Shell.freedom.nl?

Nu er bij mij glasvezel in de straat komt, komt het moment dat ik als Founding Member misschien helemaal kan overstappen, en dus: de diensten die ik nu elders heb opzeggen. Nou begrijp ik dat Freedom nog steeds work in progress is en alles geleidelijk verder wordt opgetuigd. Mijn vraag is: is dit al beschikbaar bij Freedom of is anders aan te geven wanneer dat het geval zal zijn?

4 likes

een shellomgeving staat wel op de todo-list, maar ik kan nog niet zeggen wanneer hij beschikbaar zal zijn

8 likes

okeeej, nou da’s in elk geval hoopgevend !

Waarvoor gebruik je het in de tijd eigenlijk nog? Ik heb wel shell.xs4some.nl maar gebruik de Shell alleen voor onderhoud.

soms wil ik als ik elders ben thuis iets (her)starten en dan doe ik dat via shell.xs4all.nl; da’s ook het enige adres dat ik ge-whitelist heb.

2 likes

Ah, als stepping stone is inderdaad wel een goeie use case. Niet bij stilgestaan.

1 like

Wat ook wel fijn is van shell.xs4all.nl is dat je ssh via poort 443 kan doen, dus dat zou ik ook bij een shell van freedom.nl fijn vinden.

Uiteraard. En port 80 ook

6 likes

Hoe ver is de to-do list ten aanzien van een shellomgeving?

1 like

Ik ben ook recent overgestapt van xs4all naar freedom en de shell server mis ik nog wel het meest.
Daarbij gebruikte ik hem voornamelijk om de services die ik naar buiten toe aanbiedt te testen. Dat kwam er dus voornamelijk op neer om met wget/curl http te testen, met openssl certificaten te checken, met dig dns+dnssec te testen, enz. Allemaal geen rocketscience en CPU vretende zaken, maar wel prettig om te testen vanaf een machine die de boel ziet zoals een bezoeker dat zal zien.

4 likes

Ik had mijn account bij xs4all nog aangehouden, maar nu mijn account daar is omgezet naar kpn, krijg ik geen toegang meer tot de shellomgeving van xs4all… Ik hoop dat Freedom al redelijk gevorderd is met de planning, het zou een aantal van ons erg helpen… :laughing:

Wat voor soort OS zou je dan willen hebben? BSD of Linux, FreeBSD, OPenBSD, Debian, Ubuntu enz. Daarnaast welke shell? Bash, sh, zsh enz…
Misschien kan je beter een goedkope VPS ergens nemen?

Precies, daar dacht ik ook aan. Genoeg aanbod.

Een VPS zou kunnen, zou wel volkomen overload zijn gezien mijn sporadische gebruik. Maar het staat op de todo-list van freedom. En het voordeel van xs4all tot voor kort en zoiets bij freedom is natuurlijk dat we er allemaal gebruik van kunnen maken. Voor sporadisch gebruik, even testen of iets extern ook werkt, als stepping stone in mijn geval…

Mocht mocht nou blijken dat het nog lang gaat duren, dan moet ik inderdaad wel naar een alternatief kijken.

Besturingssysteem of shell zijn voor mij persoonlijk niet belangrijk, zo lang ik vanaf de shell kan ssh’en naar mijn computer thuis (waar ik alleen shell.xs4all,nl gewhitelist had) om processen te stoppen of starten. Handig en veilig. Dat kan in principe vanaf iedere shell op willekeurig welk unix-/linux-OS. Mocht je een goede VPS-suggestie hebben … :wink:

Twee goedkope die mij te binnen schieten:

en

Een andere leuke is een nederlandse club:
https://soleus.nu

Je ziet dat je ongeveer 5 euro per maand kwijt bent.

1 like

Ik zou ook graag een shell server zien. VPS is voor mij overkill met extra kosten en evt benodigde tijd voor onderhoud. Bij externe (niet Freedom) shell servers zie ik weer een extra veiligheids/privacy risico.

Eerder in deze thread werd aangegeven dat het op de todo lijst staat. Als er al meer bekend is, hoor ik het graag!

1 like

Leuk om met name bij Soleus rond te kijken; erg sympathiek lijkt me, heb je een vraag of probleem, even rondvragen op irc :wink:

Die 5 euro is vast waar voor je geld als je er veel mee doet, maar ik zal er niks installeren, niks op draaien, alleen een enkele keer inloggen om vanaf daar weer elders in te loggen. En dan is 5 euro betalen best wel zonde. Ik blijf nog even hopen dat het bij Freedom snel van de grond komt. Ook een stuk vertrouwder/veiliger zoals Luke net opmerkte.

Ik zie dat ze ook bij TransIP verschillende VPS-en beschikbaar hebben.
Daar heb je al een SandboxVPS voor € 2,50 ex.BTW, €3,03 incl.BTW!
https://www.transip.nl/bestel-vps/type-kiezen/

TransIP is ook een Nederlads bedrijf.

Thanx, yes, de goedkoopste optie is wel IPv6 only. Gezien mijn zeer beperkte gebruik (sporadisch als stepping stone) is een shell.freedom.nl-server nog steeds iets waar ik op hoop :wink: Maar Stack is een goede! :+1: