Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

:+1: Ok=. Bedankt voor info. Dan heb ik hopelijk voor 31 maart glasvezel. Bye bye dsl.

Deze HappyUser is in meerdere landen betrokken bij de roll-out van fiber maar helaas geen invloed op mijn eigen straat. Komen we al weer een stukje verder met DeltaFiber ?

Binnenkort zullen we een update over Delta doen. Wat we al weten is dat door een nieuwe orderinterface die Delta aan het ontwikkelen is alles gaat vertragen. Ze willen dat hun retailorganisatie ook gekoppeld wordt aan de nieuwe interface dusā€¦uitstel. Voor 31 maart wordt het helaas zeker niet. Denk dat er zomaar 2 maanden bijkomenā€¦

Ik zag dat jullie ook al weer leveren vir FiberCrew. Is jullie ook bekend hoeveel vertraging de problemen hebben opgeleverd voor de projecten die nog gepland stonden? Er wordt hier met smart op betaalbare snellere opties dan KPN gewacht. (Lelystad was de eerst geplande in oktober '22 voor de problemen ontstonden)

We weten niet hoeveel vertraging Fiber Crew met haar eigen projecten heeft :slight_smile: Ik kan me wel zo voorstellen dat onze issues een hoop tijd en middelen hebben opgeslokt,

Dat is jammer. Ik hoop niet dat dit van Delta een manier is om Freedom te saboteren in de hoop dat mensen overstappen naar Delta. Ik blijf sowieso bij Freedom hopen dat Delta wat meer in meewerk stand komt.

Zo lang Delta/ Caiway zelf nog klanten binnenhalen zullen ze Freedom laten wachten met welke smoes dan ook.
Hier in Krimpen a/d IJ vond ik, terugkomend van vakantie, weer folders van beide boeven met allerhand acties.

1 like

Ik vermoed geen opzet bij Delta, eerder incompetentie.

Wat is het verschil tussen ā€œgeen opzet en incompetentā€ ?

(wanneer wanneer een gevestigd bedrijf iets niet wil/kan/doet dat naast gevraagd, ook technisch goed mogelijk is, is dat voor mij geen kwestie van naĆÆviteit maar eerder die opzet als gekozen model).

Economisch gezien is het heel handig eerst zelf te verkopen wat je kan en daarna pas anderen op je net toe te laten. (als je echt moet)

1 like

Ik denk dat het vooral ā€œstrategischā€ is (dat economisch uiterst nuttig kan zijn) omdat de psyche van klanten doorgaans zo is dat zij niet snel zullen weggaan bij een partij waarvoor zelf in beginsel was gekozen.

Het is een bekend (marketing) gegeven dat klanten niet wegstappen van hun zelfgedane aanschaf. Het ā€œslimmeā€ hierin is dat eenmaal ā€œklantā€ als gebruiker daar doorgaans een jaar aan vastzit. Het daarna elders onweerlegbaar aantrekkelijker moet zijn wil iemand - inmiddels gewend aan de situatie - alsnog wil/zal weggaan.

Vervelend is verder dat onze ACM zich hierin laat beduvelen door monopolie-constructies ipv altijd op te leggen dat een product - zonder gelijkwaardig alternatief - altijd openstaat voor concurrerende doorgifte via andere aanbieders.

1 like

In Sneek is Delta over de minimale graafgrens van 20%heen en gaan alle adressen ondervoorbehoud van extremen voorzien van glas. Freedom Is als provider vanaf begin beschikbaar als keuze :slightly_smiling_face:. ik ben wel benieuwd hoelang het gehele traject gaat duren.

Het aanleggen van glasvezel (graven, eindkastjes in huizen e.d.) neemt snel 3 tot 6 maanden. Het traject, vanaf (aanvraag) plan in gemeente tot daadwerkelijke - werkende - aansluiting kan zelfs meer dan een jaar (of nog veel langer) nemen.

Een project in Nieuwegein startte in mei 2021 en KPN verwachtte dat eind 2023 nagenoeg alle huishoudens dan glasvezel zouden hebben. In het geval van Sneek zal dat voor sommigen mogelijk wat lastiger worden (vanwege buitengebieden). De vraag is dan ook waar je als ā€œhuishoudenā€ zit in het kabeltraject.

Hier op Goeree-Overflakkee heeft het bijna 2 jaar geduurd. Geduld is een vereiste.

Dat is m.i. precies de strategie van Delta!

Dat is niet de strategie van Delta, wel die van T-Mobile/OpenDutchFiber

1 like

Kijkend naar de missie, vermoed ik NIET dat het Deltaā€™s strategie is om consumenten te koppelen aan bepaalde internet(dienst) providers. Wat zij (zullen?) willen is een zo groot mogelijk aandeel in de landelijke glasvezelfmarkt en dat bereik je m.i. alleen wanneer die op voorhand die voor alles (en iedereen) openstaat. Dat aandeel is initieel belangrijk omdat je als tweede (partij) ergens, nooit meer de lijn zal gaan bepalen.

Delta is gewoon, nofi, overgenomen door een investeringsmaatschappij (het grote EQT/Stonepeak) die vooral lijkt te gaan voor het penetrerende marktaandeel. Wie de weg heeft, is verzekerd van het transport. Dit in contrast met wie de inhoud heeft, bepaald dan de prijs van dat transport. Heb je beiden, denk aan een Telco die zowel dienst & kabel heeft, zal die tzt vanzelf ontkoppeld gaan worden. De concurrentieregels zullen - zeker op termijn - niet toestaan dat er ā€œdwingendeā€ koppelverplichtingen zijn en een infrastructuur voor iedereen open moet staan.

In het Delta verband - investeerder zoekt doorgaans ook lokaliteit - zit ook Caiway die mij qua accent net wat ā€˜meerā€™ het belang zal hebben in/bij afnemers die gebruik zullen maken van dan haar specifieke (internet) diensten.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd hoe Freedom dat vanuit haar perpectief, perceptie en vooral concrete beleving ervaart. Valt er binnen haar kaders, direct & onafhankelijk (samen) te werken met Delta ?

Ik heb voor Freedom een jaar met heel slechte ervaringen met Delta. Ik hoop dus dat het niet de strategie van Delta is maar ze hebben , wat mij betreft, wel de schijn tegen!

Hangt er een beetje vanaf hoe Delta Fiber is ingericht. Veel providers hebben tegenwoordig een wholesale tak die eigenaar is van het netwerk en een retail tak die (korte versie) internet diensten verkoopt. Doel van de wholesale tak is in dat geval zo veel mogelijk aansluitingen geactiveerd te krijgen. Of dat via de eigen retail organisatie gebeurt of via een andere provider (bijv. Freedom internet) maakt wat dat betreft niet uit. Enige vorm van chineese muur tussen beide takken is voor andere providers dan wel zo prettig.

We zullen zien!
Ik was blij na een jaar Delta te kunnen overstappen naar Freedom ondanks VDSL i.p.v. glas.
Voor mijn bloeddruk was het in ieder geval goed, wat een asbakken!

1 like