Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Weet uit ervaring dat dit nooit eenvoudig is. Gelukkig schijnt er licht aan het einde van de tunnel.

1 like

Zou best interessant zijn voor de techneuten onder ons, om te lezen hoe dit technisch tot stand is gekomen, van plan stadium tot oplevering.

1 like

Hoe ver is het dan weg? dagen, weken, maanden?

We gaan uit van weken, maar hangt af hoe de tests verlopen. Delta heeft aangelopen maanden een volledig nieuwe orderomgeving gebouwd en deze moet deze maand live. Daar testen we nu tegenaan.

2 likes

Hier mogen we uit afleiden dat de techniek voor de verbinding zelf volledig functioneel zou moeten zijn, en er vooral getest wordt of het order proces goed verloopt?

Ik denk het…

Momenteel starten/lopen er een paar testen met ‘friendly users’ om te kijken of:

  • het orderproces goed verloopt
  • alles technisch correct t werkt, inclusief multicast (altijd lastig)
  • alle support desk tools correct werken (dempingmeting e.d.)

Indien/zodra alles groen licht geeft zetten we de poorten open :wink:

4 likes

Open Dutch Fiber gaat glasvezel uitrollen bij mij in Oud West Amsterdam. Daar vooropuit lopen nu dus T-Mobile colporteurs in de wijk. Heel vervelend allemaal. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we afhankelijk moeten zijn van dit soort partijen voor een glasvezelaansluiting en dat de gemeente hen toestemming verleend en hen toestaat andere partijen in het begin van hun netwerk te weren.

Let op: de T-Mobile colporteurs zijn nogal opdringerig en creatief met feiten. Ze stunten met een “extra scherpe prijs” maar in de kleine lettertjes staat dat die alleen geld gecombineerd met een mobiel telefoonabonnement op hetzelfde adres. Bij mij probeerden ze de indruk te wekken dat als ik nu tijdens de 6 weken durende actieperiode geen T-Mobile glasvezel af zou nemen dat ik dan later kosten zou moeten maken om alsnog (tot in de woning) op het netwerk aangesloten te worden. Ook deden ze voorkomen alsof het netwerk van T-Mobile is. Dat Open Dutch Fiber en T-Mobile één partij is.

De Open Dutch Fiber website is wel duidelijker over het gevoerde beleid in verband met het aansluiten van woningen op glasvezel: (Vragen over het glasvezelnetwerk | Open Dutch Fiber)

Krijgen alle woningen een glasvezelaansluiting tot in de woning?

Wij maken onderscheid tussen laagbouw, duplex, portiek en hoogbouw. Het aanleggen van een glasvezelnetwerk in een flat (hoogbouw) is een intensieve klus. Daarom kiezen we ervoor om alle woningen in het pand direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

  • Woon je in een laagbouwwoning? Er wordt in gemeentegrond een glasvezelkabel gelegd tot aan je erfgrens. Zodra je een abonnement bij een provider afsluit, wordt er een glasvezelaansluiting in je woning geïnstalleerd. T-Mobile is de eerste provider die internet, televisie en telefonie via het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber aanbiedt.
  • Woon je in een duplex- of portiekwoning? Zodra één bewoner een abonnement afsluit voor glasvezel, sluiten we alle woningen in het complex gratis aan. We maken hiervoor eerst afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder. Als nog niemand een abonnement afsluit, blijven de glasvezels onder de grond op de erfgrens liggen.
  • Woon je in een hoogbouwcomplex? We maken afspraken met je Vereniging van Eigenaren of je verhuurder over het aansluiten van alle woningen in het complex. Ook als je geen abonnement afsluit, dan krijg je gratis een glasvezelaansluitpunt in je woning.

Ik woon op een trappenhuis en als ze glasvezel gaan doortrekken tot in de woningen dan laat ik dat zeker doen (mijn verhuurder heeft daar al toestemming voor verleend) maar voor de rest wacht ik rustig af tot Freedom Internet over het Open Dutch Fiber netwerk gaat leveren. We hebben zo onze principes zal ik maar zeggen.

3 likes

Helaas kan ik me niet permitteren dat ik een slechte internetverbinding heb, ik werk namelijk voornamelijk thuis. Anders had ik jullie graag geholpen.

mochten er nog friendly users gezocht worden; ik kan heel vriendelijk zijn :slight_smile:

Hier (Oegstgeest) hetzelfde (soort) verhaal, De T-Mobile mensen hebben een licht magenta gekleurde bril / blik op de waarheid, zo beweerde de dame bij ons dat het een T-mobile netwerk betrof, en dat er nooit andere providers zouden worden toegelaten.

Toen ik zei dat ik andere verhalen gehoord had en dat ODF de glas partij was en T-mobile slechts het eerste jaar na graven alleenrecht als provider zou hebben, en dat daarna anderen (zoals Freedom) zouden moeten (kunnen) krijgen, en dat ik op dat moment wel een aansluiting zou willen werd er gezegd “Dat is onwaar en gaat nooit gebeuren” “ODF is de partij die voor T-mobile slechts het graafwerk doet” en “Als u nu niet op ons (T-mobile) netwerk aansluit dan kost het u heel veel geld als u naderhand dat toch wil”

Ergo, de waarheid is wat gekleurd door een magenta bril. Wees op uw hoede.
laten ze de stoep maar opengooien en een spriet naast mijn voordeur omhoog laten komen, dan ga ik als Freedom levert op die spriet wel verder (the sooner the better, maar (bundled)VDSL met Freedom werkt voorlopig prima.

Rudi

Dit lijkt mij een duidelijk voorbeeld van een oneerlijke handelspraktijk (Oneerlijke handelspraktijken - Wikipedia). Melden bij de ACM zou ik zeggen, als ze maar genoeg meldingen krijgen…

2 likes

Melden bij de ACM lijkt net als melden bij AP… de eerste reactie is: heb je al met je partij “X” waar je over klaagt gepraat…?
(ik geloof dat ze actief zaken proberen af te houden… want niet genoeg capaciteit om alles aan te pakken).

Las vandaag nog dit.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/delta-fiber-verloochent-eigen-woorden-en-legt-zelf-wederom-dubbel-glasvezel-aan/

[quote=“Erik, post:375, topic:1498”]
DPG Media Privacy Gate
[/quote]

Dit is weer een typische Delta uitspraak, het alleenrecht om vervolgens de hoofdprijs te kunnen vragen (zie de Delta tarieven van Freedom). Een tweede of derde net is dus niet verkeerd!

Hoe kom ik erachter of het Delta netwerk bij ons vóór of na 4 okt 2022 ‘met vraagbundeling’ is aangelegd? Of beter: wanneer kan ik hier Freedom over glasvezel krijgen? Hier in Zutphen is vandaag het Delta-fibertje binnengebracht, dus het netwerk is hier nog ‘in aanleg’. Ik hoop dus van harte dat ik hier ook Freedom als provider kunnen gaan kiezen (Nu heb ik Freedom via kpn-koper.). als we hier al in zo een ‘met vraagbundelings’-ding zitten, dan kan ik wat meer hoop hebben.

Het echte testen is begonnen:

Dus “hold your horses and be patient” het zal nu eerder weken zijn dan maanden voordat iedereen in Delta Fiber gebied Freedom kan afnemen via de glasvezel.

Hier in Amsterdam Slotermeer is ODF ook begonnen met de aanleg en zijn de sprietjes bij de huizen en appartementengebouwen al zichtbaar. Bijzonder is alleen dat volgens de planning op ODF website aanleg in kwartaal 4 van 2024 begint. Op de T-Mobile website lees ik

Er wordt nu Glasvezel aangelegd in jouw wijk. We verwachten vanaf week 46 je woning aan te sluiten op het nieuwe netwerk.

Wanneer ik volgens Hoe kan ik naar een andere techniek op mijn adres overstappen? | Freedom Helpdesk via Verhuizen | Freedom de zogenaamde tech change probeer aan te vragen, dan krijg ik de optie voor pre-order echter wel met netwerk en belichter KPN

500 Mbit/s glasvezel € 71,00
Download: 512 Mbit/s
Upload: 512 Mbit/s
Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: XGSPON
Dit betreft een pre-order product en is nog niet direct leverbaar.

Is het handig om alvast een pre-order aan te maken of kan ik beter wachten totdat ODF daadwerkelijk de verbinding heeft opgeleverd. En zou dit een teken zijn dat het eerste jaar T-Mobile voor nieuwe ODF geen exclusiviteitsrecht meer heeft op het netwerk van ODF?

Melden bij de ACM lijkt net als melden bij AP… de eerste reactie is: heb je al met je partij “X” waar je over klaagt gepraat…?
(ik geloof dat ze actief zaken proberen af te houden… want niet genoeg capaciteit om alles aan te pakken).

ACM maakt het lastig om te klagen middels een handhavingsverzoek waarop ze moeten reageren met een beschikking (een bestuursrechtelijk besluit). Het verzoek kan bijvoorbeeld alleen met een brief via de post worden ingediend [1] (ik sluit niet uit dat deze procedure alleen dient om te klagen over de ACM zelf).

Wat ze wel makkelijk maken is het doen van meldingen [2], maar dat is niets meer dat hen informeren en de informatie die zij op die wijze ontvangen gebruikt de ACM voor het maken van (beleids)keuzes voor de toepassing van hun handhavende bevoegdheden (prioritering handhavingsonderzoeken [3]) wat in de praktijk niet echt tot doortastend optreden lijkt te leiden.

Bij het doen van een formeel verzoek om handhaving is nog een extra hobbel dat de ACM het veelal niet ontvankelijk vindt omdat de klager (consument) geen rechtstreek en direct eigen belang bij de handhaving zou hebben [4].

Dat Nederland een handhavingsdeficit kent op vele gebieden bijt steeds meer.

[1] https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/11499_stcrt-2013-klachtenregeling-acm.pdf
[2] http://www.consuwijzer.nl/
[3] Staatscourant 2023, 15184 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
[4] Besluit ACM over handhavingsverzoek consument | ACM.nl

Weet iemand of ik in Middelburg 4337 via glasvezel Freedom internet kan krijgen? Er ligt hier in de wijk glasvezel maar ik krijg alleen DSL als mogelijkheid.