Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

In Leiderdorp wordt er nu met blauwe verf op de stoep aangegeven dat er daar wat in de grond zit, het gerucht gaat dat het voor glasvezel van KPN is, maar ik heb liever natuurlijk van OpenDutchFiber… Zit dat erin?

Blauwe strepen doen ze hier voor de waterleiding en gele voor gas.
Hier ligt de glasvezel ook 30cm naast de waterleiding en net iets hoger.
Heb me ooit laten vertellen, dat ze een systeem hebben met die afstanden.
Weet alleen niet of die norm in het hele land hetzelfde is.

Blijkbaar niet, hier in Lelystad ligt het ruim een meter uit elkaar. Linker zijmuur telefoon, rechter zijmuur gas, water en electra, geen flauw idee waar kabel binnen komt en glas ging bij de tussenmuur naar binnen ('73 huis met > 5m breedte, dus dragende binnenmuur, daar is glas langs naar binnen geleid).

Nu vraag ik me af of er al plaatsen zijn met dubbele glasvezel netwerken. Ik zou het helemaal niet erg vinden om van KPN glas af te stappen naar een ander. De kabel is ‘de ander’ uit het duopolie in Nederland, dus daar beginnen we niet aan en ADSL met 750kbit upstream is geen optie hier. Ik zie het echter nog niet zo snel gebeuren, een 2e glasvezel netwerk in een plaats. (Zeker niet in deze uithoek)

Ik bedoel hoe de doorgaande lijnen en buizen in de stoep liggen.
Ze meten vanaf de stoeprand.
Water ligt ook het diepst.(1m)
Binnentreden in de woning kan overal anders zijn.

Kan zomaar zijn, dat Ziggo het laatste stukje gaat verglazen.

We hebben hier pilot wijken gehad, denk 20 jaar geleden.
Daarna, zijn ze gewoon opnieuw gaan graven en een 2e netwerk aangelegd.

Hier zie ik het nut niet echt van in voor een huishouden waarbij 50 mbit al meer dan genoeg is.
De reden dat ik een 2e aansluiting wenselijk is, is dat ik van KPN verlost wil zijn, compleet. (dus ook de lijn)

Hier in Oegstgeest nog steeds geen echte glasvezelinitiatieven in bestaande (20 jr) bouw, kennelijk worden alleen de nieuwbouw appartementen hier in de wijk direct voorzien van glas. (Het glas ligt er dus wel !). 250 m verderop (Leiden) is KPN heel druk aan het graven ! Baal er wel van, kennelijk is het “buitengebied” hier in het voordeel.

Rudi

Delta Fiber begint met graven in Melissant en Dirksland, het schouwen van waar de aansluiting moet komen is in volle gang.

Is met misschien een idee om een overzichtje te maken met welke glasvezel partijen er samengewerkt gaat worden en in welk statium zich dit bevind (in algemene bewoordingen, eventueel met vermelding van knelpunten indien mogelijk)?

Dit inderdaad :wink:

Natuurlijk willen we graag vertellen over de hoed en de rand maar vaak mogen we dat nog niet (NDA) of weten we het nog niet. Daarbij willen we zeker geen valse verwachtingen scheppen.

4 likes

Maar een globaal overzicht zou toch moeten kunnen. Zo’n “managers-dashboard” met groene :grinning:=nu al beschikbaar of geen drempels meer om het zover te krijgen, oranje :neutral_face:=er zijn best wel problemen (technisch, financieel, organisatorisch etc), we weten niet of we eruit komen, rode :rage:- forget it. Deze partij wil echt niet. En geen smiley als er nog niet eens met de partij gesproken wordt. Zelfs als het overzicht alleen maar oranje is hebben we in ieder geval een beetje een idee.

Hier in de gemeente Het Hogeland - ik woon in Pieterburen - is Delta nu een glasvezelcampagne gestart. Voor 11 mei 2022 moet 35% van de inwoners een abonnement afsluiten, dan gaan ze hier in 2023 glasvezel aanleggen. Ook zijn hier in de buurt, nog niet in het dorp, reclames te zien van ViberQ, die ook met glasvezel komen.
Ik wil graag glasvezel, maar ook bij Freedom als provider blijven. Als ik kies voor Delta moet ik nu een abonnement afsluiten bij een van ‘hun’ providers, waar ik dus uiteindelijk geen gebruik van zal maken. Via ViberQ kan ik wel terecht bij Freedom, maar het is onduidelijk of en wanneer die daadwerkelijk hier glasvezel gaan aanleggen. Wat is wijsheid?

Hier op Goeree-Overflakkee is DeltaFiber inmiddels aan het graven, uiteindelijk kreeg iedereen een brief dat ze bij alle woningen de vezel in de meterkast aan wilden leggen, óók als je geen abonnement afsluit.

Stond wel bij dat je dan na een bepaalde datum “aansluitkosten” zou moeten betalen, maar eerlijk gezegd geloof ik daar eigenlijk niet zoveel van.

Als ze geen aansluiting in de meterkast aanleggen als ze de rest van de straat doen, zullen kosten voor een latere aansluiting voor de aanvrager zijn. Die kosten zijn substantieel, want er moet speciaal voor die 1e aansluiting graafwerkzaamheden verricht worden. Als ze langs komen ishet het verstandigste om de aansluiting ‘gratis’ in de meterkast aan te laten leggen. Je weet maar nooit wat daarna jouw voordelen kunnen zijn. Ik zou erg blij zijn met een keuze mogelijkheid tussen de landelijke monopolist KPN en een regionale aanbieder op glas.

Aansluitkosten voor een abonnement zijn er meestal ook wel, maar die worden ‘gegeven’ als je lang genoeg een abonnement afneemt. (en die kosten zijn ook verwaarloosbaar)

Ik laat Delta Fiber de aansluiting in de meterkast ook gewoon aanleggen, zouden ze later moeten graven dan zal dat zeker niet gratis gaan.

Dat hangt wel een beetje van de kwaliteit van de koperverbinding af. Waar ik woon kom ik niet verder dan heel langzaam ADSL. Kabel ligt hier niet. Mijn uploadsnelheid wordt nog in kilobits/sec weergegeven. Kun je nagaan. Ik ga na oplevering van mijn glaslijn naar heldenvan.nu, totdat Freedom levert via Delta. Delta is op mijn postcode de enige glasboer.

Reken je nog niet rijk. Ik heb in 2019 getekend voor Delta/Helden van Nu. In maart 2021 was de schouw. Sinds mei 2021 steekt er bij de achtergevel van mijn huis een groene spriet uit de grond. En als ik bel voor een planning, dan zeggen ze dat het nog een jaar kan duren. Dank je wel, Delta. 4 jaar na de opdracht de boel in orde. Dat is toch wat mij betreft een regelrechte wanprestatie. En ik moet nog maar zien dat het binnen 4 jaar gaat lukken.

Volgens mij willen ze in zo veel mogelijk steden en dorpen reuring en contracten om de concurrentie voor te blijven. Delta is meer geïnteresseerd in handtekeningen dan in werkende verbindingen.

2 likes

Glas door de straat graven gaat nog best wel snel, de aansluiting in huis brengen kost véél meer tijd.

Blijkbaar telt de spriet uit de straat als “aangesloten” op glasvezel.

Er komt glasvezel in Oisterwijk.

Het is zeker nog steeds niet te zeggen wanneer Freedom daar gebruik van kan gaan maken?
Ik wil eigenlijk bij Freedom blijven, maar ik ben maanden geleden al een contract aangegaan met Delta. Vooralsnog kunnen ze echter nog niet leveren, want er ligt nog geen glasvezel.

Alleen de ‘planning en voorbereiding’ is voorbij, maar de planning is nog niet bekend gemaakt.
Is er een manier waarop ik toch bij Freedom kan blijven?

Wachten tot Freedom over Delta kan leveren :smiley:
(en dat leveren over Delta gaat absoluut gebeuren)

1 like

En durft iemand aan die “gaat absolute gebeuren” ook een tijd te hangen? Gaat dat weken, maanden of gewoon jaren duren?

Mijn ervaringen met Delta (en voorheen Zeelandnet en van particuliere aansluiting kabel internet tot zakelijke glas aansluitingen) zijn namelijk “veel beloven, weinig geven, doet … etc.” en op vragen wat ze nu eigenlijk gingen leveren en aansluiten bij mij thuis lieten ze de glasvezel tussen de tegels in het trottoir naar boven komen en vertrokken weer, tot op heden (meer dan een jaar later) ook nooit meer verschenen en bij vragen hierover werd ik letterlijk in een rondje gestuurd, van gemeente (die het actief faciliteerde en promote?) naar delta/zeelandnet, naar delta infra en weer terug, niemand voelde zich blijkbaar verantwoordelijk. In een andere wijk waar al glas van Delta ligt en nu ook KPN glas aan het aanleggen is hefet Delta brieven rondgestuurd vooral geen glas van KPN aan te laten sluiten, totaal overbodig want Delta levert het beste internet wat je je kunt indenken.