Shell.freedom.nl?

Let wel op dat je langs een google recaptcha moet om bij ze in te loggen, voor wie op z’n privacy gesteld is is dat geen optie. Daar zagen ze zelf het privacy probleem niet van en dat was voor mij reden om daar als klant weg te gaan, verder was het een prima toko.

Je hebt altijd mensen die onder druk van een crisis iets proberen te verdienen en oja, 1337 is nerdy-taal om iets geweldig te vinden.

Content met een commercieel doel zonder overleg is niet handig. De betreffende post en topic zijn daarom verwijderd.

3 likes

Als je een “hoster” zoekt dan kun je kijken bij hosting vereniging Soleus die delen een server op in VM servers.

Ik wil helemaal niet ergens rondkijken voor een commandprompt - waar ik er tientallen van heb - maar shell toegang op/bij/vanuit het Freedom-netwerk zodat ik daarmee ook mijn daar draaiende mail, adreslijsten, agenda en website kan benaderen.

Ik heb de indruk dat het nog wel even kan duren en bij mij is het gemis best groot. Dat gaf mij een (wild?) idee: Kunnen we hier een door de community onderhouden service van maken?

Het enige wat we dan van Freedom nodig hebben zijn een licht servertje/vm/whatever geïnstalleerd met de voorkeur distro van Freedom, een IPv4 en een IPv6 adres. Freedom krijgt uiteraard root rechten om hem bij problemen uit te kunnen zetten, verder hoeven ze er niets aan te doen. Het servertje hoeft niet veel bijzonders te zijn, het is toch niet de bedoeling je er resource intensieve dingen mee gaat doen. Backups hoeven niet gemaakt te worden, als alles verloren zou gaan is het pech voor ons en opnieuw beginnen.
Accounts kunnen dan aangevraagd worden via het forum door bijvoorbeeld een ssh key te PM’en, enkele leden krijgen voor dit doel en voor onderhoud van de server root rechten. Besluiten over de inrichting van de server (geïnstalleerde software, configuratie) kunnen we gezamenlijk via het forum nemen.

Persoonlijk zou ik hier best wat tijd in willen investeren. Zijn er meer die dat wel zien zitten? En misschien nog belangrijker, ziet Freedom het zitten om dit te faciliteren?

Eerlijk gezegd mis ik ook wel een shell server en heb er best wat tijd voor over om hierin te investeren mocht het nodig zijn.

1 like

Ik ben zelf alleen geïnteresseerd indien die shell-server connectie & toegang heeft met mijn mail/website/xxxdav/config data.

Ik vrees dat Shell helemaal niet gaat komen omdat het niet past in het uitbestedingsmodel van Freedom dat de focus heeft op aansluitingen.
Als het ergens (vandaan) kan komen, is dat via/bij Soverin waar de data/techniek wordt gemanaged. Die zal shell/ssh/ftp/usenet - zelf - weer niet snel gaan zien als haar USP.
Maar goed, ik kijk het nog een maand of 6-8 aan en als signalen uitblijven dat functies worden toegevoegd, ga ik dat zelf - en dan ook zonder Freedom - wel uitzoeken.

Puur een commanddoosje om wat op te doen, kan je net zo een eigen rPI of dockertje neerzetten en ben je met zeg €10 helemaal klaar; kan je die gelijk voor alles en nog wat anders inzetten en hoeft er ook geen beheer voor in te worden gericht.
Mij zelf verplaatsend in de schoenen van Freedom, zou ik mij twee keer bedenken om een hobby-achtige omgeving in te gaan (laten) richten omdat met dat te doen, er ook onvermijdelijke verantwoordelijkheden ontstaan.

Als het gaat om doosjes, kan je ook met elkaar (die) zooi koppelen. Wat de meerwaarde is, buiten dat het voor geïnteresseerden leuk tijdverdrijf kan zijn dat te doen, ontgaat mij een beetje. De functie van Shell is wmb niet een kale commandprompt, waar ik er 100’s van heb maar dat het functioneel kan integreren op en in de aansluiting.

Dan kunnen we toch kijken wat daarvoor nodig is en dat inrichten? Mogelijk heb je wat specifieke cli tools nodig, mogelijk wat speciale connectiviteit.

Natuurlijk kan dat. Het grootste probleem is dat ik (voor mijn use-case in ieder geval) iets nodig heb wat buiten mijn eigen netwerk staat zodat ik mijn publieke diensten kan benaderen zoals een buitenstaander dat doet.

Ik zie daar ook wel beren op de weg, en ben dan ook erg benieuwd hoe Freedom hier zelf in zit. Het lijkt me ook een kwestie van afspraken maken en duidelijk communiceren wat er wel of niet kan.

Het doel van een shell is nooit het zijn van een shell volgens mij :slight_smile: . In mijn geval wil ik met dig, openssl, wget, curl, enz. tests kunnen uitvoeren tegen diensten die ik publiek aanbiedt op een manier die representatief is voor hoe iemand van buiten het ziet. Allemaal geen rocket science of resource vretende zaken, wel iets wat ik niet op een eenvoudige andere manier kan realiseren.
Mijn zoektochten naar bruikbare shells zijn tot nu toe op niets uitgekomen of komen ook neer op het moeten onderhouden van een compleet OS (lees: een VM afnemen).

Als dat zo’n issue is huur je toch ergens ruimte op een server of stem je met iemand die ook die behoefte heeft (als het zo belangrijk is dan lezen er hier vast mensen mee die dat samen met je willen opzetten omdat ze ook die behoefte hebben) af dat er een servertje bij jouw en bij die andere partij staat zodat jullie beiden iets van buitenaf kunnen doen, probleem opgelost. Desnoods vraag je aan een buurman of goede kennis of je aan zijn/haar internetaansluiting een servertje mag hangen, daar heb je Freedom helemaal niet voor nodig. Als anderen dat niet willen of als jij dat niet op jouw aansluiting wilt hebben is dat denk ik een voldoende signaal dat Freedom het dus ook niet zou moeten willen, en al helemaal niet op basis van “kwestie van afspraken maken en goed communiceren” want als er iets mis gaat zullen toch alle vingers naar Freedom wijzen en dat moet dus niemand willen.

Het lijkt me niet heel realistisch ondanks de goede bedoelingen. Denk aan processen, procedures, certificeringen, monitoring, ondersteuning (ja, dat zal toch nodig zijn). Allemaal zaken waar Freedom uiteindelijk rekening mee moet houden.

Neem een vps/server/desktop elders wanneer je de externe (test)bereikbaarheid van/voor je eigen aansluiting zoekt.

Wanneer het gaat om een doorlusfunctie, volstaat een (vrijelijk) ssh-doosje waar men dan met tunnels kan doen wat nodig is. Deze ssh-doos zou wmb dan ergens bij Freedom kunnen staan en past ook perfect in de filosofie dat daarmee de privacy van haar gebruikers beter is/kan worden gewaarborgd. Hiervoor is buiten userid/password nauwelijks tot geen beheer nodig.

Wat ik mij op de community kan voorstellen dat er een subforum is waar leden elkaars faciliteiten kunnen (aan)bieden. Zelf wil ik - buiten dat het leuk kan zijn - geen plichtplegingen met -of door andermans zooi.

Zelf wil ik primair om andere redenen de “shell” integratie nl. de toegankelijkheid van mijn Freedom resources. Dit mag/kan wmb ook met xxxDav of bv voor dns/mailconfiguratie met een API. Strikt genomen zou Freedom de toegang daartoe onbelemmerd en juist als keuze MOETEN bieden omdat het mijn data & configuratie is.

1 like

Vanaf zo’n shell will je geïntegreerd bij je mail of opslag-ruimte kunnen. Moet integreren met bestaande Usernames+Password/MFA.
Ik denk inderdaad dat je dat als Community niet geïntegreerd voor elkaar krijgt, ook omdat je bepaalde security boundaries over gaat die je niet aan jan-en-alleman kan (mag) over laten.

En wat dan over blijft: Dan wordt zo’n Community initiatief erg beperkt. Maar wellicht toch het overwegen waard, maar met iets minder ambitie?

1 like

Het idee was nou juist dat dat niet nodig is :slight_smile: Dat kan je eventueel benadrukken door bijvoorbeeld een MOTD die naar een relevant topic hier linkt, enz. Het enige prcoes wat ik kan bedenken is “Als er iets aan de hand is en je verdenkt deze server, log in en geef een shutdown”.

Dat betekend uiteraard ook geen integratie met andere Freedom diensten, en uit de reacties nu begrijp ik dat daar ook een belangrijke use case zit, dus dan wordt het al een stuk minder nuttig.

Het “probleem” is dat ik er dan een compleet OS bij krijg om te onderhouden, dat is wat overdone voor af en toe een paar testjes. Daarom ben ik op zoek naar een shell host met wat simpele tools erop maar die blijken erg schaars.
En laten we ook niet vergeten dat dit topic überhaupt begonnen is omdat XS4ALL wel zo’n shell server had :slight_smile: .

Dit topic was idd begonnen omdat xs4all wel een, geïntegreerde, shell had waar ook processen konden draaien.

Voor een pure commando server, omdat de automatische update van zeg Ubuntu te ingewikkeld is, zijn ruimschoots opties voorhanden. Zelfs “gratis” wanneer je wat rondzoekt. Probleem met dit alles is dat er geen sprake is van (eigen) privacy. Zelfs bij overbetaalde Amazon. houden zij zich het recht voor je data te mogen inspecteren of (af) te tappen.

Punt dat “we” met deze discussie het kennelijk eerst eens moeten worden wat “we” verstaan onder een shell server. Voor de één is dat een CLI waar dan het voldoende is om een netwerk ping te kunnen doen en voor de ander een compleet opgetuigde LAMP server

Bij xs4all bestond de shell uit een standaard ssh/telnet bereikbare maar afgeschermde
BSD shell waar o.a. mail/html betanden bereikbaar waren en men diverse basale unix shell processen kon doen. Dat dit in de loop der jaren is/werd uitgekleed en nu dan per 15aug22 is opgeheven, is vooral een KPN policy als vooropgezet beleid geweest.

Ik herhaal naar wat en waar de shell ooit voorstond:

**Shell-toegang**
Bij XS4ALL hebben alle gebruikers toegang tot de UNIX shell.
Zo kunt u rechtstreeks op de server bestanden in uw homedirectory beheren.
Bijvoorbeeld om uw website aan te passen. 
Of om e-mails die u niet kunt ophalen, te verwijderen. 
Via de shell kunt u overal ter wereld inloggen, mits u een internetverbinding en een SSH-programma hebt.

NB: die mail toegang werd helaas de nek omgedraaid omdat het management dat niet langer wilde (toestaan), onder het mom van techniek en ander flexibel geleuter; waarna het sieve-filter tijdperk aanbrak.
Waar ik mij ook voortdurend aan irriteer(de) dat het maar een kleine doelgroep zou bedienen die op deze wijze, wiedes dat dan ook zal blijven.

Eén van de dingen wat de shell ook waarde gaf, was ook dat die als onderdeel van het netwerk, een prima testplaats om relatief veilig afgeschermd binnen het intranet van xs4all; je eigen en andermans aansluiting qua functies kon testen.
Deze intranet functie zie ik sws niet meer komen omdat (nofi) Freedom - buiten stroomlijnen van processen - geen eigen functies en faciliterende techniek ontwikkeld. Freedom is functioneel afhankelijk met wat zij aan techniek (in & aan)koopt.

Dat is dus niet helemaal waar: What’s Cooking #4

(…) = stukje tekst door mij verwijderd
Heb je misschien een linkje? Wat ik heb al redelijk wat zoekpogingen gedaan en niets passends gevonden.
Wat ik tegen kom is:

  1. Betaalde VPS’en, en zoals gezegd gaat dat volledig voorbij aan de heel basale behoefte die ik heb
  2. Gratis shells waar wel andere tegenprestaties tegenover staan (zoals activiteit binnen een community). Dat op zich geen rare eis omdat ze vaak kennisdeling als doel hebben, maar staat qua effort niet in verhouding tot wat ik ermee wil doen.

Het een sluit het ander niet uit denk ik, het zijn simpelweg verschillende usecases voor hetzelfde. Ik kan me ook voorstellen dat het typisch iets is wat je langzaam opbouwt. Je begint met de basis, voegt later bijvoorbeeld de LAMP setup toe, enz, aan de hand van de behoefte.

Vooral de woorden “niet helemaal waar”, kan je alles onder (mis)vatten.

Kern is en dat staat ook in what’s cooking, dat Freedom met name afhankelijk is met wat anderen maken & bieden. Dat gezegd hebben zou ik ook NIET WILLEN dat Freedom gaat morrelen aan Soverin’s tooling dat al is uitgevonden. Freedom heeft het al druk genoeg met haar helpdesk en overkoepelend SOMS gedoe.

Er gaat al genoeg mis dus vooral afblijven van de core-techniek en Soverin datgene laten doen waar ze goed in zijn (website, mail & dns/instellingen)
Terzijde, dat ik vanuit xs4all naar Freedom overstap(te) was ook dat ze zo wijs waren om de “mail aanpak” van Soverin te gebruiken. Prima om er een geel jasje overheen te zetten maar niet zelf gaan bouwen aan het stevige fundament, “please do not touch”.

Beter is bij Soverin helder aangeven wat er dan specifiek bij moet komen… en dan denk ik aan API interface naar instellingen (DNS & Mail), webdav voor toegang naar websites. Aan cal/carddav wordt soor Soverin inmiddels hard gewerkt dat goed te krijgen voor iets anders dan iPhone en zullen we binnen afzienbare tijd wel als noviteit krijgen voorgeschoteld.

Wat niet passend is, weet jij natuurlijk beter dan iemand anders op afstand kan raden.

Wat ik wel weet dat er diverse gratis services zijn waar je een account kan neerploppen. (doorgaans bij een organisaties die graag testgebruikers wil hebben of een hobbyïst ergens zolder die onbezoldigd naam/faam wil maken.

Ik zeg maar wat: http://freeshell.org cq. http://sdf.org waar ik wel een tijdje zitten frutten maar niets voor mij omdat er weer “eisen” zijn.
Ik heb dan meer aan een rPI van €10 dat ergens in mijn meterkast ligt te SSH’en.

Met een shell account moet vooraf klip en klaar duidelijk moet zijn wat de organisatie daarin wel en niet aanbiedt (of toestaat).
Anders ontstaat dat bewegende doelwit dat gebruikers al-lerende dan gaandeweg hun verwachtingen gaan opschroeven omdat ze nieuwere functies willen bedenken.
Hebben een bash-account, willen ze een Sql database met Apache dat uiteindelijk uitmondt torenhoge server waar menig provider een puntje aan kan zuigen.
Leuk om thuis te doen maar - en dat zeg ik ook als investeerder - niet als/voor een Freedom die zich vooral moet bezighouden met connectiviteit en functionele integratie daarvan.

Geen shell-server (althans niet uitsluitend), maar… wat vinden we hier van? :thinking: