Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

De planning is aangepast, april '23 is het nu voor Lelystad. (met de rest in stappen van 2 maanden er achteraan) We wachten (on)rustig af.

Op 18 januari nog een poging gedaan T-Mobile Glas (via ODF) aan te vragen omdat het vorig jaar niet echt soepel was verlopen. Op 16 februari het pakket (modem, NTU, kabels) ontvangen, op 17 februari de monteur geweest. 3 man sterk, vezel uitgelicht, conclusie mijn vezel zit op de verkeerde plek in de wijkcentrale (op positie 20 ipv 23). Het zou snel in orde gemaakt worden. ‘Snel’ is bij T-Mobile kennelijk het woord voor ‘nog steeds niet’.

Mijn opzet was T-Mobile aanvragen, dan annuleren en kijken of Freedom via ODF zou kunnen leveren. Inmiddels is ook KPN hier aan het uitrollen en heb ik toestemming gegeven hier in de meterkast een aansluiting te realiseren.

Het is weer even afwachten totdat KPN/Glaspoort (die overigens heel wat harder gaat dan ODF ging) de lijntjes in de wijkcentrale aan het eind van de straat heeft aangesloten en ik eindelijk zonder snelheidsbeperking (nu VDSL 100/30) van Freedom kan genieten.

Vanaf 1 april weet ik pas of Delta Fiber in onze gemeente de 20% norm zal halen. Gelukkig behoort Freedom tot een van de providers op dat netwerk.

Natuurlijk had ik mij meteen aangemeld voor de overstap van DSL naar glasvezel op hetzelfde adres. Even afgezien van de bevestiging van Delta bleef het daarna stil.

Tot ik eerst een mailtje kreeg van Freedom. Dat ik een gratis domeinnaam zou krijgen, etc. O, dat heb ik al toen ik van XS4ALL naar Freedom overstapte.

En onlangs kreeg ik weer een mailtje: ja, het komt goed met mijn pre-order. Zodra een en ander bekend is, kan Freedom een en ander voor mij regelen. En ondertussen kan ik dan alvast mijn mail overzetten. Dat is vast wel zo slim.

Van waar vandaan dan? Ik zit al bij Freedom sinds de oprichting. :sweat_smile:

Ik zou eerst checken of de pre-order is geplaatst door een aankomende abonnee of door een bestaande abonnee die van DSL wil overstappen naar glasvezel. :smirk:

En dan pas een toepasselijke mailtje sturen. Dat lijkt mij wel zo slim. :sunglasses:

2 likes

Ik denk dat Loran nog wat moet gaan doen in het Order Management Systeem genaamd SOMS zodat bestaande klanten die alleen wisselen van connectie, niet die zwik van migratie over zich heen krijgen.

2 likes

Je kunt Freedom via Fiber Crew in Lelystad gaan bestellen :slight_smile: De oplevering zal op z’n vroegst in mei zijn.

2 likes

Vandaag een brief gekregen van delta(netwerk.nl). Ik kan dus glasvezel krijgen. Echter als ik naar de website ga, zie ik helaas GEEN freedom staan. Mijn postcode is trouwens 4651XH. Afwachten?

Benieuwd of & wat Freedom daar kan doen, Delta op jouw postcode 1GB-€52/jr (zonder kortingen) of via Online-nl voor €72/jaar.

Blijft bizar dat voortrekken van internet op/via de eigen kabelinfrastructuur.
Ik denk dat Freedom zal moeten onderhandelen en overleggen.

1 like

Gebieden worden in batches vrijgegeven. Ik weet niet precies waarom maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat we alleen kunnen gaan leveren op XGSPON.

Check, doet. Eens een mailtje naar de servicedesk kloppen voor een abbonnementswijziging.

Edit: done. Ik ben benieuwd

Gisteren de bewuste brief ontvangen.
Het is werkelijk belachelijk wat KPN aan Freedom rekent.
Het prijsverschil is enorm.
En toch ben ik zo blij weg te zijn bij Xs4all, lees: machtsmisbruiker KPN.

2 likes

Yup, hier dezelfde reden
 Ik wil daarom ook naar de fibercrew belichter. Niet dat ik 1 Gbit nodig heb, maar dat KPN het zelfde vraagt voor 50 Mbit
 Af en toe meer is wel lekker. TV trekt het soms net niet als ik meer die dan alleen TV kijken.

Inmiddels al maart 2023. Heb nu 200/30 dsl van Freedom.
KPN gaat leggen en T-mobile ligt er bijna.
Postcode 2036 dat is Haarlem Schalkwijk.
Als ik kijk naar de prijzen van kpn zou ik graag Freedom internet via T-mobile willen afnemen.
Dat wordt wachten op Open Dutch Fiber. Dat is toch de belichter? Heeft Freedom al contact met ODF? Mijn alternatief is anders Freedom opzeggen, een jaar T-Mobile en dan terug naar Freedom.
Kan iemand iets zinnigs hierover zeggen?

T-Mobile legt geen glas aan en heeft nergens in Nederland eigen glas. Het netwerk dat aanlegt is Open Dutch Fiber. T-Mobile is ‘slechts’ een provider op dat netwerk. De crux is dat er een deal is tussen Open Dutch Fiber en T-Mobile dat zij het eerste jaar na opening van de POP/wijkcentrale exclusief als provider mogen verkopen. Daarom denken veel mensen dat het een T-Mobile netwerk is.

8 likes

Nog nieuws over wanneer Delta glasvezel beschikbaar komt? Wordt dit eind april of nog later?

Laatste bericht is dat het helaas niet voor 1 juni wordt. We keep our fingers crossed!

Wanneer Delta in dit tempo door gaat kan ik misschien beter nog wat langer wachten op het KPN (Glaspoort) netwerk dat hier nu wordt aangelegd.

Dus toch traineren!!

Gezien mijn ervaring met Delta Fiber en haar provider merken is het eerder technische (en organisatorische) incompetentie in de categorie “onbewust onbekwaam”.

Ik heb zelf nog een vraag uitstaan bij Caiway (een merk van Delta Fiber), “wanneer komt IPv6 beschikbaar, wat inmiddels al minimaal 30 jaar een standaard is?”
Ik zou binnen een week teruggebeld worden door de Caiway techneuten, 3 weken geleden


IPv6 is al >30 jaar een standaard, >20 jaar beschikbaar en >15jaar geadviseerd >10jaar voor ISP’s wereldwijd beschikbaar.

Het is idd. de competentie van ISP’s die bepaald of jij de keus hebt of je het wel of niet kan toepassen.
XS4ALL was hier heel snel mee voor eindgebruikers
 (en Freedom in het verlengde hiervan)
Sommigen weigeren nog steeds onder hun steen vandaan getrokken te worden.

4 likes

“0” jaar, mooie typo van mezelf :wink: