dit voor jou wel een juiste oplossing zal zijn aangezien deze eigen hardware en eigen configuratie zullen hebben.

Daarnaast kan de mail van Freedom ook gewoon over de Delta glasvezel verbinding worden verstuurd. Hiervoor hebben we het Freedom Mail (Freedom Mail | Freedom) abonnement of wanneer je Freedom Founding member kun je dit behouden zonder dat je een internetverbinding aanhoud.

Mocht je toch de koperverbinding van Freedom naast de glasvezelverbinding willen houden, kun je bijvoorbeeld met een stukje eigen hardware er voor zorgen dat de koperverbinding als een fall-back of backup verbinding werkt. Ik gebruik bijvoorbeeld op dit moment zelf een Edgerouter 4 van Ubiquity om 3 internetverbinding samen te voegen. In principe is de scheiding om bepaalde diensten via de koperverbinding te laten lopen en sommige via de glasvezel niet eens echt nodig. Tuurlijk kun je dit wel afvangen met regels die je in de router instelt… maar dit is voornamelijk iets wat je zelf (en natuurlijk met hulp van de community) zal moeten instellen/uitzoeken. Er zijn hier geen kant-en-klare handleidingen voor.

Mocht je het leuk vinden om hier tijd en energie in te steken, dan zou ik dat zeker doen (want spelen met hardware is altijd leuk in mijn optiek). Maar mijn advies is eerder om wanneer je die tijd en energie liever in andere steekt om een Freedom Founding of Freedom Mail abonnement te houden bij Freedom en 1 internetverbinding via Delta af te nemen tot Freedom via Delta kan gaan leveren.

Ja maar wanneer is dat? Tot Delta zelf geen nieuwe abonnees meer werft?

Ik denk dat daar het antwoord ook al op is gegeven hierboven. We zijn druk bezig met het aansluiten van nieuwe glasvezel providers. Wanneer we via Delta kunnen gaan leveren zullen we dat zeker in bijvoorbeeld de nieuwsbrief melden. Op dit moment kunnen we daar niet meer of minder over zeggen dan dat er al gezegd is.

Natuurlijk snap ik dat wanneer je erop aan het wachten bent alles te langzaam gaat, maar weet dat we keihard bezig zijn om meer glasvezelproviders aan te sluiten.

2 likes

Gezien de snelheid van aansluiten bij Delta Fiber heb ik inmiddels maar besloten er geen andere verwachting bij te hebben dan “ooit”.

Het verkoop praatje repte over “in Januarie 2022 kunt U van snel internet via glasvezel genieten”.
De vezel ligt inmiddels al wel 2 weken in de grond tot aan de voordeur buiten, en ik heb nog geen afspraak om de vezel tot binnen in de meterkast te leggen. Daarna moet er nog iemand komen om de vezel af te monteren, en pas daarna wordt een afspraak gemaakt over het levermoment van de apparatuur bij het abonnement…

En dan nog: ik wil eigenlijk alleen een mediaconverter van ze hebben, liefst in de vorm van een SFP module.

Dus Freedom via Delta Fiber, dat kan Soon™

Hier in Oisterwijk heb ik contact gezocht met de aannemer, Circet Nederland.
Deze geeft alleen niet echt thuis. Ik heb gebeld en gemaild, maar geen reactie tot dusver.
Ik weet dus niet wanneer er glasvezel komt en al helemaal niet wanneer Freedom daarover kan leveren.

Dus ik ga nu proberen of ik bij Freedom kan blijven door mijn contract met DSL te verlengen.

Hier in Buren (GLD) is Delta Fiber inmiddels volop aan het graven en steekt er bij bij de meeste huizen een groene spriet omhoog. Over aansluiten in de meterkast is nog niets bekend. Ik hoop dat Freedom snel overeenstemming met Delta kan krijgen.

Ik heb de postcode check gedaan op het adres van vrienden in andere wijk in Heemstede, waar de glasvezel aansluiting door Glaspoort is gemaakt. En gelukkig Freedom levert glasvezel op dat adres. In oktober is ons adres aan de beurt. Er was wat onduidelijkheid in een ander topic. Freedom gaf aan niet met Glaspoort te samenwerken en Glaspoort beweerde van wel. Had ook al de vraag gesteld via email aan de helpdesk, maar na de vraag om mijn postcode heeft de helpdesk nooit meer gereageerd.

1 like

Blijkbaar zijn de onderhandeling met glaspoort in een stroomversnelling geraakt. Goed te horen dat inmiddels ook via glaspoort geleverd kan worden. :+1:

En toevallig beantwoord de helpdesk ook net de email. Alleen adviseert helpdesk om de verbinding glasvezel aansluitpunt naar modem met ehternetkabel te maken en niet met glasvezelkabel. Afstand naar plaats fritzbox is ongeveer 7 meter. Reden glasvezel kabel is kwetsbaar.