Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Freedom is er mee bezig iig, en tzt kom ter vanzelf een update.

Ik heb verbinding; GPON ID wordt kennelijk geregistreerd, dus eigen SPF werkt (nog) niet.

  • UDM PRO met FS SFP op vlan-100 werkt niet.
  • SPF uit de Genexis werkt in de UDM PRO op vlan-100 werkt, geen MAC clone nodig.
  • alleen IPv4, verder geen problemen gevonden.

Vanuit Freedom een kleine update over glasvezelnetwerken:

Delta: Voordat wij technisch kunnen leveren op dit netwerk zal Delta PPPoE moeten ondersteunen. In de laatste gesprekken met Delta hierover hopen ze in begin 2022 de nieuwe aansluitingen die ze realiseren (GPON) te realiseren op hun nieuwe netwerkinfra waar dit mogelijk wordt. Daarna dgaat er naar gekeken worden hoie ze de bestaande infra hierop gaan aanpassen/migreren. Delta doet verder geen enkele toezegging op tijdspaden.

T-Mobile: Hier is nogal veel verwarring. Het T-Mobile glasnetwerk bestaat uit 3 delen:

  • ODF op KPN netwerk. Hier hebben wij geen toegang toe via T-Mobile.
  • Primevest: dit zijn de gebieden in Den Haag Segbroek, Loosduinen, Eindhoven en voormalig L2Fiber gebied. Hier kunnen we deels al reeds leveren en dit zullen we uitbreiden naar volledige dekking.
  • Open Dutch Fiber. Dit is de nieuwe investeringsclub die glasvezel gaat aanleggen in vele stedelijke gebieden de komende jaren en is reeds begonnen in Zoetermeer, Utrecht en Leidschendam-Voorburg. Hierover lopen de onderhandelingen. Hoewel de term ‘Open’ een zekere openheid doet vermoeden is de sturing nu nog eerst T-Mobile only en later open. Hierover lopen dus de onderhandelingen.

Velen hebben gevraagd of ze al als testklant aangemeld kunnen worden in deze gebieden. Het antwoord is nee. Zolang er nog geen fysieke koppeling (lees: patch met het netwerk is) en er nog geen getekend contract is kan dat niet. Tevens moet bij ons de hele provisioning ingeregend zijn. Dat is meer dan de fysiek/technische koppeling maar ook alle processen er omheen. Deze zijn per glasvezelleverancier weer anders.

4 likes

Ik heb zojuist een brief ontvangen van T-Mobile (in samenwerking met Open Dutch Fiber) dat ze glasvezel gaan aanleggen in bepaalde wijken in Delft (Tanthof West, Tanthof Oost, Buitenhof, Voordijkshoorn en Hof van Delft, samen goed voor 25.000 huishoudens). Ze starten in november met graven in de straat. De planning is dat deze wijken vanaf eind maart 2023 van glasvezel gebruik kunnen maken. Ben benieuwd of de aansluiting in het flatgebouw waar ik woon, goed zal gaan (worden er vanaf de grond glasvezelkabels tot in de woningen aangelegd? Als dat zo is, dan wordt dat een flinke operatie!).
De brief spreekt ook over het afsluiten van een glasvezelabonnement bij T-Mobile, geen woord over afsluiten bij een provider naar keuze. Mmm, ik wacht liever tot de onderhandeling van T-Mobile/Open Dutch Fiber met Freedom afgerond is.

@sparks misschien bij Open Dutch Fiber de postcodecheck doen en je daar inschrijven als geĂŻnteresseerde?

@Anco TNX!

“ODF op KPN netwerk” en “Open Dutch Fiber”, vind ik een beetje verwarrend omdat de afkorting ODF te associeren met Open Dutch Fiber. Misschien beter om even achter ODF tuseen haakjes de term ‘Optical Distribution Frame’ plaatsen?

Open Dutch Fiber in samenwerking met T-Mobile hebben grootse plannen en is een agressieve (positief bedoeld) strategie aan het uitrollen (pun intended). Vóór 2022 willen ze al flink wat uitgerold hebben.

Op 1 juli werd op de website aangekondigd dat Zoetermeer (Noord) als eerste aan de beurt was, daarna volgden de aankondigingen zich steeds sneller op:
op 12 juli Haarlem;
op 16 september Utrecht;
op 13 oktober Ridderkerk;
op 22 oktober Rotterdam;
op 25 oktober Leidschendam en Voorburg;
op 28 oktober Delft.

Daarbij is de planning dat in deze gemeentes een aantal wijken eind 2022/begin 2023 aangesloten zullen zijn en daarna andere wijken aan de beurt komen.

Op de website staat bij de FAQ/vgv (veel gestelde vragen) ook iets te lezen over het ‘open netwerk’:

Open Dutch Fiber legt het glasvezelnetwerk aan en beheert deze, maar biedt zelf geen abonnementen aan. Dit doen providers. Omdat het netwerk van Open Dutch Fiber open is, kunnen verschillende providers hun diensten aanbieden en bepaalt u zelf de provider naar keuze.

Het nieuwe glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is open. Dit betekent dat u zelf kunt kiezen bij welke provider u een abonnement afsluit. Momenteel is T-Mobile de eerste aanbieder op ons netwerk.

Over het type netwerk dat gelegd wordt (GPON/EPON/AON) staat niet veel op de website, maar volgens dit bericht maakt Open Dutch Fiber gebruik van AON. Dat wil dus zeggen dat providers eigen apparatuur zouden kunnen plaatsen in een PoP.

link: AON vs PON

1 like

Gedaan! Of de aansluiting daadwerkelijk gerealiseerd wordt, hangt af van VvE / woningverhuurder, ze moeten daar toestemming voor geven.

Die hebben daar belang bij, dat maakt de woningen aantrekkelijker.

Daarnaast is daar ook wettelijk het eea over geregeld meen ik.

vziw legt ook E-Fiber AON maar is helaas ook niet echt een grote uitroller. Zijn vaak gedwarsboomd door K{N en Ziggo.

Probeer ze er warm voor te krijgen.
Zoek argumenten die anderen belangrijk vinden, bijvoorbeeld:
-Glasvezel werkt waardeverhogend.
-Wanneer er veel ouderen in het complex zitten, kun je de voordelen van toekomstige medische dienstverlening als argument opwerpen.

Ik weet niet hoe je met de rest van het complex omgaat, maar probeer vooraf medestanders te krijgen en glasvezel als agendapunt op de volgende VVE-vergadering te krijgen.

Nou, in mijn ervaring is een VVE soms een graadje erger dan het politiek gekonkel in Den Haag; Ă©Ă©n of een paar personen die anderen in vrijwel alles door groepsdruk met zich mee krijgen. Niet in alle VVE’s gaat het zo makkelijk/moeilijk.

1 like

De overheid had gewoon een open glasvezel plicht moeten invoeren.
Andere voorzieningen zitten ook standaard in alle huizen.
Gewoon een regionale netwerk leverancier aanwijzen.

Hier staan ook ladingen huizen met 2 glasvezel aansluitingen.
Op een gegeven moment, zijn ze gewoon opnieuw begonnen met graven.

2 likes

Want los van het feit dat het bij AON mogelijk is voor providers om hun eigen apparaten in de straatkasten te zetten, zitten er voor klanten ook alleen maar voordelen aan.

Dit zou waar kunnen zijn, maar ik kan als klant niet kiezen voor AON of PON. Ik mag als buitengebiedbewoner in Friesland al lang blij zijn dat ik glasvezel van Delta ga krijgen (groen sprietje steekt al uit de grond :slight_smile: . Ik moet eerst een jaar naar Helden Van Nu, maar ik hoop daarna toch echt weer terug te kunnen naar Freedom!!!

En eigen apparatuur in straatkasten is toch ook niet altijd een voordeel, lijkt me. Moet je dan niet ook een landelijk dekkend apparatuurnetwerk maken? Dat is misschien voor de randstad aantrekkelijk, maar ik vermoed dat dat in mijn regio economisch niet haalbaar is.

En ik denk dat Freedom het commerciele potentieel dat 1 miljoen klanten van Delta biedt ook niet moet verwaarlozen!

Als je kiezen kan, wat ik dus niet kan. En echt liever PON dan ADSL 6Mbit/s down en 900kbit/s up. Dat is het maximale op mijn adres op dit moment nog :frowning:

@anon97139585 TNX voor het uitzoeken! Als medewerker van een provider krijg je toch wat gedetailleerdere informatie los dan als privépersoon.

Goed nieuws dat je het van Open Dutch Fiber bevestigd hebt gekregen. Inmiddels was ik ook dit bericht tegengekomen waarin o.a. staat vermeld:

Jordi Nieuwenhuis, co-founder of Open Dutch Fiber, said: "High-quality and reliable fiber connectivity is essential for the Netherlands and this has only been accelerated with the structural changes to working patterns of companies and citizens brought about by the COVID-19 crisis. We are building a digital infrastructure platform with open access to all operators, to ensure an efficient and rapid deployment of capital resources, while avoiding uneconomical overbuild. We look forward to making a significant contribution to the digitization of the Netherlands to benefit Dutch households and businesses.”.

Goed om deze informatie te hebben!

Zelf woon ik in Ridderkerk, waar de aanleg al is gestart en naar verwachting zijn we Q2 2022 aan de beurt. Vriend van me woont 150m verderop en is ook zeer geĂŻnteresseerd in Freedom. Hij heeft nu Ziggo en loopt tegen allerlei problemen op, maar de telefoonlijnen in het appartementencomplex (jaren 60) zijn op zijn zachtst gezegd brak te noemen en geen alternatief.
Ik woon in een eengezinswoning en zal -als het mogelijk is- O.D.F. wel de vezel naar binnen laten leggen zonder T-Mobile abonnement. Een FTU is toch niets anders dan een passief aansluitpunt (AOP) waar de glasvezel aankomt?

Achter mij worden binnenkort 32 nieuwe woningen geplaatst voor starters (1-2 persoonshuishoudens) en die willen natuurlijk ook een goede internetverbinding (want jong volwassen :grin:). Lijkt mij een potentiële doelgroep.

Is/komt er evt nog foldermateriaal/flyers van Freedom (PDF o.i.d. is ook goed)? Ik vind het niet erg om te lobbyen voor ‘ons’ :freedomvlek:.

TNX voor het Terminologie rondom glasvezel-topic.

Klopt als een bus, appartementsgebouw met gekleurde aderparen in inbouwdozen en doorvoer naar/van de buren. Coax is via kabelgoten langs de gevels gelegd. Het complex ligt achter mijn woning en we hebben er zelf ook een appartement dat ik momenteel verhuur. Ik probeer samen met mijn vriend (niet mijn partner) glasvezelaanleg als agendapunt op de vergadering van de VVE te krijgen, maar er is sinds de COVID19-crisis nog geen vergadering geweest. De vriend is hoofd ICT bij een groothandel in Alblasserdam en wil dus ook een fatsoenlijke verbinding.

In het kader van Mozes naar de berg en zo:

  • andere manier van koppeling, dwz anders dan PPPoE? IPoE ?
  • Als Cambrium (of Freedom) zelf actieve aparatuur zou plaatsen, wordt het probleem dan niet automatisch opgelost (of eigenlijk vermeden) ?

Het alternatief is DHCP. Maar dan moeten wij onze hele netwerk op de schop gooien en zijn we problemen voor IPv6.

Delta staat zelf apparatuur plaatsen in de POP’s (nog) niet toe. Het zou zeker het probleem oplossen.

Dat laatste is interessant. Nog even opgezocht maar in eind 2012 al een keer deelgenomen aan een pilot waarbij volgens mij ook toen eigen apparatuur is geplaatst. Was een pilot met Glasoperator over het netwerk van Caiway (CIF in die tijd).

Maar toen was Delta nog niet de eigenaar van caiway
Zelf denk ik dat op termijn ODF doen wel mogelijk is in de oude gebieden van delta. In de nieuwe gebieden wordt GPON aangelegd dus daar kan geen eigen apparatuur geplaatst worden.

Beweegt Delta nog wel richting PPPoE?

Ik hoorde ergens dat in de Delta gebieden waar meteen XGS-PON uitgerold wordt het een AON netwerk is tot de centrale (dus zonder passieve splitters in de wijk).
In de centrale staat dan de PON apparatuur en is ruimte voor apparatuur van derden.

Weet jij of dat klopt?