Smart TV app geeft problemen, regelmatig bevroren uitzendingen (ook live de laatste tijd)

,

De laatste hardware. 2 ontvangers hetzelfde probleem. Problemen zijn de instabiliteit, gister nog ineens 5 minuten geen beeld meer. Daarnaast regelmatig een bevroren beeld. Heel irritant. Beeld staat ongeveer 1 seconde stil. Opnames beginnen te vroeg of te laat. Of helemaal verdwenen. Ook geplande opnames verdwijnen. Programmagids veel vaker fout dan van de KPN. Ik ben installatiemonteur geweest tot afgelopen maand ook voor KPN en Freedom.
Voorbeeld van een programmagids die al vele maanden niet klopt. National Geographic Wild laat op woensdagavond een aflevering van dr. Pol zien in de gids. Maar die klopt al maanden niet. Soms een serie over Africa wild life maar geen dr Pol. Ik heb daarover contact gehad met Canal Digitaal zelf nadat ze mij na een klacht hadden gebeld. Dit is al maanden geleden. Het gegeven dat zo iets simpels als een programmagids aanpassing maanden moet duren om op te lossen is een teken van incompetentie in mijn beleving. Dit is symptomatisch voor hoe het gaat met de problemen met CD.
En voor de volledigheid. Ik heb resets en software updates allemaal uitgevoerd. Ik ben daarmee gestopt omdat het niets uitmaakt. Alles bekabeld aangesloten direct op modem. Internet is 1Gb via Cambrium.

Zou het kunnen dat dit aan de glasvezelverbinding ligt? Ik kijk via VDSL (100/30).
Voor Freedom keek ik ook via de glasvezel (Solcon/ Delta) en had toen ook regelmatig freeze frame’s e.d.
Beide providers konden/ wilden dit niet oplossen!
Wat de programmagids betreft klopt het voor de zenders waar ik naar kijk.

De laatste week blijft bij mij het beeld regelmatig, 10x per uur, vasthangen.
Heb eeb glasvezel verbinding dus snelheid/capaciteit moet voldoende zijn.
Wie heeft een oplossing?
Ben geen techneut.

Glasvezel zal niet het probleem opleveren. Dat is een nagenoeg storingsvrij medium, is ook niet gevoelig voor storing door strooivelden oid [ overspraak etc ].
Transmissie over glasvezel is voor 1Gbps ook geen rocket science, dat komt pas vanaf de 100Gbps, het zit ook niet aan grenzen de capaciteit oid. DSL is pushing it, dat gebruikt kabels die voor analoog signaal bedoeld waren waar modems tot regulier tot ~56Kbps een signaal over konden sturen. Door die signalering te stapelen in banden kan het wat sneller worden. Met de Telefoonaansluiting die ik had wat de harde limiet 9/1 Mbps zodra de snelheden vanuit de DSLAM hoger waren was er effectief geen verbinding meer mogelijk. (te veel Cell-loss).
Voor 1 Gbps netwerkbekabeling binnenshuis is minimaal CAT 5e vereist, beter is cat 6, en patchkabels zijn geen reguliere verbindingskabels.

Voor drukkerijen moet de kopij vaak 6-8 weken tevoren worden ingeleverd. Dus gidsen liggen in principe al langer vast.
maar verschillen zouden er niet zoveel mogen zijn…, maar dat heeft meer met Disney te maken (leverancier van National Geographic) dan met CD, CD is alleen maar een doorgeefluik in deze. Ik heb overigens geen missers opgemerkt (anders dan progamma wijziging door overleiden van personen etc.).

Niet dat alles koen en ei is…, terug kijken van alle opnames uit een paar dagen rond weekend 1 maart weigeren af te spelen.
De “Even tot Hier” van zaterdag 24 april was ook niet in beweging te krijgen, na een herstart van het kastje op Dinsdag werkt vertoning van die aflevering dan weer wel. Het lijkt er op dat er data van tragere storage afgehaald moet worden maar dat de timeout in het kastje verstreken is voordat de opname afgespeeld kan worden. (De opname kan natuurlijk ook niet meer bestaan of corrupt zijn oid).

@Koen, Bij glasvezel zal eerder de vraag zijn of er mogelijk upstream (wijkkast naar Cambrium) een capaciteitsprobleem is (dat zijn vziw: 10Gbps
verbindingen, kan veroorzaakt worden door overboeking).
Zolang er multicast gekeken wordt (lineaire TV, zonder begin gemist, etc) is er maar een feed / ontvangen kanaal.
ie als 100 man aan een glasvezel NPO 1 kijken is er maar een (1) feed die naar iedereen toegaat, als ieder naar een eigen kanaal kijkt iedereen via begin gemist, opname afspelen, enkele kanalen zijn ook unicast ipv multicast) dan zijn er 100 unieke streams actief. Wat best een verschil maakt in benodigde capaciteit.

@Nivando , Beeld wat stil staat is meestal veroorzaakt door packetloss. Een andere oorzaak kan zijn dat de multicast subscription packets (elke ~ 5 minuten) niet upstream aankomen, dan is bij herstart van een kanaal er weer 5 minuten beeld. (Het Multicast abonnement op een kanaal moet regelmatig verlengd worden anders stopt de zender.
(Let er op dat ook DHCP goed werkt op VLAN4. mij een eigen firewall let op dat die ook multicast subscriptions doorgeeft.

Hallo,
Het is weer raak de laatste dagen, veel haperingen/zwart beeld, zo ook vanavond weer. Maak niet uit welke zender. Ik zal weer een data set/trace door zetten naar Freedom. Ik hoop nu toch echt dat er wat wordt gevonden en actie wordt genomen. In huis wordt er meer en meer gemopperd. Ik hou het niet meer droog!

@Erick
Er wordt hard aan gewerkt, zie

Sinds nov. '20 heb ik een jaarabonnement op Freedom all in one via de glasvezel. wat betreft internet, helpdesk en telefoon geen enkele klacht. Ben daar zeer tevreden over. … maar Canal Digitaal is een ramp. Kan natuurlijk nog eens opnieuw alle zaken opnoemen over de slechte interface etc maar uiteindelijk zijn we daar nog wel een beetje aan gewend geraakt. Wat een blijvende ergernis is (en het lijkt alleen maar erger te worden) zijn de voortdurende storingen, haperingen etc. We kijken nog geeneens zoveel TV maar dan wel vaak on-delay of opgenomen programma’s. Live kijken is meestal probleemloos maar on-delay kijken is een ramp, zeker kort na de uitzending of bij populaire programma’s: b.v. studio sport op de zondagavond. Ik ben er van overtuigd dat het vooral buffer-/capaciteitsproblemen zijn bij CD, dat het geen technisch probleem bij mij thuis is. Daarvoor is de klacht per uitzending/zender te wisselvallig.
Als ik via de app kijk op de laptop zie ik dezelfde problemen opduiken.

Het liefst zou ik bij Freedom blijven maar om geen verdere problemen met mijn huisgenoot te krijgen en ook weer eens zonder ergernis tv te kijken heb ik besloten in elk geval afscheid te nemen van Canal Digitaal. Vraag is alleen: is er een fatsoenlijk tv -signaal te verkrijgen van een andere provider (b.v. die van KPN) via glasvezel of evt via een app en welke valt er dan aan te raden? Als een dergelijke relatief gemakkelijke oplossing niet mogelijk is voel ik me helaas gedwongen en met tegenzin afscheid te nemen van Freedom: alsof je afscheid moet nemen van een goede vriend omdat zijn partner onuitstaanbaar is.

Frank

Van een andere ISP krijg je zeker geen data feed (ongeacht de ISP). De contracten zijn wat dat betreft richting de media leveranciers dichtgetimmerd.
Ik ben bang dat je zelf met de content leveranciers om de tafel moet:
NL Ziet (alle NL zenders)
Videoland, Disney, Netflix, Discovery+… voor aanvullende zaken.
Mogelijk zijn er ook buitenlandse versies van NL Ziet.

(M’n broer heeft nog XS4ALL maar als ik hem spreek over gebreken kan hij er ook voldoende opnoemen)
Als zijn de storingen van OTT niet zo ernstig als bij CD.

Hoi Frank,

Voordat ik mijn verhaal vertel wil ik wel opmerken dat, met alle problemen die nog steeds spelen en niet zijn opgelost met CD, voortreffelijk ben geholpen door de mensen van Freedom. De ondersteuning en de zoektocht was zeer lang en uitgebreid, de drive die de mannen hebben is zelfs bijzonder te noemen. Hulde !! oude tijden (XS4ALL) herleven.

Ik ben van mening dat er iets grondig mis is met de CD als organisatie en met de inrichting en beheer van de technische infrastructuur door de CD. Als ik de helpdesk van de CD soms bel krijg ik altijd het gevoel dat ik in de maling wordt genomen en dat ze een loopje met me nemen. Jaren lang satelliet TV bij hun afgenomen, maar ga nu niet uitweiden wat ik in deze periode met de CD heb meegemaakt. Nee zal nooit een fan van deze club worden. Indertijd ben ik behoorlijk geschrokken van het bericht dat Freedom in zee ging met Canaldigitaal v.w.b. TV. De rest is ondertussen al door veel mensen beschreven op dit community.

Na heel veel ellende met de TV dienst van Freedom heb ik mijn abbo laten beperken tot één STB. De tweede heb ik terugggeven en mijn abbo prijs is aangepast. De prijs van mijn abbo voor TV is nu net zo hoog dan wanneer ik deze bij de CD afsluit. Op de TV in de woonkamer heb ik de CD app geïnstalleerd, de STB is naar de slaapkamer verhuisd. De TV app gaf aanzienlijk betere resultaten dan de STB van CD. Echter optimaal is het niet geworden.

Vier weken gelden een keus gemaakt die ik eigenlijk veel eerder had moeten nemen.
IK heb een Nvidia Shield Plus gekocht. Een zeer fijn apparaat, met een krachtige processor, voldoende geheugen, Android TV, draait alle streams en TV formats, is bloed snel en werkt zeer intuïtief.

Dit gedaan omdat ik nog steeds vind dat de meeste smart tv’s de apps van de verschillende providers niet optimaal laat presteren. Je komt net dat beetje processorkracht en geheugen tekort waardoor de apps niet lekker soepel lopen en niet optimaal presteren, het kan namelijk echt beter. Ik heb een nieuwe Sony Brava 4K tv die wat de apps betreft het net niet is. Sluit je op de HDMI ingang een ander apparaat aan wat beelden bijv. in 4K aanbiedt dan gebeurt er iets moois.

Nu de Nividia een tijdje draait weet je wat je mist als je teruggaat naar de apps op de TV. Het platform van deze streamer is Android TV. Ik kan dus alle apps op dezelfde wijze op deze streamer installeren als op de TV. Ik heb de volgende apps op de streamer geïnstalleerd: CD, NLZiet, Netflix, Plex, NPO, Pathé en Prime.

Een belangrijke voorwaarde voor succes is dat je de HDMI ingang op je TV waarop je de Nvidia aansluit juist configureert voor 4K TV. De juiste configuratie is te vinden op de site van Tweakers waar bijna voor elk merk tv wordt beschreven welke instellingen je het beste kan kiezen.
Ik laat de Nvidia elke stream opwaarderen naar 4K en deze gaat naar de TV. Ook de TV HDMI ingang staat juist ingesteld op 4K. De streams die al op 4K worden uitgezonden (Netflix met juiste abbo) gaan 1 op 1 door naar de TV.

Op de Nvidia kun je precies en nauwkeurig instellen hoe je deze upscaling en verscherping wilt hebben.Samen met de juiste instellingen (Tweakers) op je TV gebeurt er iets moois. Deze streamer staat er om bekend dat ze dit formidabel, snel en zonder haperingen doet. Het was lang geleden dat ik zo’n mooi beeld had. Ik heb ook nog nooit zo’n mooie upscaling van 1080i/p naar 4K gezien. Als je nu zo overschakelen naar de app op de TV dan is het eventjes slikken. De contrasten, kleurovergangen, bewegingen en rust zijn ineens een stuk minder…

De app van de CD blijft ook op de Nvidia problemen geven, dit betekent voor mij na de abbo periode waarschijnlijk einde oefening. Als deze wel eens een keer goed werkt is het beeld prachtig. Ondertussen kan ik met de ander genoemde apps alles bekijken wat ik wens. Elke andere app werkt vanaf dag één probleemloos, snel en goed.

Ga je voor beeldkwaliteit, stabiliteit, snelheid, een formidabele upscaling naar 4K en gebruikersgemak dat is de Nvidia de absolute topper en kan de STB van de CD meteen richting prullenbak. Deze haalt niet de snelheid, souplesse, beeldkwaliteit en gebruikersgemak.

Ik hoop dat je met deze info weer verder kunt.

Dag Rene (en Noci)

Bedankt dat je zoveel tijd genomen hebt voor een antwoord. Het enthousiasme over de bereikte (beeld-)kwaliteit spat uit je bericht. Herkenbaar: als audiofiel heb ik hetzelfde op het terrein van HIFI/Highend audio.
Ik heb je antwoord uitgebreid bekeken en zie wel dat wij nog in een “historische” fase zitten van TV kijken: we hebben nog geen smart-TV en als ik stream (b.v. Picl) dan doe ik dat met een laptop, via HDMI verbonden met de TV. Ik ben me bewust dat het met een smart-TV allemaal veel mooier en veel gemakkelijker werkt.
Aangezien ik nog enkele maanden heb voor het afscheid van CD neem ik je tip voor de aanschaf van een Nvidia Shield Pro (ik neem aan dat je die bedoelt) serieus en ga vooral ook eens kijken hoe ik via apps favoriete zenders (vooral VRT, Canvas, BBC) zou kunnen binnenhalen en tegen welke kosten.

In het weekend kwam ik trouwens op dit forum de suggestie tegen om de STB’s rechtstreeks aan te sluiten op de Fritzbox. Enerzijds om dan “captures” te kunnen maken, anderzijds zou dat minder haperingen kunnen opleveren. Weliswaar moest ik daarvoor in de Fritzbox plek vrij maken door NAS en glasvezelconverter (naar de audio) te verplaatsen naar de switch, maar dat werkt goed.
Ik ben benieuwd: heb al 1,5 dag geen haperingen gezien. :wink:

1 like

Mijn Smart TV hangt rechtstreeks aan een vrije poort van mijn FB5530. As we speak is het ook vanavond op de live TV een drama, regelmatige bevroren beeld en zelf af en toe zwart. Ik dus wederom een trace lopen. verder heb ik ook een paar screenprints gemaakt van min internet online monitor. Beide zijn in bezit van de helpdesk dus ik hoop dat zij weer verder komen.
btw de helpdesk is uiterst vriendelijk en behulpzaam, maar ik merk zeker dat zij ook redelijk gefrustreerd raken van alle problemen met CD.

1 like

Ik merk dat ik nogsteeds via de SMART TV app problemen ervaar bij het kijken van TV. Vooral tussen 21:00 en 22:00 ervaar ik nogsteeds bevroren beelden. Heel extreem is dit op de zenders RTL8, NET5. Bij RTL 4 en de NPO zenders is het de laatste tijd iets rustiger, maar het gebeurd zeker nog af en toe. Zijn er nog vorderingen te melden vanuit CD?

Ook nu nog, 1 oktober 2021, is het probleem met betrekking tot het bevriezen van beeld en geluid via de TV app nog steeds aanwezig, ongeacht of de app opeen smart tv, tablet, ipad of laptop wordt gebruikt.

1 like

Mijn indruk was dat er vanaf augustus 21 (de hulp die Freedom medewerkers aan CD gaven?) geen/nauwelijks nog storingen waren in het tv signaal in de zin van uitval van het signaal, blokkade. Nu sinds 2 weken is het weer regelmatig mis: zowel bij live-signaal als bij terugkijken krijg ik nogal eens blokkades van 5 a 10 seconden tot aan 1 minuut). Helemaal geen beeld. Dit vooral (denk ik) bij druk bekeken uitzendingen als NOS Journaal en RTL Nieuws. Daarbij doet het merkwaardige fenomeen zich voor dat dat vooral op de slaapkamer boven is, niet of nauwelijks beneden in de huiskamer: beide STB’s zijn rechtstreeks aan de Fritzbox verbonden dmv een zelfde UTP-6 kabel, beneden met een lengte van 5 m, naar boven met een lengte van 20-25 meter.
Toen ik nog bij Telfort (KPN) zat had ik dit soort storingen nooit.

Mijn gedachte/vermoeden: capaciteitsproblemen waarvan de “meest ver gelegen” STB’s het slachtoffer zijn. Klopt die redenering?

De redenering gaat voor mij niet helemaal op. Ik heb slechts 1 decoder en die staat op een paar meter afstand va de Fritz!Box 5490. Het probleem doet zich voor tijdens gebruik van de TV app op de vrij nieuwe smart-tv, maar ook bij gebruik van de app op een iPad en laptop. Het probleem doet zich voor ongeacht of van een ethernet dan wel WiFi-verbinding gebruik wordt gemaakt.
Het beeld en geluid bevriest enige tijd, tot zeker een minuut en pakt daarna de draad weer op. Dit in tegenstelling tot enige tijd geleden. Toen was met verlies van enige tijd van beeld en geluid alleen voortzetting te verkrijgen door naar andere kanalen te zappen en weer terug.

@Jboer. Ik haak even in op de laatste alinea van je bericht. Inderdaad is het type storing de laatste tijd ook bij mij veranderd: een aantal maanden terug waren de haperingen in beeld/geluid vaak “zender gerelateerd”. Andere zenders hadden dan die storing niet/veel minder.
De laatste weken zie ik dat bij uitval dat dan alle zenders die haperineg vertonen b.v. vanmorgen tussen 7 en 8 uur: NPO1 en RTL4 vertoonden tijdens de nieuwsuitzending zowat elke minuut een hapering van 5-10 seconden. Om uit te proberen bleek b.v. ook History Channel dezelfde haperingen te vertonen terwijl op dat tijdstip toch niemand naar dat kanaal kijkt (neem ik aan).
Van 10.00 tot 10.45 u nog eens naar NPO1 en RTL4 gekeken: geen enkele hapering.
Mijn conclusies:
-het ligt dus niet aan de hele setting thuis bij mij (en bij jou via STB, app etc) maar het is een capaciteitsprobleem bij CD ('s morgens vroeg wordt veel meer gekeken dan om 10.00 u, bij grote sportwedstrijden wordt meer gekeken)
-het blijft tobben met CD
-ik kan kennissen (nog) niet aanraden Freedom’s all-in pakket te gaan gebruiken, aangezien voor de meesten een ongestoord tv signaal het belangrijkste is.

1 like

De reguliere uitzendingen zijn multicast. dwz. dat de zender 1 pakket uitzend dat op routers vele malen gekopieerd en breder verspreid wordt. Hier is kabel capaciteit nauwelijks van belang.
Voor het in stand houden van een multicast stream moeten er wel regelmatig start pakketjes naar een upstream router gestuurd worden. Na korte tijd stopt een stream anders. (Hiervoor is de Multicast proxy nodig op een NAT router). Die pakketjes moeten dan wel op de eerst hoger liggende router opgevangen en verwerkt worden.

Voor gestreamde verbindingen (enkele zenders NPO Extra etc.) en begin gemist en terug kijken wordt er per kijker een stream gestart.
Dat laatste zou een capaciteits probleem somewhere in the middle kunnen ondervinden.
Ik merk met mijn glasvezel aansluiting, beslist minder vaak een verstoring op (dat was tot mei overigens wel anders).

Het lijkt er toch op dat er ergens iets misgaat. Ook ik ervaar met enige regelmaat haperingen in het beeld (meestal loopt het geluid wel door). In mijn situatie herstellen die haperingen zichzelf bijna altijd vanzelf.

Het is moeilijk te beoordelen wat de oorzaak is van die haperingen, het zou immers binnen de omgeving van Canaldigitaal kunnen gebeuren (maar dan zouden alle klanten op hetzelfde moment die haperingen moeten ervaren), in het data transport (niet volledig goed werkende streaming) of in het Amino kastje bij de klant thuis.

Om uit te sluiten dat het netwerk de veroorzaker is zou Freedom met medewerking van Canaldigitaal netwerk probes kunnen installeren bij een aantal klanten thuis, en ook bij de bron van de streams om te kijken hoe het netwerk zich end-to-end gedraagt. Geavanceerde probes kunnen (zeer veel) data pakketjes opslaan voor analyse naderhand.

Zelfs als het probleem zich niet in het netwerk voordoet kan op applicatieniveau informatie gewonnen worden die aanwijzigingen geven over de werking van de applicatie (Amino kastje bijvoorbeeld).

@Noci Bedankt voor je technische reactie. Ik moest natuurlijk wel even bestuderen wat multicast betekent en begrijp je uitleg voor (hopelijk) de helft.
@Optimist. Opvallend vind ik dat na de voorlaatste Nieuwsbriefaankondiging van Freedom waarin ze meldden dat Freedom technici CD medewerkers hadden bijgestaan en veel problemen waren opgelost er naar mijn ervaring inderdaad een tijd geen problemen waren. De laatste 2 weken is het echter weer mis: zowel bij live-uitzendingen (multicast dus?) als bij gestreamde programma’s.
Ik denk niet dat het aan de STB’s ligt: een paar maanden geleden heb ik ze wel eens omgewisseld maar dat maakte geen verschil. Beide STB’s zijn rechtstreeks op dezelfde FB 5490 aangesloten met hetzelfde type kabel (CAT6), het enige verschil is de lengte van de UTP kabel en het soort TV: een moderne smart TV beneden en een oude platte en “domme” Sony boven.
Wat me wel elke keer opvalt: tijdens “spitsuren” ('s morgens vroeg voordat ieder naar zijn werk gaat) en avond/weekend bij b.v. sportwedstrijden, dat zijn de tijdstippen van haperende beelden en geluid.
Je voorstel lijkt me zo gek nog niet, gaan ze het oppikken?

Mogelijk vindt je de andere helft hieronder:
Multicast is een techniek waarbij elke router pakketten door stuurt op basis van een abonnement (MC registratie).
Een afnemer (in dit geval het STB kastje) abonneert zich bij de upstream router op een abonnement (de fritzbox, of andere router).
Daar draait of een Multicast router dan wel een Multicast proxy die dat abonnement verlegt naar de volgende upstream router. en dit zomaar verder tot het abonnement bij het zender systeem komt. wat dan de uitzending van netwerk pakketten ook gaat doen).

Als op een router met zeg 8 uitgangen een MC abonnement ontvangen wordt op 3 ervan dan wordt elke ontvangen multicast pakket door gestuurd over die 3 interfaces, en een MC abonnement naar een upstream router gestuurd…

Switches kennen dit truukje ook, alleen heet het daar MC Snooping. Dit om te voorkomen dat de pakketten ook op interfaces komt waar geen multicast gewenst is. Switches abonneren zich niet maar zorgen dat systemen die geen multicast wensen er ook geen last van hebben.

Hierdoor zal er op elke betrokken netwerk segment slechts een pakket onderweg zijn.

1 like