iTV problemen Haperingen in het beeld via Amino

Hi,

Vanuit Freedom zijn we al enige tijd bezig de TV-dienst die we aanbieden te verbeteren. Er zijn leuke verbeteringen uit naar voren gekomen maar tegelijkertijd horen we nog geregeld klachten over haperingen in het beeld van zowel lineaire tv (live tv kijken) als over de top tv (denk aan begin gemist, een film huren etc).

Uiteraard willen we deze problemen graag zo snel mogelijk verhelpen en hiervoor kunnen we jullie hulp goed gebruiken. Door ons inzicht te geven in de datapakketten die er over de verbinding heen gaan tijdens haperingen kunnen we inzicht krijgen in waar het signaal verstoord raakt. Indien je ons wilt helpen kun je met de FRITZ!Box-modems een zogeheten ā€˜captureā€™ maken van de internetverbinding. Hierbij is het wel belangrijk dat de decoder direct verbonden is met de Fritzbox via een netwerkkabel. Devoloā€™s en switches zullen dus tussen de decoder en het modem uit gehaald moeten worden.

Een capture maken doe je als volgt:

  • Log in op je modem http://fritz.box / http://192.168.178.1
  • Kies links onderaan op de pagina voor ā€˜Contentsā€™
  • Kies hierna voor ā€˜FRITZ!Box Supportā€™
  • Klik op ā€˜Packet Tracesā€™
  • Klik voor Start achter 1. Internet Connection
  • De FRITZ!Box begint nu met de capture en zal je vragen een bestand op te slaan, deze kun je op je computer downloaden - Geef het bestand een naam
  • Laat de capture doorlopen totdat de problemen op de TV zich hebben voorgedaan, klik daarna op stop.
  • Ga vervolgens naar: Nextcloud
    • Upload het pcap bestand (de capture)

De bestanden die worden geĆ¼pload zijn alleen inzichtelijk voor Freedom medewerkers. Wij zullen de data analyseren en na analyse van de server en eventueel andere plekken verwijderen.

Alvast ontzettend bedankt voor je hulp!

4 likes

interessant zal ik zeker doen!
opm. Geef ook even de Nederlandse vertaling de meeste gebruikers zullen Nederlands als taal in gesteld hebben.

1 like

Zojuist een trace gemaakt en op Nextcloud gezet. Hoe weten jullie nu overigens dat dit mijn trace is? Gaat dat o.b.v. de community login?
Enfin: hopelijk komt er iets uit, de TV van Canal Digitaal kan vooralsnog niet in de schaduw staan van de XS4ALL/KPN TV. Live TV werkt redelijk, maar hapert ook geregeld. Uitzendingen terugkijken of opnames bekijken is een drama: elke 30 sec tot 2 minuten een hapering van enkele seconden, en dan gaat de uitzending niet verder, hij slaat steeds een stuk over zodat je steeds kleine stukken mist. Totaal niet bruikbaar. Voor NPO kunnen we gelukkig op de NPO app terugvallen, die werkt perfect. Maar andere zenders terugkijken of opnemen is geen optie, soms stopt het zelfs helemaal
Maakt ook niet uit hoe we kijken: via de Amino, via Apps op de Smart TV of casten vanaf een mobiel of tablet: telkens hetzelfde resultaat. Sterker nog: uitzendingen haperen exact op dezelfde momenten. Daarmee kan het haast niet aan de apparatuur of interne verbindingen liggen, bovendien werken Netflix, Youtube, NPO app etc. etc. perfect, geen enkel probleem, zowel bekabeld als via WiFi.

1 like

Mijn eerste upload gedaan. Succes, de oorzaak moet gevonden worden.

Aanrader om te doen als je storing hebt.
Ik heb er baat bij gehad.

Dat weet ik niet, maar dat wil ik ook niet weten :slight_smile: . Waar het mij om gaat is dat ik kan zien dat de datapakketten niet aankomen, de tijdstippen dat ze niet aankomen en eventueel wat er op IP niveau gebeurt om de stream toch soepel door te laten lopen.

Nou is het overigens wel zo dat ik uit zoā€™n trace je publieke IP adres kan halen en dat kan ik aan mijn kant natuurlijk vertalen naar een klant verbinding. Mijn intentie is niet om elk geval dat ik aangemeld krijg persoonlijk te behandelen en terug te koppelen maar te zoeken naar de gemene deler en die op te lossen.

1 like

Bij deze de instructies voor een Nederlandstalige Fritz!box.

  • Log in op je modem http://fritz.box / http://192.168.178.1
  • Kies links onderaan op de pagina voor ā€˜Inhoudā€™
  • Kies hierna helemaal onderaan de pagina voor ā€˜FRITZ!Box Supportā€™
  • Klik op ā€˜Packet Tracesā€™
  • Klik voor Start achter ā€˜1. Internetverbindingā€™
  • De FRITZ!Box begint nu met de capture en kĆ”n je vragen een bestand op te slaan. Dat is afhankelijk van de browser. Vaak wordt de bestandsnaam al gekozen.
  • Laat de capture doorlopen totdat de problemen op de TV zich hebben voorgedaan, klik daarna op stop.
  • Ga vervolgens naar: Nextcloud
    • Upload het pcap (.eth) bestand.
1 like

Je kunt het eerste gedeelte ook inkorten door naar http://fritz.box/support.lua te gaan.

Ik heb een ernstige storing. Het beeld staat stil en/of hapert. Heel vervelend. Er is steeds iets mis met canaldigitaal maar dit is wel heel slecht.

Kun je de procedure volgen zoals hierboven beschreven, voor zover je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk

Blijf ze sturen die traces! Inmiddels heeft CD dankzij deze data een issue met caching kunnen vinden. Ik denk dat het niet het enige probleem was dus vandaar deze herhaalde oproep.

2 likes

Ik heb al een trace opgestuurd. Is het gewenst/zinvol dit te blijven herhalen met nieuwe traces?

1 like

Zolang je problemen ziet wel. We zitten Canal Digitaal achter de broek aan met deze traces.

3 likes

Problemen geconstateerd: Zondag rond 21:
-Probleem terugkijken Waterman van 18-4 beeld stotterde aan het eind van de ā€œopnameā€
-Terugkijken The trial of Christine Keeler opname van NPO2 vrijdag avond ā†’ slaat direct vast

  • Zelfde opgestart via terugkijken ā†’ start niet op.

Alles nieuw opgestart, loopt weer. De Amino opstarten duurde zeer lang, hij was gisteren net geĆ¼pdatet naar de nieuwe versie.

Dan ook hier de oproep om vooral captures te sturen. Dan kunnen we samen met Canal Digitaal de vinger achter de problemen krijgen.

Een capture maken doe je als volgt:

  • Log in op je modem http://fritz.box / http://192.168.178.1
  • Kies links onderaan op de pagina voor ā€˜Contents / Inhoudā€™
  • Kies hierna voor ā€˜FRITZ!Box Supportā€™
  • Klik op ā€˜Packet Tracesā€™
  • Klik voor Start achter: ā€˜1. Internet Connection / 1. Internetverbindingā€™
  • De FRITZ!Box begint nu met de capture en kĆ”n je vragen een bestand op te slaan, vaak gebeurd dat al vanzelf.
  • Laat de capture doorlopen totdat de problemen op de TV zich hebben voorgedaan, klik daarna op stop.
  • Ga vervolgens naar: Nextcloud
    • Upload het pcap (.eth) bestand.

De bestanden kunnen gevoelige data bevatten. Ze worden door Freedom-medewerkers behandeld, De Canal-Digitaal-data wordt eruit gehaald en de bestanden worden na een aantal dagen (als we zeker zijn dat we niets over het hoofd hebben gezien) verwijderd.

In de overgebleven dataverzamelingen hopen we correlaties te vinden waarmee we de problemen kunnen pin-pointen, wat tot oplossingen moet leiden.

1 like

De laatste dagen weinig problemen en geen vastlopers meer. Hopelijk blijft dit zo.

1 like

We zijn weer een weekje verder en er is het nodige gefixt. Hoe gaat het nu met de TV?

Ging laatste week goed. Geen verstoringen.
Vanavond tijdens begin gemist kijken van het 20:00 journaal weer last van haperingen van het beeld. Het geluid loopt gewoon door. Moet zo tussen 20:15 en 20:30 geweest zijn.
Geen gelegenheid gehad het Fritz log aan te zetten, twee verdiepingen om hoog om de PC aanzetten etc. dan is het journaal als voorbij :wink:

Hier alles OK, geen haperingen meer. Alleen wat oude opnames werken nog niet mee. Verder is het kunnen vooruitspoelen bij het terugkijken van opnames een verademing.

1 like