Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Even hardop denkend - niet belemmerd door een teveel aan kennis:
Om niet in elke POP een access concentrator te moeten plaatsen houdt faciliteren in dat PPP verkeer doorloopt (op laag 2) naar een access concentrator van de ISP. Klopt dat ?

Den Haag Loosduinen glasvezel van T-Mobile (2551GD) staat al enkele maanden als pre order in de postcode check. Is er al zicht op wanneer er echt geleverd kan gaan worden?

Voor Den Haag Loosduinen zijn we nu aan het testen. We praten dus over enkele weken voor volledige live-gang.

2 likes

@Anco bedankt voor de update!

Als ik mee moet testen doe ik dat graag :slight_smile:

Is er zicht op een oplossing? Wij gaan over een paar maanden verhuizen naar een gebied in Overijssel waar een Delta netwerk ligt en Freedom op dit moment allen 10Mb down DSL kan leveren. Niet echt genoeg om thuis te kunnen werken…

Beste Anco,
Zijn jullie ook in onderhandelingen met Delta voor Steenbergen, Noord Brabant?

We zijn in onderhandeling met Delta over al hun gebieden, dus ook Steenbergen. Helaas verwacht ik op korte termijn nog geen voortgang.

Je hebt nog even. Ik zag dat ze nu bezig zijn de holle kabels in de grond te leggen waardoor ze later de glasvezels “schieten” :slight_smile:

Tot mijn verbazing hebben ze hier gewoon de kabel zelf (pakweg 12mm dik) ingegraven. En een week later op meerdere punten de grond weer open gemaakt een tentje er overheen geplaatst en een uurtje of wat bezig geweest. :smiley:

Hier in Nieuwegein is ook glasvezel aangelegd, door KPN, maar na later blijkt loopt dit via Glaspoort (KPN + ABP). (Via Glaspoort zelf is daar trouwens niets over te vinden) Bij Glaspoort staat dat ze wel leveren via Freedom, maar Freedom geeft dan weer aan dat dat nog niet kan. Kortom, met smart aan wachten tot levering wel mogelijk is hier…

Kan het zijn dat Delta traineert? Wij worden hier, Krimpen aan de IJ, doodgegooid met aanbiedingen van Delta en Caiway misschien onder het motto dan zitten nieuwe klanten voorlopig een jaar vast aan het contract. Dus wat is korte termijn?

Tja en dat is een situatie die Delta lang kan volhouden, zeker als hun OLTs geen PPPoE ondersteunen of eerst een upgrade nodig hebben. Een beetje BNG ondersteunt zowel PPPoE als DHCP. Misschien toch beide gaan ondersteunen? Nieuw IPv4 / IPv6 adres bij overgang van DSL naar Fiber (waarschijnlijk verschillende adres pools nodig) is nog te overzien.

3 likes

Ja, er zijn plaatsen waar naast glas van Delta nu ook KPN bezig is en Delta gewoon doodleuk een mailing stuurt dat die 2de KPN glas aansluiting niet nodig is omdat ze de besten en snelste zijn. Ik ken ze nog uit het “ZeelandNet Niet” tijdperk en vele onzinnige discussies gehad waar ze dan later steeds weer op terug moesten komen, was blij dat ik van ze af was. Bij mij zijn ze vorig jaar ook bezig geweest met aanleg, maar ze zijn nooit verdre gekomen dan de stoep, niet omdat ik ze niet binnen wilde hebben, maar omdat ik vragen stelde waar ze geen antwoord op konden geven en dus maar gewoon weg zijn gelopen (hier in de straat ligt het dus bij ca 75% niet binnen!). Ik verwacht dan ook niet dat ze gaan luisteren naar Freedom met hun wensen mbt de aansluiting, ze zeggen zelf de beste te zijn en zullen (als ze een beetje erfenis van ZeelandNet hebben meegenomen) die mening tot in lengte van jaren hebben en zich niet aanpassen en hun waarheid blijven communiceren.

Delta is kennelijk een evenknie, in de praktijken als die van de KPN.

KPN is vooral bekend van de vuile trucjes om de concurrentie buitenspel te zetten.

Zodra er bekend wordt dat een lokale stichting of aanbieder een beter alternatief gaat bieden dan ADSL of nog slechter van de KPN, dan baggert de KPN er doorheen en belooft dan ook een betere verbinding te bewerkstelligen. Sluit dan incentives af met de gemeente.
De initaitiefnemers zien het dan meestal niet meer zitten en de KPN doet vervolgens ook…HELEMAAL NIETS.

Iedereen slachtoffer en de KPN hoeft dan niets meer te investeren en laat hun klanten gewoonweg in de stront zitten.

Ik onderschrijf dit. Een discussie met Delta is niet mogelijk. Van het aller eerste begin (het bestellen) tot, een jaar later, het opzeggen heb ik problemen ervaren. Een redelijke discussie over problemen met de TV ontvanger was niet mogelijk, Delta had per definitie gelijk. Ik denk dat Delta niet zit te wachten op een groot aantal kritische gebruikers van hun netwerk die iets meer van techniek weten dan de doorsnee gebruiker. Ook ik was blij dat ik van ze af was en de overstap naar Freedom was, ondanks dat ook niet alles perfect is, een verademing.

1 like

Dat kan ik zeker onderschrijven. KPN netwerkbeheer werkt in opdracht van een ISP, en die hebben, in tegenstelling tot een particuliere klant, wél een SLA.

Oeverloze discussies gehad met Delta Internet over wegvallende en instabiele verbindingen, kon duidelijk met ping-traces aantonen dat het aan hun netwerk lag, maar werd nooit wat mee gedaan…

1 like

Is er wellicht al een update te geven op de status van de onderhandelingen met Glaspoort? In september bleek mijn bestaande aansluiting niet van koper naar glas te migreren omdat hij administratief niet meer van KPN WBA was maar van Glaspoort :cry:. Aangezien de postcodecheck het zwaar te verduren heeft probeer ik het af en toe bij de ‘buren’ en zie ik dat t-mobile ondertussen wel al via Glaspoort levert. Maar ja, die wil ik natuurlijk niet. Kwestie van weken of maanden geduld hebben???

In Mijdrecht begint een initiatief van Delta. Ik kan kiezen tussen Caiway, Online en Delta als telecom aanbieder, maar ik zou uiteraard liever Freedom hebben.

1 like


Deze week is deze aansluiting van Deltafiber aangelegd in de meterkast.
Nu maar geduldig wachten tot Freedom over deze aansluiting kan gaan leveren :slightly_smiling_face:

2 likes