Snelheid verhogen

Gaat Freedom (ooit) nog eens snelheidsverhogingen doorvoeren?

Ik betaal 67 euro voor een 1 Gbit/s, terwijl je bij KPN 70 euro betaalt voor een 4 Gbit/s

Ooit… Dat is het antwoord.
Bovendien, is in iedere plaats de situatie anders.

Persoonlijk vraag ik me af, wat is het voordeel?
Heel veel op het internet gaat heel veel langzamer dan 1 Gbit/s

Wees gelukkig.
Hartje Utrecht is er nog geen glasvezel en de maximale snelheid:
40 Mbit/s downloadsnelheid en
5 Mbit/s uploadsnelheid.

Zo te zien gaat een snelheidsverhoging in jouw geval nog jaren duren.

Misschien zit er op kortere termijn wel een prijsverlaging in vanwege een alternatieve belichter?

Relevant is ook dat snelheid meer is dan bandbreedte. Het gaat vaker juist om latency en Freedom is daar juist sterk.

Misschien zou er een keer een test gedaan kunnen worden over verschillende ISPs om die latency te vergelijken. Dan zou Freedom er waarschijnlijk opeens heel goed uitkomen qua snelheid.

Laat ik nadruk leggen op die laatste opmerking.

KPN is de enige belichter die “verbindingen afknijpt” en dan dat afknijpen tegen extra vergoeding weer (deels) opheft. Andere belichters leveren gewoon wat de infra levert, punt.

Ik zou dus zeker op mijn eigen postcode kijken of er andere Freedom abbo’s zijn met een andere belichter.

Voor mij in Eindhoven waren bij KPN de smaken:

• 51Mbit/sec, KPN, EUR 53,- / mnd
  • 102Mbit/sec, KPN, EUR 55,- / mnd
  • 204Mbit/sec, KPN, EUR 59,- / mnd
  • 512Mbit/sec, KPN, EUR 63,- / mnd
  • 1024Mbit/sec, KPN, EUR 69,- / mnd

Daar is toen Fiber Operator bijgekomen:

• 1024Mbit/sec, Fiber Operator, EUR 53,- / mnd

Destijds kondigde Freedom aan dat ze met een andere belichter gingen testen, ik heb me toen aangemeld als een van de test klanten.
Bij de test zijn er wat startup rimpels geweest, die Freedom allemaal opgelost heeft, het was ook een kwestie van “leren”. Op dit moment zou ik Fiber Operator aanbevelen, ik ben er nog steeds heel tevreden over.

Bijkomend voordeel: de marge voor Freedom is hoger en dat helpt natuurlijk ook.

Realiseer je dat als je “techniek wisselt”, je IP adres wisselt (maar niet je email adres).

Voordat je echt over hogere snelheden gaat praten, is het zo dat je echt 1gbit verkeer vult? Mag ik vragen wat je doet wat zoveel verkeer genereert?

Yep, pure marketing met verkopen wat feitelijk als stack al beschikbaar is.
Een beetje wat je meer ziet, iemand moet betalen om de reeds aanwezige functie te activeren.

Natuurlijk zal in een achtergrondmarge met toename van aangeboden bandbreedte, ook de backbone versterkt moeten worden. Een capaciteitszaak dat o.a. ook bij Freedom zal meespelen wanneer 4 of 8Gbit wordt geleverd.
Ik het zelf daarin niet zo raar zou vinden dat grootverbruikers daarvoor buiten hun aangesloten voorziening, ook een doorbelasting krijgen.

Nu denk ik dat een (wasda nog?) gemiddeld huishouden - zonder bedrijfsdoel hebbend - over de dag heen niet veel meer dan hooguit 10-25mbit zal consumeren dat dan vooral opgaat aan (HD)streamzaken.

Soms mogelijk nog downloads worden gedaan van geen echt idee wat dat noodzaakt. Ik al sinds jaar en dag, komend van zeer lage bandbreedtes, mijn grotere downloads sws in een queue systeem duwde die ik later wel bekijk.
Nooit goed begrepen waarom mensen gaan wachten op een grote download 10 of 20Gbyte en in die tussentijd beter wat anders kunt doen.

Zo te zien doet DELTA als belichter hetzelfde op hun eigen netwerk, met nĂłg hogere prijzen en zonder enig vooruitzicht op een alternatieve belichter heb ik begrepen:

• 50 Mbit/s DELTA Fiber, belichter DELTA € 60,-
  • 100 Mbit/s DELTA Fiber belichter DELTA € 63,-
  • 200 Mbit/s DELTA Fiber, belichter DELTA € 66,-
  • 500 Mbit/s DELTA Fiber, belichter DELTA € 69,-
  • 1 Gbit/s DELTA Fiber, belichter DELTA € 73,-

Netwerken en prijzen | Freedom